پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گیربکس_جعبه دنده

شناخت و عملکرد سیستم های کنترل کننده گیربکس خودرو

ما قصد داریم در ذیل به شناخت سیستم های کنترل کننده گیربکس خودرو و همچنین عملکرد آنها پرداخته و با آنها آشنا شویم که به توضیح آن خواهیم پرداخت. جعبه دنده‌های اتوماتیک دارای سیستم‌های کنترل کننده‌ای است که اولا جعبه دنده را به موتور متصل می‌کند که بدین ترتیب هر گونه تغییرات موتور را عینا […]

امیر
شنبه - ۲۲ مهر ۱۳۹۶

ما قصد داریم در ذیل به شناخت سیستم های کنترل کننده گیربکس خودرو و همچنین عملکرد آنها پرداخته و با آنها آشنا شویم که به توضیح آن خواهیم پرداخت.

جعبه دنده‌های اتوماتیک دارای سیستم‌های کنترل کننده‌ای است که اولا جعبه دنده را به موتور متصل می‌کند که بدین ترتیب هر گونه تغییرات موتور را عینا به جعبه دنده منتقل می‌کند و باعث تعویض دنده ها می‌شود. ثانیا ارتباط راننده با جعبه دنده را به وسیله اهرم تغییر وضعیت به طور دستی بر قرار می‌سازد که به شرح زیر است:

سیستم کنترل دستی:

ارتباط میان راننده و جعبه دنده را بر قرار می‌کند و تغییر وضعیت اهرم تعویض دنده‌ها را به وسیله اتصالات آن به سوپاپ دستی واقع در بدنه ی سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی منتقل می‌کند.

سیستم کنترل دریچه گاز:

این سیستم گشتاور موتور را می‌سنجد و شامل مجموع سوپاپ تعدیل فشار در بدنه سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی است. این سیستم اثر گشتاور ورودی را به وسیله اهرم های اتصال به طور مکانیکی از پدال گاز به جعبه دنده یا به وسیله ی یک اثر خلایی از زیر دریچه گاز کاربراتور به یک واحد کنترل کننده خلایی در بدنه جعبه دنده دریافت می‌کند. اگر در تعویض خودکار دنده‌ها اشکالی پیش بیاید علاوه بر موارد فوق یک ارتباط دهنده دیگری برای جعبه دنده ضروری است و بدین منظور یک سیستم گاورنرپیش بینی شده است تا تغییرات سرعت جاده‌ای اتومبیل را به جعبه دنده منتقل نماید.

سیستم کنترل گاورنر:

سیستم کنترل گاورنر، تغییرات سرعت اتومبیل را از دور خروجی جعبه دنده می‌سنجد و مانند سیستم کنترل دریچه گاز، اثر فشار هیدرولیکی را به بدنه سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی می‌فرستد. این سیستم مجهز به مجموعه سوپاپ تنظیم فشار با وزنه‌های گریز از مرکز است. سیستم کنترل دستی کنترل دریچه گاز و کنترل گاورنر قسمت هایی از سیستم کنترل هیدرولیکی است.

سیستم کنترل هیدرولیکی:

این سیستم شامل یک پمپ هیدرولیک جتو و سوپاپ تعدیل فشار برای تکمیل و پر کردن روغن مورد نیاز مبدل گشتاور با تجهیزات مربوطه و ارسال روغن به بدنه سوپاپ جهت تقسیم نمودن به مدارات راه انداز کلاچ و باند ( نوار ترمز ) است. بدنه سوپاپ مغز سیستم هیدرولیکی است. به طور معمول جایگاه سوپاپ دستی سوپاپ کنترل دریچه گاز و یک سوپاپ کنترل دستی برای ایجاد درگیری دنده یک توسط راننده و مجموعه سوپاپ تعویض دنده به طور خودکار است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی