پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا سراتو سایپا

دلیل افزایش قیمت بعضی خودروهای داخلی در هفته گذشته

هفته گذشته شاهد افزایش قیمت ۱۰ خودرو تولید داخل بودیم که در این میان سهم محصولات سایپا از همه بیشتر بود. اما افزایش قیمت خودروهای داخلی باعث شد تا سوال هایی در این خصوص که ((با توجه به اینکه شورای رقابت باید مجوز افزایش قیمت خودرو ها را صادر کند و این خودروها چگونه افزایش قیمت […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۹ آبان ۱۳۹۶

هفته گذشته شاهد افزایش قیمت ۱۰ خودرو تولید داخل بودیم که در این میان سهم محصولات سایپا از همه بیشتر بود. اما افزایش قیمت خودروهای داخلی باعث شد تا سوال هایی در این خصوص که ((با توجه به اینکه شورای رقابت باید مجوز افزایش قیمت خودرو ها را صادر کند و این خودروها چگونه افزایش قیمت داشته اند)) مطرح شود. در همین راستا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این سوال پاسخ داده است.

هفته گذشته 10 خودروی تولید داخل با افزایش قیمت روبه‌رو شدند که سهم محصولات شرکت سایپا از بقیه شرکت‌ها بیشتر است. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دلایل این افزایش قیمت ها را اینگونه اعلام کرده است:

به استناد بند (5) ماده (58) مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل (44) قانون اساسی ، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری بر عهده شورای رقابت می‌باشد.بر این اساس ، شورای مذکور بازار خودروهای با رده قیمتی تا 450 میلیون ریال را انحصاری قلمداد نموده و نسبت به تعیین قیمت خودروهای موجود در رسته قیمتی مذکور اقدام می‌‌نماید که بر اساس آخرین مصوبه صادره طی شماره 297 مورخ 12/4/1396 نسبت به ابلاغ افزایش قیمت برخی از خودروهای تولید داخل مشمول اقدام نموده است، لیکن خودروسازان تغییرات قیمت برخی از محصولات تولیدی نظیر تیبا ۲ را با توجه به شرایط پیک مصرف (فصل تابستان) با تاخیر در برنامه فروش اعمال کرده اند.

مضافاً شورای رقابت بازار خودروهای با رسته قیمتی بیش از 450 میلیون ریال را رقابتی اعلام نموده است بدین معنا که به دلیل تعدد عرضه کنندگان و همچنین تنوع بیشتر محصولات این رسته قیمتی ، شرایط بازار به گونه‌ای خواهد بود که امکان تعیین قیمت با سود غیر منطقی وجود نخواهد داشت و نیازی به نظارت و کنترل قیمتها از سوی مراجع حاکمیتی نخواهد بود.

بر همین اساس خودروهای مذکور از از شمول قیمت گذاری تکلیفی و تثبیتی خارج و به دلیل قرارگرفتن درفضای رقابتی مسئولیت قیمت گذاری آن با در نظر گرفتن هزینه های تولید به هیأت مدیره شرکت های مرتبط محول شده است. لذا تعیین قیمت خودروهای سراتو معمولی و اتوماتیک، چانگان و آریو و همچنین محصولات شرکت کرمان موتور بر اساس مکانیزم یاد شده صورت پذیرفته است . بدیهی است صرفنظر از موارد یاد شده، نظارت تکمیلی بر صحت میزان تغییرات قیمت و رسیدگی به شکایات واصله مطابق ضوابط عمومی قیمت گذاری صورت خواهد گرفت.

افزایش قیمت خودرو

ورود دولت به قیمت گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان

پرچمداران اختلاف قیمت کارخانه و بازار

عدم افزایش قیمت خودرو با وجود مصوبه شورای رقابت

منطقه ممنوعه شورای رقابت

مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد

افزایش قیمت در غیاب ستاره های بیشتر/شفاف سازی افزایش قیمت خودروها در هفته گذشته

شورای رقابت از قیمت گذاری پژوهای جدید ایران خودرو کنار کشید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی