پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاکسی

حضور نماینده روسی در بازار تاکسی های اینترنتی ایران

در راستای متنوع شدن بازار تاکسی های اینترنتی در ایران، شرکت ماکسیم به عنوان نماینده ای تازه نفس از کشور روسیه در بازار تاکسی های اینترنتی ایران قد علم کرده. حضور این استارت آپ در میان رقبایی مثل اسنپ، تپسی و کارپینو می تواند آتش رقابت در این بازار را حسابی داغ کند. حضور یک […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۶ آبان ۱۳۹۶

در راستای متنوع شدن بازار تاکسی های اینترنتی در ایران، شرکت ماکسیم به عنوان نماینده ای تازه نفس از کشور روسیه در بازار تاکسی های اینترنتی ایران قد علم کرده. حضور این استارت آپ در میان رقبایی مثل اسنپ، تپسی و کارپینو می تواند آتش رقابت در این بازار را حسابی داغ کند.

حضور یک رقیب روسی جدید برای شرکت‌های تاکسی اینترنتی فعال در بازار ایران نشانگر فشرده‌شدن بازار رقابت در این عرصه پرسروصداست. شرکت روسی «ماکسیم» در حالی هفته گذشته از حضور رسمی در بازار ایران خبر داد که استارت‌آپ‌های اسنپ، تپسی و کارپینو حداقل طی یک سال اخیر در پایتخت عرصه را به رقبای سنتی (آژانس‌ها) بسیار تنگ کردند هرچند در همین بازار بزرگ شاهد ظهور بازیگران تازه‌نفسی هستیم که گروه‌های مخاطب هدف‌گذاری‌شده‌تری را انتخاب کرده‌اند و گاه حتی پلت‌فرم خود را به تکنولوژی هم مجهز کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه برخی سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی طی هفته‌های اخیر، تبلیغاتی از رقبای سنتی و گاه غیرسنتی هم شاهدیم که موضوعاتی چون امنیت سفر را به‌عنوان مزیت اصلی خود (والبته طعنه به رقیب خود) برشمرده‌اند.

ماکسیم تازه‌ترین فعال بازار تاکسی اینترنتی ایران است؛ شرکتی که می‌گوید با یک میلیون یورو (حدود ۵ میلیارد تومان) وارد بازار ایران شده و می‌خواهد برای دراز‌مدت در این بازار بماند و راه‌اندازی کال سنتر و جذب ۱۵۰۰ نفر را دربرنامه خود دارد. کسانی که در فضای کسب وکارهای اینترنتی با عددهای سرمایه‌گذاری استارت‌هاپ‌ها آشنا هستند می‌دانند یک میلیون یورو عدد بسیار کوچکی برای این کار است. حتی در بازار استارت‌آپی ایران که هنوز نه جریان سرمایه سنتی و نه سرمایه‌گذاری خارجی بزرگی در آن دیده شده هم یک میلیون یورو عدد قابل توجهی نیست. نگاهی به بازار تاکسی اینترنتی روسیه نیز نشانگر آن است که بازیگر بزرگ روس‌ها در این میدان شرکت یاندکس است؛ شرکتی که آن را گوگل روسیه می‌نامند و رقابتش با اوبر در روسیه به جایی کشید که اوبر در تابستان امسال در این شرکت تقریبا ادغام شد.

به نظر می‌رسد با پایان یافتن ماه عسل استارت‌آپ‌ها و آشنا شدن مردم با جذابیت‌ها و مزیت‌ها حالا زمان منحنی‌های بعدی رشد است. این جهش‌های بعدی به دست نمی‌آید مگر با تزریق جریان سرمایه مورد نیاز در این بخش. با توجه به کمبود نقدینگی در کشور و سرمایه‌گذاری بخش قابل توجه نهادهای صاحب سرمایه کشور روی بخش‌های غیر تولیدی و عدم تمایل سرمایه‌گذاران سنتی در این بخش (حداقل تا الان) به نظر می‌رسد راه‌حل در سرمایه‌گذاری خارجی باشد. جریان استارت‌آپی ما به خصوص در همین بخش تاکسی با سرمایه‌گذاری خارجی بیگانه نیست. اسنپ برآمده از شرکت راکت اینترنت آلمانی است که گفته می‌شود هم اکنون بخشی از سهام این شرکت را در اختیار دارد (شرکت‌های MTN و ایرانسل دیگر سرمایه‌گذاران اسنپ هستند). تپسی اما از سرمایه‌گذاران ایرانی تشکیل شده و کارپینو نیز نزدیک به شرکت تاکسیرانی تهران است. هر سه شرکت برای ادامه مسیر در این بازار نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارند و بی‌سبب نیست که مرتبا به دنبال سرمایه‌گذار هستند.

حضور ماکسیم یا شرکت تاکسی اینترنتی کریم (شرکت اماراتی که مدت‌هاست در فکر حضور در بازار ایران است) با سرمایه اندک راهگشای این بازار نخواهد بود اما از طرف دیگر تجربه DIDI در چین و کنار کشیدن اوبر از بازار روسیه نشانگر این است که ترکیبی از جریان سرمایه‌گذاری خارجی روی کسب وکارهای داخلی می‌تواند مدل مناسبی برای گسترش بازار باشد. اوبر زمانی بازار را به رقیب محلی‌اش باخت که نه فقط سرمایه‌گذاران چینی بلکه سرمایه‌گذاران آمریکایی هم روی DIDI سرمایه‌گذاری کرده بودند.

نماینده شرکت ماکسیم در ایران از ارائه تعرفه‌ای ويژه برای مسافران سرویس ماکسیم خبر داد و اعلام کرد که جهت رفاه خانم‌های ایرانی، رانندگان زن وظیفه انتقال بانوان را بر عهده خواهند داشت. لازم به ذکر است که شرکت خدمات حمل و نقل ماکسیم در بیش از ۲۰۰ شهر روسیه و کشورهایی همچون بلاروس، گرجستان، قزاقستان، تاجیکستان، اوکراین و بلغارستان در حال فعالیت است.

تاکسی اینترنتی روس ها در ایران به زودی

پلاک تهران بر پلاک شهرهای دیگر برتری دارد؟

اسنپ و تپسی از حجم ترافیک کاسته اند

نوسازی تاکسی های تهران با تسهیلات ویژه

کدام رانندگان در اسنپ و تپسی معاف از مالیات هستند؟

سلام تاکسی ، با 110 پریوس هیبریدی وارد ناوگان شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی