پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مشکلات صنعت قطعه سازی در کشور

تاخیر در پرداخت مطالبات، یکی از مشکلات قطعه سازی

گزارش اختصاصي پايگاه خبري جوان خودرو، بهرام شهرياري عضو انجمن قطعه سازان خودرو كشور در گفتگو با جوان خودرو در خصوص مشكلات صنعت قطعه سازي اظهار داشت: يكي از مشكلاتي كه سال هاي زيادي است كه صنعت قطعه سازان با آن روبرو بوده و هستند، سرمايه در گردش و نقدينگي است و از آنجا كه […]

امیر
شنبه - ۴ آذر ۱۳۹۶

گزارش اختصاصي پايگاه خبري جوان خودرو، بهرام شهرياري عضو انجمن قطعه سازان خودرو كشور در گفتگو با جوان خودرو در خصوص مشكلات صنعت قطعه سازي اظهار داشت: يكي از مشكلاتي كه سال هاي زيادي است كه صنعت قطعه سازان با آن روبرو بوده و هستند، سرمايه در گردش و نقدينگي است و از آنجا كه مطالبات آنها از خودروسازان دير پرداخت مي شود لذا هميشه اين مشكل وجود دارد.

وي ادامه داد: بدليل نداشتن گردش نقدينگي قطعه سازان به ناچار رو به دريافت تسهيلات با نرخ سود ١٨درصد به بالا مي كنند كه آن هم براي فعالان اين بخش دردسر ساز شده و عدم توانايي بازپرداخت وام چالش هاي آنان را بيشتر كرده است.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به بحران هايي كه قطعه سازان با آن روبرو بوده اند گفت: بدليل مشكلات فراوان، بسياري از توليدكنندگان قديمي اين بخش حذف شدند و جافراد جديدي وارد اين عرصه شدند كه تعداد كمي از آنها توليدكننده هستند و اغلب تاجر قطعه هستند و اقدام به واردات مي كنند.

شهرياري با تاكيد بر لزوم توليد صادرات محور  و نگاه صادراتي به توليد قطعات خودرو عنوان كرد: موضوع ديگري كه قطعه سازان را اذيت مي كند معطوف شدن توليدات آنها به بازار داخل است و صادرات صورت نمي گيرد كه اين هم به دليل عدم توانايي قطعه سازان در توليد نيست بلكه شرايط لازم براي اين امر فراهم نيست كمااينكه در زماني صادرات انجام مي شد اما به دليل تحريم ها متوقف شد.

وي افزود: غيراقتصادي بودن توليدات و تيراژ پائين آنها مشكل ديگر اين حوزه به شمار مي رود،بدليل هزينه هاي مالي زيادي كه به قطعه سازان وارد مي شود قيما تمام شده قطعه نيز به ناچار افزايش يافته در نتيجه محصول نهايي توليدي است كه صرفه اقتصادي ندارد.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو ضمن بيان اينكه برنامه ريزي دقيقي در خصوص صنعت خودرو صورت نگرفته گفت: پاشنه آشيل صنعت كشور اين است كه محورهاي توسعه صنعتي مشخص نشده و با تكيه بر شعار خودكفايي سعي در توليد همه كالا ها هستيم كه اين امر امكان پذير نيست و صنايع مختلف با اين رويكرد با چالش عاي متنوعي دست و پنجه نرم خواهند كرد ضمن اينكه نتيجه لازم حاصل نمي شود.

شهرياري تصريح كرد: اگر صنعت خودرو سازي بعنوان يكي از محورهاي توسعه صنعتي كشور معرفي مي شد و براي آن برنامه ريزي صورت مي گرفت وضعيت متفاوتي را در اين بخش شاهد بوديم اما الان كمتر از يك ميليون و ٦٠٠ هزار خودرو در كشور توليد مي شود كه اقتصادي نيست و ١٦خودرو ساز در كشور فعال هستند در واقع تعداد خودروسازها زياد اما توليدات كم است.

وي در پايان بيان كرد: الان ٩٠ درصد بازار يدك خودرو وارداتي است كه اين هم نشان از بي برنامگي در بخش خودرو است.

گزارش: هادی سیانکی

قطعه سازان برای ورود به چرخه جهانی راهی جز تجمیع ندارند

بازدید رئیس هیات مدیره سایپا از قطعه سازان استان فارس

رایزنی قطعه سازان خودرو با دولت برای افزایش قیمت

دور خیز قطعه سازان ایرانی برای حضور در بازار جهانی

معافیت مقطعی برخی مواد اولیه وارداتی برای قطعه سازان

نشست مشترک قطعه سازان اسپانیایی با قطعه سازان زنجيره تامين ایران خودرو

قطعه سازان بر بال تندر/گفت و گو با عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان

گارانتی قطعات بر عهده قطعه سازان است نه تعمیرکاران

بازدید مدیران قطعه سازان آلمانی از پارس خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی