پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترموستات خودرو

علائم خرابی ترموستات خودرو

ترموستات خودرو یکی از اجزای مهم موتور است که کار آن تنظیم دمای موتور و همچنین جلوگیری از جوش آوردن خودرو می شود همچنین کار نکردن درست آن و بالا و پایین شدن دمای موتور باعث افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن استهلاک خودرو می شود که در ذیل علائم خرابی آن را مورد بررسی […]

امیر
یکشنبه - ۱۴ آبان ۱۳۹۶

ترموستات خودرو یکی از اجزای مهم موتور است که کار آن تنظیم دمای موتور و همچنین جلوگیری از جوش آوردن خودرو می شود همچنین کار نکردن درست آن و بالا و پایین شدن دمای موتور باعث افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن استهلاک خودرو می شود که در ذیل علائم خرابی آن را مورد بررسی و بحث قرار خواهیم داد.

علائم شایع مانند جوش آوردن خودرو، تغییر نامنظم آمپر آب و نشت مایع خنک کننده نشانه ى وجود مشکل در ترموستات خودرو هستند. همچنین ترموستات ها بنا به شرایط آب و هوایی با درجه های متفاوت آب باز و بسته خواهند شد که مدل معمول آن برای خودروهای خانواده پژو 85 می باشد به این منظور که در دمای 85 درجه مسیر آب را باز کرده و آب در موتور برا خنک کردن به جریان می افتد.

ترموستات در خودرو وظیفه دارد تا مایع خنک کننده را در موتور به جریان  بیاورد به همین دلیل به طور باور نکردنى در عملکرد موتور خودروى شما اثر دارد.  زمانى که موتور گرم نیست ترموستات بسته مى شود. هنگامى که موتور گرم مى شود و دماى لازم براى عملکرد بى نقص را به دست میاورد یک سنسور درون ترموستات باعث باز شدن آن مى شود و اجازه مى دهد تا مایع خنک کننده به جریان در بیاید تا دماى موتور بیشتر از حد نیاز افزایش نیابد بنابراین آب در موتور به چرخش در مى آید. این جریان مایع خنک کننده ( در ارتباط با دیگر اجزاى مختلف سیستم خنک کننده) باعث مى شوند درجه ى حرارت موتور در حد مطلوب باقى بماند و عملکرد موتور را در بهترین حالت نگه مى دارند.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


باز و بسته شدن ترموستات در زمان درست براى حفظ درجه حرارت موتور بسیار حائز اهمیت است. در صورتى که ترموستات در حالت بسته گیر کند، هیچ راهى براى مایع خنک کننده وجود ندارد که از رادیاتور خارج شود در نتیجه دماى موتور بسیار افزایش خواهد یافت. به همین ترتیب، اگر این اتفاق برعکس بیفتد یعنى ترموستات در حالت باز گیر کند، مایع خنک کننده به طور مداوم به جریان در مى آید و در نتیجه دماى موتور خودرو به سطح مطلوب نمى رسد که باعث ایجاد مشکل در عملکرد موتور مى شود. نشانه هاى مختلفى وجود دارد که نشان دهنده ى وجود مشکل در ترموستات است و وجود مشکل را به شما هشدار مى دهد.

١- دماى موتور خودرو خیلى بالا است و خودرو جوش مى آورد.

اولین نشانه ى ترموستات خراب، بالا رفتن درجه ى آب به محدوده ى قرمز و جوش آوردن خودرو در ١۵ دقیقه ى اول حرکت خودرو است. اغلب این اولین نشانه اى است که ترموستات به درستى کار نمى کند.

٢-تغییر دما نامنظم

تغییر دماى نامنظم موتور و نوسانات عقربه ى درجه ى حرارت آب، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور مى شود. در این مورد شما مشاهده مى کنید که درجه ى حرارت موتور به طور غیر طبیعى کاهش مى یابد و در مدت زمان کوتاه ى به طور غیر طبیعى افزایش مى یابد.

٣– نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسیله ى نقلیه

نشانه ى دیگر نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابى ترموستات رخ دهد، زمانى که ترموستات اجازه نمى دهد مایع خنک کننده به جریان در بیاید و مایع خنک کننده در حالت بسته ى ترموستات گیر کرده است. نشت مایع خنک کننده مى تواند در موقعیت هاى مختلفى خود را نشان دهد، اما بیشتر در اطراف هوزینگ ترموستات دیده مى شود.  این مشکل باعث مى شود تا با گذشت زمان شلنگ هاى سیستم خنک کننده نشتى پیدا کنند و در نتیجه شما مشاهده مى کنید که خودروى شما شنتی دارد بر روى زمین زیر خودرو مایع خنک کننده نشتى کرده است.

تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتاً ارزان قیمت است. تعویض نکردن این قطعه ممکن است باعث جوش آوردن موتور شود که در نتیجه احتمال این وجود دارد آسیب هاى زیادى به موتور وارد کند که تعمیر این آسیب ها هزینه هاى گزافى دارند. اگر خودروى شما یکى از نشانه هاى بالا را دارد، زمان آن فرارسیده است که به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروى شما را شناسایى کند.

 

علائم و زمان تعویض شمع خودرو

علائم خرابی سنسور دور موتور و عملکرد آن

سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن

سنسور دمای آب خودرو و عملکرد آن

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

دیاگ خودرو و نحوه عملکرد آن

سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن

زمان تعویض فیلتر بنزین خودرو

تسمه تایم خودرو و زمان تعویض آن

زمان تعویض روغن گیربکس یا واسکازین خودرو

روغن ترمز خودرو و زمان تعویض آن

علائم و زمان تعویض شمع خودرو

بهترین موقع برای تعویض لاستیک خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی