پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوخت رسانی خودرو

سیستم سوخت رسانی خودرو و علائم خرابی آن (+ پمپ بنزین خودرو )

سیستم سوخت رسانی خودرو یکی از اجزای مهم خودرو به عنوان منبع تغذیه خوراکی برای خودرو است که اگر درست کار نکند باعث ریپ زدن خودرو و حتی خاموش شدن خودرو می شود که در این بخش میخواهیم عملکرد این سیستم و علائم خرابی آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. وظیفه موتور ماشین […]

امیر
چهارشنبه - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

سیستم سوخت رسانی خودرو یکی از اجزای مهم خودرو به عنوان منبع تغذیه خوراکی برای خودرو است که اگر درست کار نکند باعث ریپ زدن خودرو و حتی خاموش شدن خودرو می شود که در این بخش میخواهیم عملکرد این سیستم و علائم خرابی آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وظیفه موتور ماشین در خودروهای بنزینی سبک (مانند پژو (206 تیپ 2،3،5، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است. سیستمهای زیر با همکاری یکدیگر، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند:

سیستم سوخت رسانی، سیستم تامین هوا، سیستم خنک کننده موتور، سیستم روغنکاری موتور، سیستم جرقه زنی شمع، سیستم خروج دود از محفظه احتراق.

در این مقاله وظیفه قسمتهای مختلف سوخت رسانی موتور و علائم خرابی آنها آورده شده است.

سیستم سوخت رسانی موتورهای انژکتوری شامل قسمتهای زیر است:

سیستم سوخت رسانی خودرو

سیستم سوخت رسانی خودرو

– باک و شیلنک های رفت و برگشت سوخت (شیلنگ برگشت فقط در خودروهای قدیمیتر وجود دارد).

– کنیستر یا سیستم جمع آوری بخارات بنزین در باک.

– پمپ بنزین.

– سوپاپ تنظیم فشار سوخت.

– نازل های سوخت یا انژکتورها.

– درجه آمپر بنزین.

سیستم کنیستر

سیستم کنیستر بخارات بنزین را از سیستم سوخت رسانی جمع آوری کرده و آنرا وارد محفظه احتراق می کند و بدین ترتیب آلایندگی را کمتر و بازدهی خودرو را بیشتر می کند. یکی از علائم خرابی سیستم انتقال سوخت، انتشار بوی بنزین در اتاق خودرو است که باید جدی گرفته شود.

پمپ بنزین

پمپ بنزین سوخت را با فشار کافی به پشت نازل (انژکتور) می رساند. فشار سوخت در پشت انژکتور باید حداقل 3.5 تا 4 بار باشد تا بهترین مخلوط سوخت و هوا برای انفجار تولید شود.

پمپ بنزین سالم باید بتواند فشاری در حدود 6 بار را تولید کند و مقدار اضافه فشار توسط سوپاپ فشار شکن تعدیل شده و بنزین اضافی به باک برگردانده می شود. سوپاپ فشار شکن، فشار سوخت را ثابت نگاه می دارد.

علائم خرابی پمپ بنزین ( رایج: خرابی پمپ بنزین 206 ):

در صورت خرابی پمپ بنزین یکی از 3 حالت زیر اتفاق می افتد:

1. موتور خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود.

2. موتور روشن می شود ولی به سختی گاز می خورد و دور موتور به سختی بالا می رود.

3. موتور روشن می شود و طبیعی کار می کند، اما بعد از طی مسافت و داغ شدن، شروع به ریپ زدن می کند، یا اینکه خاموش می شود، و در آن لحظه روشن نمی شودولی بعد از سرد شدن دوباره می توان خودرو را روشن کرد.


اگه پمپ بنزین ماشینت خراب شد و توو راه موندی، از اینجا کمک بگیر (کلیک کن)


علت خراب شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین معمولا به یکی از دلایل زیر خراب می شود:

1. ناخالص و یا نامرغوب بودن سوخت.

2. روشن بودن خودرو با سطح سوخت پایین (چراغ بنزین روشن)، زیرا وقتی سطح بنزین خیلی پایین باشد از یکسو به پمپ برای ایجاد فشار سوخت فشار وارد می شود و از یکسو لجن ته نشین شده در باک وارد سیستم می شود.

3. غیر استاندارد و نامرغوب بودن پمپ بنزین.

انژکتور

انژکتور قطعه ای برقی است که در مسیر بنزین قرار دارد و مقدار سوخت معینی را در زمان لازم به محفظه احتراق سیلندرها تزریق می کند.

وقتی موتور استارت می خورد، سوخت با فشار به پشت نازلهای سوخت می رسد و انژکتور در لحظه مناسب (وقتی پیستون در حال مکش هوا به داخل سیلندر است) مقدار معینی بنزین را به داخل سیلندر تزریق می کند.

لحظه مناسب چطور تشخیص داده می شود؟

سنسور موقعیت میل لنگ، وضعیت آن را به ECU کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می کند و با توجه به این موقعیت، ECU فرمان تزریق سوخت را به هر یک از انژکتورها ارسال می کند.

تزریق سوخت در انژکتور چطور انجام می شود؟

پمپ بنزین، بنزین را با فشار مناسب به پشت سوزن انژکتور رسانده است، سوزن انژکتور در لحظه مناسب (که توسط ECU تشخیص داده می شود) با پیام الکتریکی به عقب رفته و مجرای ورودی سوخت به سیلندر باز می شود. وقتی جریان الکتریکی قطع شود، سوزن به جای اول خود بازگشته و تزریق سوخت متوقف می شود.

علائم خرابی انژکتور

خرابی انژکتور – نرسیدن سوخت

اگر پیام الکتریکی به سوزن انژکتور ارسال شود ولی سوزن عقب نرود، سوخت وارد آن سیلندر نمی شود و در نتیجه انفجاری هم صورت نمی گیرد و عملا آن سیلندر از مدار خارج می شود.

در این حالت موتور تک کار می کند و دچار لرزش شدید می شود.

خرابی انژکتور – وقتی انژکتور بیش از حد نیاز سوخت در سیلندر تزریق کند.

در این حالت مصرف سوخت خودرو بالا می رود، موتور با لرزش شدید کار می کند و دود سیاه از اگزوز خارج می شود، زیرا ترکیب سوخت و هوا با هم متناسب نیست.

در برخی موارد، انژکتورها گاهی درست کار نمی کنند و گاهی خود به خود درست می شوند، یا اینکه فقط در دور موتور بالا “تک کار” می کنند.

علت خرابی انژکتور

متعارف ترین دلایل خرابی انژکتور، وجود ناخالصی در سوخت (خصوصا وجود آب یا روغن در آن)، و یا اتصال کردن سیم های انژکتور هستند.

آمپر بنزین

مقدار بنزین موجود در باک ماشین، از طریق یک قطعه که به پمپ بنزین متصل است، اندازه گیری می شود. این قطعه روی سطح بنزین شناور می ماند و بالا و پایین رفتن این شناور، درجه آمپر بنزین را مشخص می کند. گاهی محل تماس بین پایه شناور و پمپ بنزین جرم می گیرد و در نتیجه آمپر بنزین دچار خطا می شود.

شناور بانک بنزین خودرو

شناور بانک بنزین خودرو

 

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن

علائم و زمان تعویض شمع خودرو

علل ریپ زدن خودرو در هنگام حرکت چیست؟

علائم خرابی کمک فنر خودروی خود را بشناسید

با گیربکس های دبل کلاچ مهربان باشیم!

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

روغن سوزی خودرو، علائم و رفع آن

زمان نعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو

علائم خرابی ترموستات خودرو

دیاگ خودرو و نحوه عملکرد آن

سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن

زمان تعویض فیلتر بنزین خودرو

تسمه تایم خودرو و زمان تعویض آن

زمان تعویض روغن گیربکس یا واسکازین خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی