پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اپل امگا

بررسی فنی نسل دوم اپل امگا / سدان پلوخوری به سبک اپل!

امگا به عنوان لوکس ترین و بزرگ ترین سدان اپل، نخستین بار در سال ۱۹۸۶ متولد شد و تا سال ۲۰۰۳ در سه نسل مختلف عرضه شد. مدل مورد بحث ما نسل دوم این خودرو است که در سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ تولید می شد. این مدل با کد اتاق B1 شناخته می شود […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۴ دی ۱۳۹۶

امگا به عنوان لوکس ترین و بزرگ ترین سدان اپل، نخستین بار در سال ۱۹۸۶ متولد شد و تا سال ۲۰۰۳ در سه نسل مختلف عرضه شد. مدل مورد بحث ما نسل دوم این خودرو است که در سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ تولید می شد. این مدل با کد اتاق B1 شناخته می شود و تنها نسل اپل امگا بود که در تعداد قابل توجهی وارد ایران شد (البته نسل سوم نیز در تعداد بسیار محدودی وارد کشور شده است).

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

سال ساخت: ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹
نسل دوم
کد اتاق: B1

 

 

این نسل امگا، علاوه بر ایران در سایر کشورهای دنیا با نام های واکسهال امگا و کادیلاک کاترا عرضه شد. اکثر امگاهای موجود در ایران را شرکت ملبا ( نماینده رسمی اپل در ایران) در سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ وارد کشور کرد ( ثبت نام امگا در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی آغاز شد).

اپل امگا

از میان طیف گسترده پیشرانه های عرضه شده برای امگا، تنها مدل های مجهز به پیشرانه های ۴ سیلندر ۲  لیتری و تعداد محدودی مدل های ۶ سیلندر۳ لیتری وارد کشور شدند (به گفته تکنسین شرکت ملبا، تنها ۳۰ عدد از امگا ۶ سیلندر اتوماتیک توسط شرکت وارد ایران شده است). در میان مدل های ۴ سیلندر نیز تک و توک نمونه های مجهز به گیرباکس اتوماتیک به چشم می خورد.

اپل امگا

طراحی ظاهری امگا نسبتا شلوغ است، اما فرم برجسته چراغ ها بر زیبایی بدنه افزوده است. نخستین چیزی که در برخورد با امگا جلب توجه می کند، ابعاد بزرگ بدنه است که باعث شده این خودرو در دسته سدان های فول سایز جا بگیرد. کیفیت مونتاژ قطعات بدنه بسیار بالاست و هنوز هم پس از ۲۰ سال درز عجیب و یا لقی در قطعات بدنه دیده نمی شود. مدل های ۶ سیلندر را می توان از روی رینگ های بزرگ تر تشخیص داد. همچنین باله عقب فابریک اپل مجهز به لامپ های LED نیز برای بعضی نمونه های ۶ سیلندر به صورت سفارشی نصب می شده است.

اپل امگا

فضای کابین امگا بسیار بزرگ است و در عین حال خیلی لوکس طراحی شده است. کیفیت فوق العاده متریال کابین قابل لمس است و شلوغی کنسول میانی و تعداد زیاد دکمه ها در گوشه و کنار کابین بسیار جلب توجه می کنند. برای اتاق امگا دو نوع پوشش چرمی و مخمل عرضه می شد. تریم چوبی کنسول جلو نیز در نمونه های سفارشی جلب توجه می کند.

اپل امگا

امگا ۶ سیلندر  از دو عدد ایربگ بهره می برد (نمونه های ۴ سیلندر نیز دو ایربگ هستند). هریک از صندلی های جلو به صورت برقی در ۱۰ جهت تنظیم می شود و صندلی ها به گرمکن و سیستم حافظه مجهز هستند (بر روی برخی مدل های ۴ سیلندر نیز صندلی های برقی نصب شده است). آیینه ها و هر چهار شیشه برقی هستند و آیینه ها و حتی شیشه های جانبی عقب نیز به گرمکن مجهز هستند. صندلی عقب امگا ۶ سیلندر نیز از گرمکن برخوردار است. همچنین دریچه های مجزای سیستم تهویه برای ردیف عقب (هم روی پنل درب ها هم در انتهای کنسول میانی)، از جمله نکات جالب توجه در مورد همه امگاها است. سانروف برقی، پرده برقی عقب و سیستم صوتی مجهز به ۱۰ بلندگو و ووفر از سایر امکانات امگا ۶ سیلندر هستند. البته تعداد نمونه های فاقد ایربگ و سانروف در بازار بسیار اندک است و اغلب قیمت های پایینی دارند. کولر امگا بسیار قدرتمند است و ساخت شرکت هریسون آمریکاست. یک مانیتور کوچک درکنار صفحه کیلومتر شمار تعبیه شده است که اطلاعات کامل خودرو از قبیل میزان روغن، میزان باد تایرها و حتی اتصالی چراغ ها را نیز نشان می دهد. مکانیک های امگا این مانیتور کوچک را به دیاگ یا عیب یاب خودکار تشبیه می کنند.

تعلیق و سیستم فنربندی امگا فوق العاده نرم و کم تکان است و دیفرانسیل عقب بودن امگا، لذت رانندگی با این غول سنگین وزن را دوچندان کرده است. در مدل های دنده دستی کورس زیاد دنده ها موجب تنبل شدن خودرو شده است و داغ کردن کلاچ در ترافیک ها از دیگر معایب امگا مجهز به جعبه دنده دستی به شمار می رود. پیشرانه ۲ لیتری مدل ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ قادر است ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این در حالی است که نمونه ۶ سیلندر مجهز به پیشرانه ۳ لیتری، ۲۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد. امگا ۶ سیلندر شتاب فوق العاده ای دارد و هنگام شتاب گیری تلاشم برای جدا شدن از پشتی صندلی بی فایده بود!

این در حالی است که با فشردن دکمه S روی دسته دنده مدل اتوماتیک، لذت شتاب گیری دو چندان می شود. تعویض دنده ها در مدل اتوماتیک بسیار دقیق و بدون تاخیر انجام می شود. همچنین سیستم ترکشن کنترل به جلوگیری از هرزگردی کمک شایانی می کند. دکمه حرکت در برف نیز برای مدل اتوماتیک در نظر گرفته شده تا سواری با این خودرو از همه نظر راحت باشد. علاوه بر پیشرانه پر قدرت، سیستم ترمز ABS امگا که در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است، قدرت مناسبی دارد. در سرعت های بالا فرمان امگا سفت می شود و کمربندهای ایمنی بیشتر به سمت بدن کشیده می شوند. کپسول بادی در کنار صندلی های جلو قرار دارد که هنگام برخوردهای شدید صندلی ها را به عقب می کشد تا از آسیب دیدن سرنشینان جلوگیری شود. همچنین هنگام تصادف شدید کارت زرد رنگی از قفل کمربندها بیرون می زند ( مانند همه اپل های دهه نودی).

اپل امگا

امگا ۶ سیلندر به کروز کنترل نیز مجهز است اما از ESP (کنترل پایداری) بی بهره است. آقای انوش در خصوص امگا می گوید که تا ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد هیچ مشکلی با این خودرو احساس نمی شود و فوق العاده خودروی کم استهلاکی است. البته جلوبندی این خودرو با جاده های ناهموار کشور سازگاری ندارد و طبق های آن زود از بین می روند. لوازم موتور مدل ۴ سیلندر با وکترا مشترک است و قیمت مناسبی دارد (حتی قطعات اصلی GM نیز در بازار یافت می شود).

اپل امگا

اما لوازم فنی مدل ۶ سیلندر اتوماتیک بیش از دو برابر لوازم مدل ۴ سیلندر قیمت دارند و تکنسین ها مدل ۶ سیلندر را از نظر هزینه و کمبود قطعات به سرطان تشبیه می کنند! در کل باید امگا را خودرویی کم استهلاک، پر قدرت، راحت و فوق العاده کامل از نظر سطح تجهیزات برشمرد. اما هزینه های خاص خودش را نیز دارد و علاوه بر بودجه برای خرید آن، باید مبلغی را نیز برای سرویس و تامین لوازمش کنار بگذارید.

اپل امگا

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

بررسی سانگ یانگ رکستون G4 در آستانه ورود به بازار/مثلث قدرت، قابلیت های آفرودی و قیمت منطقی

بی وای دی تانگ 2018 به بازار می آید/ فرزند درشت هیکل بی وای دی با لباس جدید

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی موتورسیکلت کی تی ام دوک 250 / ظاهر ناآرام با قلبی آرام

بررسی موتورسیکلت هیوسانگ GTR250 / مسافری از کره!

بررسی موتورسیکلت بنلی TNT250 / ایتالیایی چینی شده!

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی