پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پورشه پانامرا

هر آنچه از ” پورشه پانامرا ” می خواهید بدانید!

لذت پرواز در خیابان های شهر … نوشته : علی رضایی به نقل از مجله تخت گاز وقتی که در خیابانهای این روزهای تهران ، این طرف و آن طرف می رویم ، حتی اگر ترافیک زیاد بزرگراه ها و استرس های ناشی از شغلمان همه تمرکز و اعصاب و روانمان را برده باشد ، […]

javankhodro
جمعه - ۲ بهمن ۱۳۹۴

لذت پرواز در خیابان های شهر …

نوشته : علی رضایی

به نقل از مجله تخت گاز

وقتی که در خیابانهای این روزهای تهران ، این طرف و آن طرف می رویم ، حتی اگر ترافیک زیاد بزرگراه ها و استرس های ناشی از شغلمان همه تمرکز و اعصاب و روانمان را برده باشد ، باز هم به اندازه چند ثانیه می توان به آرامی شاهد صحنه عبور پر غرور یک خودروی لوکس و به روز بود و محو تماشای آن شد . خودروهایی که زمانی در اندازه بزرگتر از صفحه عادي یک مجله ، پوستر شده بودند و برای خیلی از ما به دیوار اتاق و درب کمد چسبیده بودند ، این روز ها با وجود خارجي خود ، خیابانهای تهران را طی می کنند . از مدل های جدید بنز و ب ام و گرفته تا آخرین محصولات خودروسازان آسیایی .

 پورشه پانامرا

در این نوشته می خواهیم به طور اختصاصی پرونده ای برای یکی از آخرین و به روز ترین محصولات این نسل خودروها باز کنیم که یکی از گران ترین خودروهای حال حاضر تهران به حساب می آید ؛ مطمئنا” قیمتی حدود 850 میلیون تومان، آن هم برای مدل متوسط این خودرو ، نشان از عظمت آن است. بله ؛ پورشه پانامرا مد نظر ماست.

 پورشه پانامرا

وقتی صحبت از پورشه می شود بی شک در ذهن بسیاری از ما پرونده خودروهای اسپرت باز می شود که تا حدودی هم درست است . وقتی نسل های مختلف 911 را بررسی می کنیم که پر طرفدارترین و مشهورترین پورشه است ، چیزی غیر از یک خودروی اسپرت دیده نمی شود. هم مشخصات ظاهری ، هم مشخصات فنی گواه اين قضيه است . اما در مورد پانامرا نمی توان به این صراحت حرف زد .

 پورشه پانامرا

پانامرا محصول سال 2009 خودروساز آلمانی پورشه در طراحی کلي کمی متفاوت تر است . این تفاوت به گونه ای است که بدون در نظر گرفتن شرایط فنی خیلی ها با قضاوت از روی ظاهرش می گویند پانامرا ، پورشه ای کلاسیک است . اندازه آن ، فاصله محوری زیاد و نوع طراحی چنین طرز فکري را ایجاد می کند . در سمت دیگر کسانی هستند که می گویند پانامرا همچنان محصول اسپرت پورشه است و دلایل آنان نیز باز هم همین نوع طراحی خودرو می باشد .اما واقعا پانامرا را باید خودرویی اسپرت دانست یا کلاسیک ؟ واضح است که وقتی پانامرا را برای اولین بار می بینیم به راحتی می توان حدس زد که محصولی از پورشه رو به روی ما قرار دارد.

 پورشه پانامرا

اتصال مستقیم قسمت انتهایی سقف به قسمت انتهایی خودرو و همچنین نوع طراحی چراغ ها شاه کلید تشخیص آن است . برخلاف آنچه که بسیاری می گویند ضعف طراحی چنین نتیجه ای دارد اما باید قبول کرد سازنده های چنین خودروهایی از روی عدم توانایی در طراحی متنوع تر، دست به طراحی های شبیه به هم نمی زنند ، بلکه تشخیص سریع اینکه خودرو مد نظر پورشه است یعنی آرم ، شناسه و اصالت خودرو . این را می توان با دقت در جلو پنجره نسل های مختلف BMW و همچنین در چراغ های کلاس های مختلف بنز دید. پس اگر خودروهای جدید را همچنان شبیه به نسل های پيشين از لحاظ طراحی می دانید ، مطمئن باشید این تشخیص شما همان هدف سازنده خودرو است . رعایت base feature در طراحی ، از قواعد اصلی طراحی جدید در شرکت های معتبر خودروسازی است . پانامرا نیز از این قاعده مستثنا نیست که با يدک کشيدن نام پورشه ، می توان گفت همچنان یک اسپرت است و وقتی بیشتر از مشخصات فنی اش می دانیم تقريبا” حدسمان به يقين مبدل می شود.

 پورشه پانامرا

پانامرا در 9 مدل ساخته شده است که این 9 مدل اصلی عبارتند از : panamera ، panamera 4 ، panamera s ، panamera 4s ، panamera GTS ، panamera s hybrid  ، panamera Turbo ، panamera Turbo s . panamera diesel و هرکدام از این مدل ها دارای آپشن های مختلف نیز می باشد . اساسی ترین وجه تمایز همه این مدل ها قدرت موتور و نوع محرک بودن چرخ ها می باشد که مدل های panamera ، panamera s  ، panamera s Hybrid و panamera Diesel دارای محور عقب متحرک هستند و بقیه مدلها چهار چرخ متحرک اند.

 پورشه پانامرا

در تقسیم بندی نوع موتور ها بر اساس قدرت موتور نیز جدول زیر را می توان در نظر گرفت.

مدل قدرت موتور
Panamera – panamera 4 – panamera diesel حدود 300 اسب بخار
Panamera s – panamera 4s – panamera s hybrid بین 301 تا 405 اسب بخار
Panamera GTS – panamera   turbo – panamera   turbo   s بين 400 تا 550 اسب بخار

تحلیل موتوری :

 پورشه پانامرا

در مدلpanamera و panamera 4 از یک موتور3605cc خورجینی (V  شکل ) 6 سیلندر استفاده شده است. در این نوع موتور ها سیستم پاشش سوخت مستقیم (DFI) به کار گرفته شده است و از این موتور می توان قدرت 300 اسب بخار را در 6200rpm گرفت و همچنین حداکثر گشتاور 295 پوند در فوت در 3750rpm حاصل می گردد. میزان مصرف سوخت شهری بین 12.7-16.4 لیتر در هر 100km و میزان موتور سوخت خارج از شهر نیز 6.9-7.8 لیتر در هر 100km است که در سيکل ترکیبی 9.8-11.3 لیتر در هر 100km می باشد . از طرفی میزان انتشار گاز CO2 حاصل از احتراق 218- 265 گرم در هر کیلومتر است. مصرف سوخت اینچنینی با توجه به حجم موتور و قدرت موتور بالا ، مناسب ارزیابی می شود و می توان پانامرا را با توجه به این فاکتور ها خودرویی کم مصرف در کلاس خود دانست. این اولین مدل پانامراست.

 پورشه پانامرا

یکی از اصلی ترین دلایل طراحی موتور های درون سوز خورجینی کاهش ارتعاشات حاصل از احتراق است .

کمپانی پورشه در مدل های panamera s  و panamera 4s  حجم موتور را افزایش داد و به 4800cc در یک موتور 8 سیلندر خورجینی رساند . اما این تغییر حجم موتور تنها تفاوت با مدلهای قبل نبود و استفاده بیشتر از آلومینیوم در طراحی سیلندر و سر سیلندر یک تکه ، موتوری با تکنولوژی سبک وزن را روانه بازار کرد . در این نوع موتور نیز همان سیستم پاشش سوخت مستقیم مورد استفاده قرار گرفت. افزایش قدرت موتور به 400 اسب بخار در 6500rpm و حداکثر گشتاور 369 پوند در فوت ( N.m 500 ) بین 3500 تا 5000 دور بر دقیقه از ویژگی های اصلی آن به شمار می رود. شتاب 0 تا 97 کيلومتر در ساعت پانامرا در مدل s زمان 5.2 ثانیه را طلب مي کند و این زمان در آپشن کورنو اسپرت به 5 ثانیه کاهش می یابد. در مدل 4s به دلیل چهار چرخ متحرک بودن زمان 4.8 ثانیه ثبت شده است. میزان مصرف سوخت در این مدل ها 15.3-18.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این میزان بیرون از شهر به 7.8-8.9 لیتر می رسد و میزان مصرف سوخت ترکیبی در هر 100 کیلومتر 10.5-12.5 لیتر می باشد. از طرفی میزان انتشار گاز CO2 حاصل از احتراق نیز در این دو مدل 247-293 گرم بر کیلومتر است .

 پورشه پانامرا

مدل های معروف تر پانامرا یعنی مدل هایی که در ایران هم بیشتر طرفدار دارد همان مدل های 4S و Turbo هستند که وقتی جزئی تر بررسی شان می کنیم به نتایج زیر می رسیم

Panamera turbo Panamera 4s
M48/70 M48/40 نوع موتور
8 8 تعداد سیلندر
96mm 96mm قطر داخلی سیلندر
83mm 83mm کورس پیستون
4806 cm3 4806 cm3 حجم موتور
10.5 12.5 نسبت تراکم
500hp/368kw 400hp/294kw قدرت ماکزیمم
6000rpm 6500rpm در سرعت موتور
700Nm 500Nm ماکزیمم گشتاور
2250-4500 rpm 3500-5000 rpm در سرعت موتور
235.9 kg 215.2 kg وزن موتور
1-3-7-2-6-5-4-8 1-3-7-2-6-5-4-8 ترتیب احتراق در سیلندرها

موتور مدل هیبریدی از نوع 6 سیلندر خورجینی با حجم 3000cc است . موتور های هیبریدی تشکیل شده از دو سامانه تولید قدرت می باشند که ترکیب شده به صورت سیستم های سری و موازی و مختلط (سری – موازی)قابل تولیدند. سیستم موتور هیبریدی پانامرا تشکیل شده از دو موتور بنزینی و الکتریکی است که به صورت موازی قرار گرفته اند ، یعنی به صورتی که همزمان هم موتور بنزینی و هم موتور اکتریکی قدرت تولید می کنند . مجموع قدرت تولیدی در موتور هیبریدی پانامرا 380 اسب بخار در 5500 – 6500 rpm می باشد و همچنین گشتاور 428lb.ft در 1000rpm تولید می کند . نسبت تراکم در این نوع موتور 10.5:1 می باشد و سرعت ماکزیمم 268.7 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 5.7 ثانیه از ویژگی های آن است . یکی از مواردی که باعث تولید موتور های هیبریدی شد میزان کم مصرف سوخت است . در موتور هیبریدی پانامرا میزان مصرف سوخت شهری به اندازه 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است و میزان مصرف خارج از شهر آن 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر را نشان می دهد . میزان انتشار گاز co2 در هر کیلومتر 162 گرم می باشد. همانطور که مشاهده می شود میزان انتشار گاز co2 در موتور هیبریدی به نسبت کمتر از دیگر موتور ها است که این مساله از ویژگی های کلی موتور های هیبریدی است و یکی از دلایل وجود این تکنولوژی کاهش آلودگی هواست.

 پورشه پانامرا

در مدل پانامرا GTS از یک موتور 4800cc سبک وزن استفاده شده است . هرچند که مبنای این مدل همان مدل 4s می باشد اما قدرت موتور به اندازه 30 اسب بخار و همچنین ماکزیزمم گشتاور به اندازه 14.85 lb.ft نسبت به مدل 4s افزایش داشته است. این تغییرات به وسیله اصلاحات در میل بادامک و همچنین استفاده از دو فیلتر هوا برای افزایش هوای احتراق بدست آمده است. به علاوه آنچه در افزایش گشتاور موتور در مدل GTS موثر است استفاده از سیستم EMS ( Engine management system) است . بر این اساس قدرت موتور پانامرا GTS ، 430 اسب بخاردر 6700rpm و همچنین حداکثر گشتاور 384lb.ft به دست مي آيد. شتاب صفر تا صد GTS 4.3 ثانیه و حداکثر سرعت آن 286.4 کیلومتر بر ساعت است.

 پورشه پانامرا

در پانامرا توربو با یک موتور 4800cc خورجینی با قدرت 500 اسب بخار در rpm 6000 رو به رو هستيم. حد اکثر گشتاور  516lb.ft (و در آپشن کورنو اسپرت 568 پوند در فوت) نیز از ویژگی های آن است. در مدل Turbo s قدرت موتور به 550 اسب بخار و همچنین گشتاور 553-590lb.ft می رسد. این مدل در پانامرا قوی ترین نوع موتور عرضه شده توسط پورشه است.

 پورشه پانامرا

تغییرات در مدل های Turbo و Turbo s را می توان نتیجه استفاده در سیستم EMS و همچنین استفاده از دو توربو شارژر از جنس پره های تیتانیوم – آلومینیوم دانست.

مصرف سوخت ترکیبی (در هر 100km ) مصرف سوخت خارج از شهر (در هر 100km ) مصرف سوخت شهری (در هر 100km )  

حداکثر سرعت 

شتاب 0 تا 100 11.5 lit8.5 lit17 lit302.5km/h4 ثانیهTurbo11.5 lit8.5 lit17 lit305.8 km/h3.6 ثانیهTurbo s

در مدل های پانامرا و پانامرا s ، هیبریدی و دیزلی چرخ های عقب متحرک هستند که در بقیه مدل ها هر چهار چرخ متحرکند که البته در تمامي مدل ها محل استقرار پيشرانه در قسمت جلوست. سیستم انتقال قدرت از مجموعه گيربکس شروع می شود. تکنولوژی که شرکت پورشه برای گیربکس از آن در پانامرا بهره می برد سیستم PDK (Porsche Doppel kupplung)  است. جعبه دنده 7 ( و در مدل هیبریدی 8 ) سرعته دو کلاچه پورشه که ماکزیمم سرعت را می توان در دنده 6 بدست آورد . آخرین دنده که نسبت طولانی تری دارد دنده over drive به شمار می آید که جهت رانندگی راحت تر و کاهش مصرف سوخت ، میزان آلایندگی و ایجاد گازهای گلخانه ای طراحي شده است. سیستم PDK به گونه ای طراحی شده که هنگام تعویض دنده انتقال قدرت به بهترین و نرمترین شکل ممکن صورت می پذیرد و همواره آسايش سرنشينان ضمن بهترين عملکرد ، مد نظر مهندسين پورشه قرار داشته است.

 پورشه پانامرا

سیستم تعلیق

در پورشه پانامرا طراحی سیستم تعلیق به صورت کلی در تمام مدل ها يکسان مي باشد و جدای از در نظر گرفتن آپشن های مختلف می توان تکنولوژی سیستم تعلیق را در پانامرا با موارد کلی بیان کرد.

  • استفاده از تجهیزات و قطعات آلومینیومی در اکسل های جلو و عقب
  • سیستن نمایش فشار باد لاستیک ها
  • مدیریت تعلیق فعال پورشه (PASM) ، سیسیتم کنترل الکترونیکی دمپر و میرایی در فنر بندی. سیستم PASM تنظیم دینامیکی شاسی خودرو هنگام رانندگی و حفظ راحتی را بر عهده دارد .از قابلیت های این سیستم تنظیم ارتفاع خودرو و حفظ ارتفاع خودرو در طول رانندگی و افزایش پایداری دینامیکی بدون در نظر گرفتن میزان بار وارد بر خودروست. به عنوان مثال یکی از کارکرد های این سیستم کاهش ارتفاع خودکار خودرو در حالت استفاده از sport plus می باشد . این سیستم برای مدلهای هیبریدی و توربو به صورت استاندارد و برای بقیه مدلها به صورت آپشنال عرضه شده است.
  • سیستم مدیریت پایداری پورشه (PSM) . که این سیستم همراه با ترمز ABS ، کنترل کششی گشتاور و ترمز کمکی است.
  • سیستم مدیریت کنترل دینامیکی شاسی ( PDCC ) این سیستم برای مدل های s ، panamera ، 4 ، 4s ، GTS و turbo به صورت آپشن می باشد
  • یکی از سیستم های ترمزی که به طور آپشن در پانامرا قرار دارد سیستم ترمز کامپوزیت سرامیکی است.

برای افزایش امنیت سرنشین ها و راننده در پانامرا یک کیسه هوای سراسری از ابتدای شیشه درب جلو تا انتهای شیشه درب عقب در نظر گرفته شده است . برای راننده و سرنشین جلو علاوه بر کیسه هوای روبره ، کیسه هوای زانو نیز تعبیه شده است . تقریبا” می توان گفت پورشه یکی از کاملترین سیستم های ایمنی کیسه هوا را در پانامرا تعبیه کرده است.

 پورشه پانامرا

پانامرا مدلهای گوناگونی دارد و هر مدل از آپشن های مختلف بهره مي برند .اولین مدل پانامرا حدود 20 آپشن دارد و این مورد نشان می دهد با احتساب تمامی مدل ها ، تعداد آپشن ها عدد نسبتنا” زیادیست. اختلاف در آپشن های گوناگون از موارد فنی موتور و تجهیزات پکیج اسپرت گرفته تا نوع تکیه گاه های صندلی برای سرنشین های عقب خودرو. سیستم ترمز و لنت ، سایز لاستیک ها ، ارتفاع خودرو در مدلهای مختلف برای بهبود هندلینگ ، سیستم های الکترونیکی مدیریتی پایداری و موارد بسیار دیگری همگی جزو گزینه های آپشن پانامرا محسوب می شود.

 پورشه پانامرا

از مشخصات فنی پانامرا فاصله می گیریم و به مشخصات ظاهری آن می پردازیم .تعداد آپشن ها، مشخصات ظاهری مثل فاصله دو محور 2.9 متری ، ارتفاع آن که به طور متوسط حدود 1.4 m می باشد و شکل ظاهری صندلی ها همگی فضای جدیدی از یک سدان را برای ما تداعی می کند. وقتی پشت فرمان پانامرا قرار می گیریم، فضای مانیتورینگ و طراحی محوطه دسته دنده کافیست تا وقتی حرکت با پانامرا را شروع می کنیم ، حسی از پرواز درونمان تداعی شود. تصور اینکه در کابین خلبان نشسته ایم و خیابان روبرو باند پرواز است حس زیباییست که پانامرا درون وجود شما تزریق می کند.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی