پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه بنز E کلاس و ب ام و سری 5

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

اگر طرفدار 2 آتشه خودروهای آلمانی مخصوصا بنز و ب ام و هستید، این مقایسه را از دست ندهید. اگر بودجه تان به خرید مدل های جدید بنز یا ب ام و نمی رسد و همیشه حسرت رانندگی با ان ها را داشته اید، ما به شما گزینه هایی معرفی می کنیم که از نظر […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

اگر طرفدار 2 آتشه خودروهای آلمانی مخصوصا بنز و ب ام و هستید، این مقایسه را از دست ندهید. اگر بودجه تان به خرید مدل های جدید بنز یا ب ام و نمی رسد و همیشه حسرت رانندگی با ان ها را داشته اید، ما به شما گزینه هایی معرفی می کنیم که از نظر قیمتی در رده سدان های روز کره ای قرار می گیرند و از طرفی هنوز هم انقدرها قدیمی و از مد افتاده نشده اند که خریدشان منطقی به نظر نرسد. مرسدس بنز E کلاس W211 و ب ام و سری 5 با کد اتاق E60 2 سدان پرطرفدار از 2 خودروساز معروف المانی هستند که تا پیش از سال 2010 برای خود برو بیایی داشتند. تنوع نسخه های مختلف این سدان در سال های عرضه در کشور قابل توجه است و بد نیست تفاوت بین مدل های مختلف آن ها را بدانید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

ب ام و سری 5-E60

ب‌ام‌و سری 5 E60

(2003-2010) 

سری 5  E60از سال 2003 تا 2009 روی خط تولید قرار داشت و در سال 2010 جای خود را به نسل جدیدش داد. هم‌چنین در سال 2007 ب‌ام‌و، سری 5 E60 را دست‌خوش تغییراتی کرد تا هم‌چنان به‌روز باشد. در نسخه فیس‌لیفت طرح سپر جلو تغییراتی جزیی تجربه کرده، لامپ‌های ال‌ای‌دی به پروژکتورها اضافه شده و گرافیک داخلی چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده است. اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، سری 5 E60 در مدل 2005 تا 2010 با پیشرانه‌های مختلف و آپشن‌های گوناگون و در رنج قیمت گسترده 100 تا 200 میلیون تومان پیش‌رویتان قرار دارد. سری 5 E60 در انواع 520 (فقط مدل 2005) ، 523 (کم‌یاب و اکثرا مدل 2009)، 525 (مدل 2005 و 2008) و 530 (از مدل 2005 تا 2010) در بازار ایران عرضه شده است. البته از مدل‌های 540 و 530XI نیز می‌توان به‌عنوان نسخه‌های کم‌یاب E60 در بازار نام برد.

ب ام و سری 5-E60

اما 530 به عنوان رایج‌ترین و معروف‌ترین نسخه E60 شناخته می‌شود و از آپشن‌های کاملی برخوردار است. فضای کابین همان چیدمان سنتی و جذابی را دارد که از یک ب‌ام‌و انتظار دارید. فرمان خوش‌دست و صندلی‌های دربر گیرنده رانندگی با سری 5 را دلچسب می‌کند. کیفیت قطعات نیز برخلاف مدل‌های جدید در درجه‌ای از مطلوبیت است که امروزه پس از گذشت چندین سال از عمرش هم‌چنان قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد. کارکرد سیستم Idrive در سری اول E60 پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. اما در نسخه فیس‌لیفت، علاوه بر جایگزین شدن اهرم گیرباکس با نسخه جوی‌استیکی، سیستم Idrive نیز دست‌خوش تغییراتی شده و کارکردش قابل‌قبول‌تر از قبل است. نکته دیگر راجع به کابین سری 5 E60 فضای محدود پا برای سرنشینان ردیف عقب است.

ب ام و سری 5-E60

پیشرانه قرارگرفته روی اتاق این سدان 1.5 تنی، یک نسخه 6 سیلندر خطی با حجم 3 لیتر و تنفس طبیعی است. البته در سال‌های تولید 530، این پیشرانه با 3 تنظیم مختلف عرضه شد که در توان خروجی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. از سال 2003 تا 2005 پیشرانه 530 با کد M54 شناخته می‌شد و 231 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد، در سال 2005 تا 2007 نیز این پیشرانه با کد N52 عرضه می‌شد و توانایی تولید 258 اسب‌بخار قدرت را داشت. اما از سال 2007 تا 2010 در نسخه فیس‌لیفت این پیشرانه با سیستم تزریق مستقیم سوخت همراه شد و با کد N53B20 به بازار آمد. پیشرانه N53 272 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

ب ام و سری 5-E60

هیجان رانندگی با این سدان اسپرت دیفرانسیل عقب که در نسخه فیس‌لیفت به شیفترهای پشت فرمان نیز مجهز شده ستودنی است. بلوک پیشرانه 530 از آلیاژ آلومینیوم و منیزیم ساخته شده و نسبت تراکم بسیار بالای 12 به یک باعث شده حساسیت زیادی به بنزین کم‌کیفیت ایران داشته باشد. هم‌چنین مبدل گشتاور گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک سری 5 پس از چندین هزار کیلومتر کارکرد دچار ضعف‌هایی می‌شود و آغاز به حرکت را با مکث کوتاهی همراه می‌کند. با فشردن کلید اسپرت و از مدار خارج کردن سامانه کنترل پایداری، هیجان رانندگی دوچندان می‌شود، اما فراموش نکنید که سیستم DSC سری 5 هیچ‌گاه به‌طور کامل از مدار خارج نمی‌شود.


مرسدس بنز E کلاس

مرسدس بنز E کلاس W211

(2002-2009)

E کلاس به عنوان یکی از محبوب ترین و سنتی ترین سدان های مرسدس بنز شناخته می شود. درست مثل سری 5، E کلاس نیز به عنوان پلی میان سدان لوکس مرسدس بنز یعنی S کلاس و سدان کوچک و اسپرت این خودروساز آلمانی یعنی C کلاس شناخته می شود. سابقه E کلاس به دهه 50 میلادی باز می گردد و از این نظر نسبت به سری 5 با سابقه تر است و به قول معروف در این کلاس حق اب و گل دارد. اما برای اولین در دهه 90 بود که مرسدس بنز برای این اتاق از پسوند E استفاده کرد. مرسدس بنز از ان دسته برندهایی است که اکثر محصولات اش در زمان های مختلف به کشور وارد شده اند.

مرسدس بنز E کلاس

E کلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست و تمام مدل هایش به طور منظم و زنجیر وار در این چند سال در کشور عرضه شده اند. اتاق W211 به عنوان سومین نسل E کلاس شناخته می شود که در سال های 2002 تا 2009 روی خط تولید قرار داشت. این نسل E کلاس در تعداد قابل توجهی به کشور وارد شد و حتی دوره ای روی خط تولید ایران خودرو نیز قرار گرفت. پلیس راهنمایی و رانندگی و یگان ویژه نیروی انتظامی نیز از این نسل E کلاس در ناوگان حمل و نقل خود استفاده کرده اند. این موارد دست به دست هم داده تا نسل سوم  E کلاس از نظر فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکار در ایران وضعیت بهتری از سری 5 داشته باشد. در کل استهلاک E کلاس نسبت به سری 5 پایین تر است و هزینه نگهداری پایین تری دارد. البته هنگام خرید نسخه دست دوم آن باید دقت کنید که از مدل های پلیسی با کارکرد بالا نباشد.

مرسدس بنز E کلاس

این نسل E کلاس در تیپ های الگانس، اونگارد و کلاسیک عرضه شد. نسخه الگانس با تریم کابین متفاوت، تعلیق نرم تر و امکانات متفاوت از سنتی ترین و معروف ترین نسخه های E کلاس به شمار می رود. اما وقتی بحث مقایسه با سری 5 به میان میاید، تیپ اونگارد E کلاس با حس و حالی اسپرت تر گزینه منطقی تری برای قرار گرفتن در مقابل ب ام و به نظر می رسد. البته E کلاس در اسپرت ترین مدل هم از نظر هندلینگ و قابلیت های دینامیکی از ب ام و کم می آورد.

مرسدس بنز E کلاس

قوی ترین نسخه نسل سوم E کلاس در ایران

E350 مجهز به پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری است که بیش از 270 اسب بخار قدرت دارد و از این نظر در مقابل ب ام و 530 قرار می گیرد. این نسخه به گیرباکس 7 سرعته مجهز شده و حدود 7 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد. مدل هایی که دوره ای توسط ایران خودرو مونتاز می شدند، E280 و E200 NGT  دوگانه سوز بودند و نسخه های پلیسی از نوع E240 مجهز به پیشرانه 2.6 لیتری هستند.

سخن آخر…

در کل باید گفت همان طور که انتظار دارید، ب ام و با سواری اسپرت تری از مرسدس بنز به استقبال تان می آید و قابلیت های دینامیکی و هندلینگ فوق العاده حتی در این مدل میان سال اش نیز می تواند شما را شیفته خود کند. از طرفی سواری مرسدس بنز راحت تر و نرم تر از ب ام و ارزیابی می شود اما چندان باب میل راننده های طالب هیجان نیست. البته چه کسی می تواند منکر پرستیژ فوق العاده این اتاق مرسدس بنز حتی پس از گذشت بیش از 10 سال از عمرش شود. همه این ها در حالی است که وضعیت تامین قطعات یدکی و هزینه تعمیر و نگهداری مرسدس بنز از ب ام و در بازار ایران بهتر است.

مقایسه ب ام و سری 5 و بنز E کلاس

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی