پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جی‌ام‌سی آکادیا

بررسی جی ام سی آکادیا در منطقه آزاد ارس

حرکتی نو از GMC   در واقع یک کراس‌اوور است که حد فاصل خودروهای استیشن و SUV شرکت GMC را پر می‌کند. این خودرو اولین بار در سال 2006 به عنوان مدل 2007 به بازار عرضه شد. آکادیا روی پلت‌فرم GMT968 جنرال موتورز بنا شده و به همین دلیل اشتراکاتی با دیگر تولیدات این کمپانی […]

javankhodro
پنجشنبه - ۲۲ تیر ۱۳۹۶

حرکتی نو از GMC

 

در واقع یک کراس‌اوور است که حد فاصل خودروهای استیشن و SUV شرکت GMC را پر می‌کند. این خودرو اولین بار در سال 2006 به عنوان مدل 2007 به بازار عرضه شد. آکادیا روی پلت‌فرم GMT968 جنرال موتورز بنا شده و به همین دلیل اشتراکاتی با دیگر تولیدات این کمپانی مثل بیوک اینکلاو و شورولت تراورز دارد. در سال‌های اول عرضه، فقط پیشرانه 3.6 لیتری سری LY7 روی شاسی آکادیا قرار گرفت که می‌توانست 275 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اما وظیفه انتقال قدرت تولید شده به چرخ‌‌ها را یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک بر عهده داشت که هنوز هم مورد استفاده است.

جی‌ام‌سی آکادیا

آکادیا تا سال 2012 در 4 تیپ مختلف تولید شد که مدل Denali از بیشتر‌ین تجهیزات ممکن برخوردار بود. اما در نمایشگاه خودرو شیکاگو جی‌ام‌سی مدل فیس‌لیفت آکادیا را به نمایش گذاشت تا مورد تحسین همگان قرار گیرد. طراحان جی‌ام‌سی از بدنه نسبتا ساده این خودرو یک محصول تازه متولد کرده بودند که حتی می‌توان آن را نسل دوم نامید و این سخنی به گزاف نیست. خطوط ایستاده و اشکال کاملا رادیکالی نشان دهنده یک خودرو آمریکایی تمام عیار است که بدون شک سایز بزرگی هم دارد. در نمای جلو یک جلوپنجره بزرگ کرومی ‌دیده می‌شود که به 3 قسمت تقسیم شده و از شبکه‌های چند ضلعی تشکیل شده است. تقریبا همه نمای رو‌به‌روی خودرو را سپر تشکیل می‌دهد زیرا فقط چراغ‌ها هستند که جدا از سپر روی بدنه مونتاژ شده‌اند. با نگاهی دقیق‌تر به طرح بدنه در خواهید یافت که هم‌چون دوران دهه 50 و 60 میلادی، خودروسازان آمریکایی دوباره رو به استفاده گسترده از فلز کروم در طراحی و تزئین ظاهر محصولاتشان کرده‌اند. البته خوشبختانه کیفیت قطعات کرومی ‌مورد استفاده در خودروهای چند سال گذشته به مراتب بهتر از قطعات سال‌های دهه 90 و حتی دهه اول قرن حاضر است. نمای کناری آکادیا کاملا سنتی است.

جی‌ام‌سی آکادیا

حجم‌های روی گلگیرها، خودرو را قدرتمند جلوه می‌دهند. از دیگر نکات نمای کناری باید به رینگ‌های آلومینیومی‌20 اینچی اشاره کرد که به صورت استاندارد در مدل DENALI وجود دارد. اگر نمای کناری را کمی‌ موشکافانه‌تر بنگرید، شباهت‌هایی بین طراحی ستون‌ها با محصولات شرقی به خصوص تولیدات هوندا پیدا خواهید کرد. نمای عقب طرحی ساده‌تر از نمای جلو دارد. در زیر سپر عقب یک سندگارد فلزی نصب شده است که در مسیرهای آفرود حسابی از سپر محافظت می‌کند. خروجی‌های لوله اگزوز هم در همین قسمت جانمایی شده‌اند و به دلیل اندازه بزرگشان احساس خشن بودن را تداعی می‌کنند. طراحی ستون عقب به گونه‌ای است که شیشه عقب به صورت یک تکه به نظر می‌رسد. درون کابین آکادیا درست همان‌طور است که از یک شاسی‌بلند آمریکایی انتظار دارید. یعنی فضایی بزرگ و جادار با طراحی نسبتا ساده. هر چند طراحی و به خصوص کیفیت متریال به کار رفته در کابین این خودرو نسبت به قبل بسیار بهتر شده است اما، در واقع روند افزایش کیفیت درون کابین نکته‌ای است که در چند سال اخیر در دستور کار بیشتر خودروسازان آمریکایی قرار دارد.

جی‌ام‌سی آکادیا

آکادیا هم از این قاعده مستثنا نیست و بعد از فیس‌لیفت در سال 2012، علاوه بر طراحی، از مواد باکیفیت‌تری در کابین این خودرو استفاده شده است. عمده تغییر را باید روی داشبورد دید که خروجی‌های سه‌گانه سیستم تهویه مطبوع، جایشان را به دو خروجی داده‌اند و طراحی این بخش به خصوص در قسمت پایین داشبورد و نمایشگر با تغییرات زیادی همراه شده است. در وسط داشبورد نمایشگر 7 اینچی لمسی قرار دارد که اطلاعات مختلفی را می‌تواند به نمایش بگذارد. در پایین نمایشگر ادوات تنظیم سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مستقل قرار دارند. هم‌چنین دکمه‌های گرمکن و سردکن صندلی‌ها و شیشه نیز در همین نقطه جایگذاری شده‌اند. با توجه به اینکه خودرو قابلیت اتصال به تریلر را هم دارد، در نتیجه دکمه اتصال برق تریلر هم در جلوشیفتر گیرباکس و پایین‌ترین نقطه داشبورد قرار دارد. فرمان روکشی از چرم طبیعی و چوب دارد. از این نظر کاملا خوش‌دست و لوکس ساخته شده است. روی آن دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و تلفن بلوتوث خودرو قرار گرفته است. طراحی کابین آکادیا نمره قبولی می‌گیرد اما طراحی نمایشگرها علی‌رغم فیس‌لیفت باز هم آنچنان چنگی به دل نمی‌زند و باید گفت هنوز طرحی قدیمی ‌دارد. یکی از نکات مثبت کابین این خودرو کیفیت چرم صندلی‌هاست. دوخت و قطر تشک صندلی‌ها چه در جلو و چه در عقب کابین به گونه‌ای است که در سفرهای طولانی باعث خستگی بدن نمی‌شود. البته این موضوع زیاد هم عجیب نیست زیرا آکادیا را باید خودرو یک خانواده پرجمعیت دانست پس باید مشخصات یک خودروی سفر را هم داشته باشد. آکادیا علاوه بر سیستم‌های ایمنی ترمز مختلف شامل ترمز ABS+EBD، ترکشن کنترل، ESP و…از دو سامانه راداری مختلف به نام side blind zone alert و Traffic Alert Rear Cross هم بهره می‌برد که با تشخیص نقاط کور در هنگام حرکت، در مواقع اضطراری راننده را با استفاده از آلارم از خطر آگاه می‌کنند.

جی‌ام‌سی آکادیا

از جمله نکات جالب دیگر که یک نوآوری در این رده از محصولات تلقی می‌شود، استفاده از ایربگ مرکزی در کابین است که می‌تواند 2 سرنشین جلو را نسبت به هم محصور کند. در بخش عقب کابین هم یک کنسول مرکزی وجود دارد که امکاناتی مثل تنظیم جداگانه سیستم تهویه مطبوع و … در آن قرار گرفته است. آکادیا می‌تواند 7 سرنشین را در خود جای دهد البته به شرطی که صندلی‌های ردیف سوم را باز کنید و نخواهید آنقدرها بار و بنه با خودتان حمل کنید. هر چند امکان قرار دادن لوازم مختلف روی سقف هم وجود دارد و این در شرایطی است که در لیست آپشن‌های این خودرو باربند مخصوص آن را سفارش دهید. هر چند اگر از آن آدم‌های ماجراجو باشید، می‌توانید یک کاروان را به آکادیا متصل کنید تا یک خانه سیار را به همراه داشته باشید. این امر یکی از مرسوم‌ترین کاربردهای چنین خودروهایی در آمریکاست.

جی‌ام‌سی آکادیا

وقتی در مورد یک شاسی‌بلند ساخت آمریکا صحبت می‌کنیم، احتمالا با خودتان می‌گویید آکادیا باید دودیفرانسیل باشد و پیشرانه‌اش هم یک 8 سیلندر پرخور و پرتوان. باید بگوییم در مورد اول درست حدس زدید اما در مورد پیشرانه خیر! اتفاقا این بار فرزند GMC دارای یک پیشرانه 6 سیلندر به حجم 3.6 لیتر است که از نظر فنی شاید توان یک پیشرانه 8 سیلندر را نداشته باشد اما، هم کم‌مصرف‌تر است و هم دست کمی ‌از یک هشت سیلندر ندارد. این پیشرانه با 3600 سی‌سی حجم و البته سیستم سوخت‌رسانی اصلاح‌شده نسبت به نسل قبل، می‌تواند تا 288 اسب بخار نیرو تولید کند. نمودار گشتاور هم تا 366 نیوتن‌متر بالا می‌رود. آکادیا دنالی حدود 2150 کیلوگرم به نسبت آپشن‌های موجود روی خودرو وزن دارد.

شاید تصور کنید این قدرت و گشتاور برای خودرویی با این وزن اعداد چشم‌گیر نیستند و احتمالا این خودرو را بدل به لاک‌پشتی در جاده می‌کنند. اما باید بدانید گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک آکادیا که با کد 6T75 شناخته می‌شود، با ضرایب مناسب، به آکادیا کمک می‌کند کمبود گشتاور نسبت به وزن زیادش را جبران کند. این گیرباکس از نظر عملکرد آنقدر قابل اطمینان بوده که جنرال موتورز در طیف گسترده‌ای از محصولاتش مثل کادیلاک SRX ، شورولت ایمپالا و … از آن بهره می‌برد. آکادیا دنالی که بهانه نگاه به این محصول از جنرال موتورز شد، به دلیل رنگ زیبا و جذابش از جمله زیبا‌ترین شاسی بلندهای منطقه آزاد ارس است. مالک این خودرو رامین محمدی که قبلا تجربه سواری با مرسدس بنز GLK و پرادور را هم داشته است در مورد آن عقیده دارد: آکادیا اصلا شبیه به دیگر کراس‌اوور‌ها یا شاسی‌بلندها نیست.

جی‌ام‌سی آکادیا

سواری این خودرو نرم و راحت است و در عین حال اگر قصد اسپرت راندن داشته باشید نه نمی‌گوید. ضمن اینکه سیستم هدآپ (نمایشگر درون شیشه جلو) و کمک پارک آن واقعا کارایی مناسبی دارند و راننده را به خوبی در کنترل خودرو یاری می‌کنند.» او در مورد قیمت خودرو هم می‌گوید این خودرو مدل 2013 و Denali است که در کل حدود 60 هزار دلار خریدش هزینه در بر داشته است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی