پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آغاز تولید دنا پلاس توربو و 207 صندوق دار

4 شرط لاریجانی برای حمایت از صنعت خودرو

تولید دنا پلاس توربو و 207 صندوق دار امروز در حضور وزیر صنعت، رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیران ایران خودرو آغاز شد. در حاشیه این مراسم مدیرعامل ایران خودرو، رئیس کمیسیون صنایع مجلس و وزیر صنعت سخنرانی کردند و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، پیشنهادات خود برای بهبود صنعت خودرو را اعلام کرد. […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۵ آذر ۱۳۹۶

تولید دنا پلاس توربو و 207 صندوق دار امروز در حضور وزیر صنعت، رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیران ایران خودرو آغاز شد. در حاشیه این مراسم مدیرعامل ایران خودرو، رئیس کمیسیون صنایع مجلس و وزیر صنعت سخنرانی کردند و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، پیشنهادات خود برای بهبود صنعت خودرو را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

هاشم يكه زارع مديرعامل گروه خودروسازي ايران خودرو در مراسم افتتاح خط توليد دنا پلاس توربو و ٢٠٧ اس دي گفت: بخش زيادي از كيفيت خودرو به كيفيت قطعات باز ميگردد. هر چند تلاش هایی در این خصوص صورت گرفه، اما باید قبول کرد که اين صنعت پير شده و سرمايه گزاري مناسبي در اين صنعت انجام نمي شود. وي اضافه كرد: اشتغالي كه در صنعت قطعه سازي جریان دارد مهم است و بايد مورد توجه قرار گیرد.

وي افزود، ما در سال جاري در مقوله خودروهاي فرسوده ٥٧ هزار دستگاه خودرو را نوسازي كرديم و این مساله ایست که بايد بيشتر به آن توجه شود. نوسازی در حوزه خودروهاي تجاري، سالانه صرف جويي قابل توجهی را به همراه دارد. يكه زارع در حضور ريس مجلس شوراي اسلامي و وزير صنعت گفت: خط قرمز ما صادرات و داخلی سازی ٧٠ درصدي است و این هدف حتما بايد محقق شود.

ما در ايران خودرو به پژو تفهيم كرديم رفتار گذشته شان قابل تكرار نيست و ما بازارمان را بدون آورده دراختيار آنها قرار نمي دهيم. حتي من براي اولين بار اعلام ميكنم که قرار است در پروژه پژو در الجزاير حضور داشته باشيم و قطعه سازان ما حتي ميتوانند در آنجا نیز سرمايه گزاري كنند.

ما در بخش پلت فرم بسيار كار كرديم اما بيش از هزار ميليارد منابع مالي نياز داريم که نياز به يك نگاه ويژه از سوی سيستم بانكي دارد. مثلا در كره، طراحي و ساخت پلتفرم با وام هاي بانكي با ٢ درصد سود انجام ميشود اما در ايران ما سود بانكي بسياري پرداخت ميكنيم.

آغاز تولید دنا پلاس توربو و 207 صندوق دار (2)


عزيز اكبريان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

اكبريان رئيس كميسيون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نيز در اين مراسم گفت: در دولت قبلی امريكا در زمان مشكلات اقتصادي حدود ١٥ ميليارد دلار به خودروسازان اين كشور كه كاملا خصوصي هستند وام بلا عوض داده شد. در حالي كه در دولت نهم قرار شد به خودروسازان هزار میلیارد وام بدهند اما در نهايت هيچ چيز به خودروسازان تعلق نگرفت.

با پلانسيل هايي كه ما در صنعت خودروسازی داريم، شك نكنيد اگر همين ايران خودرو به دست افراد کاربلد سپرده شود بسيار بهتر عمل ميكند. من به شما قول ميدم در صورت حمايت از اين صنعت در 3 سال آينده ما بدل به يكي از بهترين خودروسازان جهان خواهیم شد.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت:

محمد شريعت مداري وزير صنعت معدن و تجارت نيز در اين مراسم ضمن اعلام خرسندي از توليد خودروهاي جديد در ايران خودرو گفت: صنعت خودرو ايران با فراز و نشيب هاي بسياري رو به رو بوده است كه معلول و علت هاي بسياري دارد ولي كسي نمي تواند اهميت اين صنعت را ناديده بگيرد. زيرا حدود ١.٦ میلیون شغل را اين صنعت در كشور ايجاد كرده است. امروز نزديك به ٣٠ بنگاه توليدي خودرو در كشور داريم.

وي افزود در سال ١٤٠٤يا همان ٢٠٢٥ براي صنعت خودرو اهدافي مثل رتبه ٥ آسيا و ١١ دنيا تعريف شده است كه بايد به آنها برسيم. در سال جاري تا پايان این ماه، ١٧ درصد توليد نسبت به سال قبل افزايش پیدا کرده و احتمالا از مرز ١ ميليون و ٦٥٠ هزار دستگاه نیز خواهيم گذشت. معتقدم دولت بايد سهمش را از خودروسازي به صفر برساند و خصوصي سازي بايد به معناي واقعي در این صنعت صورت گیرد.

حمايت هاي دولتي نتيجه مثبت نداشته و اين صنعت هنوز نيازمند حمايت است و بايد نگاه خصوصي سازی با جدیت بیشتری دنبال شود تا اتفاق بزرگي در اين صنعت رخ دهد. نظام تامين مالي خودرو در ايران مشكلات زيادي دارد و همين ايران خودرو نياز به ٤ هزار میلیارد سرمايه در گردش دارد، تا حداقل ٦٠ صنعت را با خود همراه كند و دومين صنعت كشور در اين حوزه است.

وزير صنعت معدن و تجارت افزود: توجه به تحقيق و توسعه از مشكلات اين صنعت است كه متاسفانه شرکای خارجي در سالهاي گذشته به تعهداتشان عمل نكرده اند. در قطعه سازي حدود ١٢٠٠قطعه ساز داريم كه شايد تجميع شدن آنها اين صنعت را به پيشرفت برساند و  نوسازي شود.

ما برنامه نوسازي صنعت قطع سازي را در سال اينده در دستور كار داريم كه بايد بيش از ٤٠ هزار ميليارد در اين مورد سرمايه گزاري شود.

در بخش نوسازي حمل و نقل عمومي نيز نياز به حمايت داريم تا بتوانيم خودروهايي را كه در حال حاضر در صد كيلومتر بيش از ٦ ليتر سوخت مصرف مي كنند با نمونه هاي جديد جايگزين كنيم تا اين مصرف به حدود ٣ ليتر برسد و مصرف سوخت و آلودگي هوا از اين راه در كشور كاسته شود.

آغاز تولید دنا پلاس توربو و 207 صندوق دار

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی:

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز بعد از افتتاح خط توليد دنا پلاس توربو و ٢٠٧ صندوق دار در جمع حاضرين و خبرنگاران گفت:

نكاتي كه آقاي شريعت مداري در خصوص حمايت از صنعت خودرو مطرح كردند بايد هدفمند انجام شود.

بنده به عنوان رئيس مجلس از اين صنعت حمايت ميكنم اما با شرط و شروطي اين حماين بيشتر هم مي شود. ديدگاه ما حمايتي است. يكي از اين شرط ها اين است كه ایمنی محصولات تولید شده باید بالا برود و من در اين بازديد هم در این مورد سوال كردم و بايد قبول كرد بعضي از محصولات ايمني مناسبی را ندارند.

هر كسي بايد كار خودش را به درستی انجام دهد. از پليس گرفته تا  خودروساز. و نبايد اين مشكلات را گردن هم بيندازيم. ما در كشور ١٦ هزار كشته در سال در تصادفات داريم كه ميگويند کم هم شده. من از شما می پرسم، ايا ١٦ هزار نفر كم است؟

يك فايلي به نظرم بايد باز كنيد كه ايمني خودروها را افزايش دهيد. حتي گاهي صندلي هاي اين ماشين هاي ما هم راحتی مناسبی ندارند و مردم در مسافرت ها كمر درد ميگيرند.

شرط ديگر اين است كه شما برنامه ايمني و افزایش کیفیت را به ما ارائه كنيد و اگر لازم باشد وام صندق توسعه ملي بدهيم ما حمايت ميكنيم.

شرط دوم اين است كه تحقيق و توسعه را بيستر مورد توجه قرار دهيد و از دانشجويان فارغ و التحصيل شده كشور استفاده كنيد و با دانشگاه ها ارتباط برقرار كنيد من ميدانم كه اقداماتی در این رابطه انجام شده، اما هنوز كار زيادي باقي مانده است.

دكتر لاريجاني اضافه كرد: الان كسي انتظار ندارد شما خيز برداريد و بازاراي جهاني را سريع تسخير كنيد اما بازار ايران و منطقه را بايد در نظر داشته باشيد.

شرط سوم اين است كه واقعا خصوصي سازي صورت گیرد و مجلس قانون اصل ٤٤ را تصويب كرده است كه درست اجرا نشده و بايد اشكالات را برطرف كرد. قوه مقننه و مجريه همه دنبال اين خصوصي سازي و اجراي اصل ٤٤ هستند. پس بگويبد برنامه شما براي اجراي اصل ٤٤ چيست و سازمان گسترش تكليفس را با خودروسازی روشن كند.

اقايان گله كردند كه در بحث وامهاي بانكي مشكلاتي هست و ما قول ميدهيم اگر تغيري در مسلك شما رخ دهد ما هم حمايت خواهيم كرد.

شرط چهارم بحث قطعه سازي است. لازم نيست هميشه ما خودرو صادر كنيم و مي توانيم قطعه هم صادر كنيم. در اين زمينه بايد برنامه مدون قابل اجرا داشته باشيد. توسعه هدفمند شما به عنواخ خودرو ساز رو قطعه ساز از دغدغه هاي كشور خواهد كاست.

من تاكيد ميكنم كه بعد از برجام و علی رغم بداخلاقي هايی که در اين میان پيش آمد، به هر حال گشايش هايي در صنعت خودرو صورت گرفت اما متاسفانه بدنه اداري ما خيلي لخت عمل ميكند.

ما دچار تاخير هستيم و مشكلات هم مشخص است و متاسفانه گرفتاري دروني ما كم نيست. شيطنت هايي از سوي غرب در بحث سرمايه گزاري در داخل داريم اما دنگ و فنگ هاي سيستم اداري ما براي سرمايه گذار خارجي واقعا زياد است. ما قانون گذراندبم كه بخش نامه اي و روند اداري اضافي را حذف كنيم اما این تصمیمات تا کنون محقق نشده است. حالا چرا بايد سرمايه گذار وارد اين دالان طويل و دراز شود؟

لاريجاني افزود: بسياري از كشورها روند سرمايه گزاري را تسهيل كرده اند حتي در ٢٤ ساعت اين كارهاي اداري را انجام ميدهند اما در كشورما بايد كفش اهني داسته باشند تا كارهاي اداري را انجام دهند

وي از كميسيون اقتصادي و صنايع مجلس نيز خواست اين مواورد و مشكلات را ببرسي كنند با همكاري وزارت صنعت

ما در ايران تا توليد و صادرات را راه نيندازيم بقيه حرف عا حاشيه است الان صادرات ما رشد مناسب را ندارد. دوساتاني كه در دولت يتند من همينجا اعلام ميكنم در بحث بودجه سال اينده هر پيشنهادي داشته بتسند ما پذيرا هستبم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی