رادیاتور خودرو به عنوان یکی از اجزای سیستم خنک کننده خودرو به شمار می رود که وظیفه آن خنک کردن آب داغ برگشته از موتور به وسیله باد و حرکت فن های رو به روی آن است که حال مشکلات و حد دمای آب موتور خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
چون در موتور عمل احتراق صورت ميگيرد بنابراين در قطعات داخل موتور اتومبيل حرارت توليد ميشود و اگر اين حرارت به وسيله دستگاه خنككننده گرفته نشود، باعث خسارات زيادي ميگردد و از طرفي كمبود حرارت نيز باعث خرابي موتور خواهد شد، پس موتور بايد هميشه داراي حرارت متعادل باشد. بهترين حرارت براي موتور 8/73 الي 82 درجه سانتي گراد (65 الي182 درجه فارنهايت) است.
مشکلات افزایش بیش از حد دمای موتور:
- جوش آوردن آب رادياتور و بيرون ریختن آن و كم شدن آب موتور
- تغييرشكل قطعات موتور و نهايتاً تاب برداشتن و متوقف شدن قطعات متحرك در هنگام كار موتور (اصطلاح گيرپاژكردن را دراين حالت به كار ميبرند)
- ذوب شدن قطعات حساس موتور مانند شمع، سوپاپها و …
- ايجاد خودسوزي درون موتور (قبل از تشكيل جرقه، سوخت و هوا محترق شود. اين مسئله به دليل ايجاد نقاط سرخ درون فضاي احتراق ميباشد)
- كاهش قدرت و كشش موتور
- سوختن و تغیير شكل و خاصيت روغن موتور
مشکلات کاهش بیش از حد دمای موتور:
- افزايش اصطكاك قطعات به دليل بالا بودن ويسكوزيته روغن در دماي كم
- نرسيدن روغن به قطعات متحرك انتهاي مسير روغن كاري
- تقطير شدن گاز بنزين درون مجاري مربوطه
- كاهش قدرت و كشش موتور
انواع دستگاههاي خنك كننده:
- دستگاه خنككننده مستقيم، كه كليه دستگاه با هوا خنك ميشود.
- دستگاه خنككننده غير مستقيم، كه كليه دستگاه با آب خنك ميشود و داراي رادياتور ميباشند.
اجزای دستگاه خنككننده:
- شيلنگ تحتاني
- پمپ آب (واترپمپ)
- تسمه
- بدنه سيلندر
- رادياتور
- سرسيلندر
- ترموستات
- شيلنگ فوقاني
- پروانه
رادياتور:
مخزني از جنس مس ميباشد كه با توجه به كانالهاي تعبيه شده در آن، وظيفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراين بايستي همواره كنترل نمود كه سطح آب در مخزن رادياتور بيش از دو سانتيمتر پائينتر از دهانه مخزن نباشد.
دیدگاه خود را بنویسید