پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنو 21

بررسی فنی رنو۲۱ / بیست و یکمین برگ دفتر رنو!

رنو۲۱ یکی از خاطره انگیزترین خودروهای ایران در دهه ۷۰ هجری شمسی است. ۲۱ در سه مدل سدان، استیشن و لیفت بک توسط رنو تولید می شد و شرکت سایپا نمونه سدان چهار در آن را داخل کشور مونتاژ می کرد. پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می‌کند: رنو۲۱ نخستین بار در سال ۱۹۸۶ و به […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۶ دی ۱۳۹۶

رنو۲۱ یکی از خاطره انگیزترین خودروهای ایران در دهه ۷۰ هجری شمسی است. ۲۱ در سه مدل سدان، استیشن و لیفت بک توسط رنو تولید می شد و شرکت سایپا نمونه سدان چهار در آن را داخل کشور مونتاژ می کرد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می‌کند:

رنو۲۱ نخستین بار در سال ۱۹۸۶ و به عنوان جایگزین رنو۱۸ معرفی شد. در آن سال ها، به غیر از ایران، کشورهای چین، ترکیه، شیلی، کلمبیا و تایوان نیز رنو۲۱ را مونتاژ می کردند. رنو۲۱ در ایران بیشتر در ناوگان تاکسیرانی دیده می شد و نمونه های شخصی آن کمتر از مدل های تاکسی آن بودند.

طیف گسترده ای از پیشرانه ها، از یک لیتر گرفته تا ۲.۲ لیتری  برای رنو۲۱ عرضه شده بود. حتی این خودرو در مدل ۲ لیتری توربو نیز تولید شد. همچنین برای رنو۲۱ دو نوع جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک نیز در نظر گرفته شده بود و از این نظر طیف گسترده ای از خریداران را در بر می گرفت. ورود رنو۲۱ به ایران همزمان شده بود با واردات انواع خودروهای ژاپنی و اروپایی، از این رو رنو۲۱ خسته کار سختی را پیش رو داشت. همان طور که اشاره شد، رنو۲۱ در سال های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ توسط سایپا مونتاژ می شد.

رنو 21

اما اگر در بازار رنو۲۱ های دست دوم گشتی بزنید، نمونه های ۷۵ و ۷۶ نیز خواهید یافت. تولید این خودرو در ایران در سال ۱۳۷۳ متوقف شد، اما تا چند سال بعد تعدادی از نمونه های صفر کیلوتر موجود در انبار شرکت سایپا به بازار وارد می شدند و با عنوان مدل های ۷۵ و ۷۶ به فروش می رسیدند.

رنو 21

رنو۲۱ در ایران با پیشرانه ۴سیلندر ۱۷۲۱ سی سی عرضه شد. این پیشرانه می توانست ۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند. رنو۲۱ ظرف ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسید و حداکثر سرعت آن عدد ۱۷۵ کیلومتر را نشان می داد. این خودرو میان دارندگان و تعمیرکاران به کم استهلاک بودن مشهور است و با گذشت سال های زیاد از تولید آن، مشکل فنی جدی پیدا نخواهند کرد.

رنو 21

تنها ایراد بزرگ رنو۲۱ را باید در جعبه دنده این خودرو جست و جو کرد. به خاطر نحوه قرار گیری گرد گیر پلوس، جعبه دنده رنو ۲۱ زود از کار می افتد و قبل از خرابی به راننده هیچ آلارمی نمی دهد. البته جعبه دنده های استوک رنو ۲۱ در بازار یافت می شود و تعویض آن کار ساده و نسبتا کم هزینه ایست.

رنو 21

کابین رنو۲۱ بسیار بزرگ و جادار است. اما طراحی آن فوق العاده ساده و قدیمی است و اگر آن را کنار محصولات روز بازار قرار دهید، ناخوداگاه لبخندی روی لبانتان می نشیند! صفحه کیلومتر شمار تنها آمپر بنزین و کیلومتر شمار را نشان می دهد. حتی خبری از نشان دهنده آمپر آب هم نیست و هنگام بالا رفتن آمپر آب و جوش آوردن، چراغی روی صفحه کیلومتر روشن می شود. البته در آن سال ها صفحه کیلومتر شمارهای کاملتر مجهز به نشان دهنده دور موتور و آمپر آب نیز وارد کشور شد و روی رنو۲۱ ها قرار گرفت.

رنو 21

سواری رنو۲۱ نسبتا راحت است و از هندلینگ بالایی برخوردار است. اما از نظر امکانات و تجهیزات بسیار نا امید کننده است و حتی از کولر، فرمان هیدرولیک و شیشه برقی نیز محروم است. البته در همان سال ها لوازم استوک رنو۲۱ از جمله پمپ هیدرولیک فرمان و شیشه بالابرهای برقی به کشور وارد شد و تعدادی از رنو۲۱ ها با آنها تجهیز شدند.

قطعات رنو۲۱ در بازار بسیار کمیاب و گران است، یعنی در صورت بروز ایراد اساسی در موتور، تعویض آن از تعمیرش باصرفه تر است. پلاک موتور روی سیلندرها پیچ شده و به راحتی باز می شود. از این رو تعویض موتور این خودرو با مشکلات شماره گذاری و موانع نیروی انتظامی همراه نیست.

یکی دیگر از ایرادهای اساسی رنو۲۱، ایمنی بسیار پایین این خودرو در تصادفات است و ضربه را بیرحمانه به کابین منتقل می کند.

 

بررسی فنی نسل دوم اپل امگا / سدان پلوخوری به سبک اپل!

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

بررسی سانگ یانگ رکستون G4 در آستانه ورود به بازار/مثلث قدرت، قابلیت های آفرودی و قیمت منطقی

بی وای دی تانگ 2018 به بازار می آید/ فرزند درشت هیکل بی وای دی با لباس جدید

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی موتورسیکلت کی تی ام دوک 250 / ظاهر ناآرام با قلبی آرام

بررسی موتورسیکلت هیوسانگ GTR250 / مسافری از کره!

بررسی موتورسیکلت بنلی TNT250 / ایتالیایی چینی شده!

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • حسین | 27/08/1397 در 10:10

    شاید اگر با موتور 2 لیتری 12 سوپاپ ، فرمان هیدرولیک ، پنجره های برقی ، صفحه کیلومتر کامل تر و در دو نوع اتومات و دنده ای عرضه میشد شکست نمیخورد!

کیوسک مطبوعاتی