پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنعت خودروسازی-خط تولید خودرو

ظهور قطب سوم در صنعت خودروسازی با حمایت اتاق بازرگانی

اتاق های بازرگانی نقش اساسی در فعال کردن بخش خصوصی و به نوعی رابط آنها با دولت هستند اما در ایران معمولا به درخصوص فعالیت های خرد و کوچک بیشتر نقش آفرینی می کنند و به تدریج باید به صنایع بزرگ(مثل خودروسازی) نیز ورود پبدا کنند. به نظر می رسد ورود بخش خصوصی نیازمند حمایت های […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲ آبان ۱۳۹۶

اتاق های بازرگانی نقش اساسی در فعال کردن بخش خصوصی و به نوعی رابط آنها با دولت هستند اما در ایران معمولا به درخصوص فعالیت های خرد و کوچک بیشتر نقش آفرینی می کنند و به تدریج باید به صنایع بزرگ(مثل خودروسازی) نیز ورود پبدا کنند. به نظر می رسد ورود بخش خصوصی نیازمند حمایت های دولت است. چرا که صنعت خودروسازی در کشور عموما دولتی بوده و ورود یک قطب سوم به جمع دو مدعی خودروساز در ایران مستلزم ایجاد شرایط و فضا سالم برای رقابت است.

خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو گزارش می دهد:

روز یکشنبه 30 مهر ماه 96 محمد شریعتمداری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از روند خصوصی‌سازی در کشورمان اظهار کرد: دولت باید برود با سایر کشورها تفاهمنامه منعقد کند اما کسی که باید سرمایه‌گذار را به کشور بیاورد بخش خصوصی است و اتاق بازرگانی باید وارد شود و ارتباط خود را با سایر اتاق‌های دیگر کشورها برقرار نماید.

وی افزود: اتاق بازرگانی قبلا می‌گفت منابع ندارد اما اکنون وضعیت منابعش مناسب است و باید از این منابع استفاده کرده و خرج این کارها کند و توسعه فعالیت ایجاد کند و در بازارهای منطقه و دیگر بازارها حضور یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فقط ایران‌خودرو و سایپا در عالم خلق نشده‌اند بلکه خود بخش خصوصی اتاق بازرگانی با تجمیع سرمایه‌های خود می‌تواند یک شرکت خودروسازی ایجاد کند و سومین آن باشد که بنده نیز از آن حمایت می‌کنم.

شریعتمداری تصریح کرد: من اجازه نمی‌دهم که فردی با سوء استفاده از اسم تعاونی و اسم بخش خصوصی جلو بیاید و خود همیشه رئیس باشد من آن را به هم می‌زنم و اجازه نمی‌دهم که بخش خصوصی غیر واقعی به این شکل وارد شود.

حال به نظر می رسد ورود بخش خصوصی نیازمند حمایت های دولت است. چرا که صنعت خودروسازی در کشور عموما دولتی بوده و ورود یک قطب سوم به جمع دو مدعی خودروساز در ایران مستلزم ایجاد شرایط و فضا سالم برای رقابت است.

احمد کمیایی اسدی عضو اتاق بازرگانی تهران و کارشناس اقتصادی در گفتگو با جوان خودرو در خصوص اظهارات وزیرصنعت مبنی بر حضور اتاق بازرگانی بعنوان سومین خودروساز بزرگ در کشور گفت: اتاق های بازرگانی نقش اساسی در فعال کردن بخش خصوصی و به نوعی رابط آنها با دولت هستند اما در ایران معمولا به درخصوص فعالیت های خرد و کوچک بیشتر نقش آفرینی می کنند و به تدریج باید به صنایع بزرگ(مثل خودروسازی) نیز ورود پبدا کنند.

وی افزود: در ترکیه رئیس جمهور این کشور از اتاق بازرگانی(بخش خصوصی) خواست تا در بحث خودروسازی و تامین قطعات ورود جدی پبداکند و ظرف دو سال زمینه برای فعالیت بخش خصوصی بعنوان یک رقیب جدی برای دولتی ها در این کشور مطرح شد و اعتقاد وزیر صنعت این است در کشور ما نیز این اتفاق می تواند بیفتد.

عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی ترکیه توانسته در صنایع بزرگ و خودروسازی وارد شود اما در ایران هنوز این امر صورت نگرفته گفت: مسائل مختلفی وجود دارد و این سوال مطرحاست که آیا اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ما هم مانند ترکیه از سوی دولت حمایت می شود یا خیر؟

کمیایی اسدی تصریح کرد: در سال گذشته مشکلاتی در فروش خودروهای ایرانی بوجودآمد و مردم بذلیل نارضایتی از کیفیت این خودروها اقدام به خرید نمی کردند و در اینجا به حمایت برخواست و6 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید خودرو اعطا کرد که یک حیات دوباره ای به خودروسازان داخلی داد و حالا اگر اتاق بازرگانی هم به این جمع بپیوندد دولت قادر خواهد بود از آن هم بعنوان قطب سوم حمایت کند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید در صنایع بزرگ وارد شود و یک محک و چالش جدید را تجربه کند مطالبه درستی از سوی وزیر صنعت است گفت: اما هنوز بستر و شرایط لازم برای این امر فراهم نیست و وقتی صنعتی بخش عمده آن دولتی است چگونه بخش خصوصی می تواند یک رقابت سالم با آنها داشته باشد.

این عضو اتاق بازرگانی باتاکید بر ایجاد فضا مناسب برای رقابت در صنعت خودروسازی گفت: با ادامه روند موجود برخی از رانت و تسهیلات برخوردارند و بخش خصوصی نمی تواند بهره مند باشد و برای این امر نیز از آنجایی که بخش خصوصی قادر به بزرگ شدن نیست، دولت باید کوچک تر شود و بوسیله خصوصی سازی بخش عمده فعالیت را به بخش خصوصی واگذار و خود نظارت و حاکمیت را داشته باشد.

محسن مهرعلیزاده عضو اتاق بازرگانی و عضو اسبق هیئت مدیره سایپا در گفتگو با جوان خودرو در خصوص ورود خودروساز سوم داخلی با حمایت اتاق بازرگانی اظهار داشت: همواره این مطرح بوده که به جز ایران خودرو وسایپا یک قطب سومی وارد عرصه شود و حالا وزیر صنعت این موضع را رسما اعلام کرده که بازخوردهایی هم داشته است.

وی افزود: البته منظور از ورود اتاق بازرگانی،در واقع حضور و ورود بخش خصوصی به عرصه رقابت در خودروسازی است که این امر مستلزم سرمایه گذاری سنگین بوده تا بخش خصوصی بتواند خود را در یک رقابت وارد کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به جز دو خودروساز بزرگ شرکت ها مختلف داخلی وجود دارند گفت: برخی از شرکت ها مانند کرمان موتور،بهمن،مدیران و خودرو و غیره به این چرخه وارد شدن و با اخذ مجوزهای لازم سرمایه گذاری های عظیمی هم انجام دادند اما رفته رفته در مسیر مونتاژ و واردات افتاده اند و باید این موضوع مدنظر باشد که ظرفیت ها و شرایط برای حضور یک خودروساز جدید فراهم تا موفق ظاهر شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت ها از بخش خصوصی برای ورود به صنعت خودرو سازی در اندازه های سایپا و ایران خودرو گفت: باید قوانین و تسهیلات در راستای کمک به بخش خصوصی باشد و زمینه را برای ورود به این عرصه برای آنها فراهم آورد و تا کنون هم منعی برای ورود این بخش به خودروسازی وجود نداشته لیکن شرایط و امکانات فراهم نبوده است.

گزارشگر: هادی سیانکی

انتهای پیام/

اتوبان کره ایی، بیراهه ایرانی/مقایسه صنعت خودرو ایران و کره جنوبی، درست یا غلط؟

چالش های صنعت تایر ایران پس از 50 سال تولید

تاثیر قراردادهای بین المللی خودرویی بر صنعت قطعه سازی ایران

کهنه بیاید به بازار، نو می‌شود دل‌آزار!/پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم خارجی

بار خودروهای فرسوده را بر دوش خودروسازان نگذارید!/چالش های طرحی که مدت کوتاهی پس از اجرا، لغو شد

پتانسیل تولید موتورسیکلت با برند ایرانی (مصاحبه اختصاصی با رئیس انجمن موتورسیکلت)

تحلیلی بر شاخص‌های ارزیابی رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش

بلاتکلیفی قوانین واردات خودرو و تکذیب پشت تکذیب ارگان های ذیربط

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی