پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز E کلاس W124

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

از کلاس E باید به عنوان یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین مدل های مرسدس بنز در سراسر دنیا نام برد. مدل مورد بحث ما با نام اتاق W124 شناخته می شود. این مدل نخستین بار در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و مرسدس بنز، نخستین بار نام کلاس E را برای این مدل انتخاب […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۶ خرداد ۱۴۰۱

از کلاس E باید به عنوان یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین مدل های مرسدس بنز در سراسر دنیا نام برد. مدل مورد بحث ما با نام اتاق W124 شناخته می شود. این مدل نخستین بار در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و مرسدس بنز، نخستین بار نام کلاس E را برای این مدل انتخاب کرد. از این نظر باید این مدل را نسل اول کلاس E خطاب کرد. اما فراموش نکنیم که این مدل، جایگزین مدل محبوب ۲۳۰ یا همان اتاق دانشجوی است. و از اجداد آن می توان به بنز معماری معروف اشاره کرد.

 

مرسدس بنز E کلاس W124

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

تولید نسل اول E کلاس تا سال ۱۹۹۶ ادامه پیدا کرد، و تنها در سال های آخر تولیدش، در قسمت چراغ های جلو و عقب و جلو پنجره دست خوش تغییرات جزیی گردید. مرسدس بنز برای تحقیقات پیش از ساخت این مدل هزینه های بسیاری متحمل شد و در نهایت حاصل کار یکی از محبوب ترین و ماندگار ترین محصولات بنز از آب در آمد. این مدل در انواع کوپه، چهار در و استیشن تولید شد و طیف گسترده ای از پیشرانه ها، از ۴ سیلندر گرفته تا ۸سیلندر، برای این خودرو عرضه گردید. رایج ترین مدل این خودرو در ایران نمونه سدان با پیشرانه ۴سیلندر ۲.۳ لیتری با نام E230 است. البته مدل های کوپه و یا ۸ سیلندر این خودرو نیز در کشور یافت می شوند و فوق العاده کمیاب و ارزشمند هستند.


اگر موفق نشدید مجله تخت گاز را از روزنامه فروشی ها بخرید، می توانید به صورت آنلاین سفارش دهید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


مرسدس بنز E کلاس W124

طرحی بنز کپل فوق العاده جذاب و هماهنگ است و از سبک طراحی های مرسدس بنز در دهه ۹۰ میلادی پیروی می کند. جلو پنجره براق بزرگ، چراغ های مستطیل شکل بزرگ مجهز به برف پاک کن ( در نمونه های سفارشی) و چراغ های پله ای عقب از ویژگی های بارز این بنز دوست داشتنی هستند. یکی از جالب ترین نکات در طراحی این خودرو، تفاوت سایز آیینه سمت شاگرد و سمت راننده است. به این صورت که آیینه سمت راننده از سمت شاگرد کوچکتر است.

مرسدس بنز E کلاس W124

جالب است بدانید سینگ یانگ چیرمن کره ای نیز روی پلت فرم همین مدل از بنز مونتاژ شده است. فضای کابین E230 فوق العاده شیک و زیباست و در عین سادگی، جذابیت های فراوانی دارد. با نشستن داخل کابین بوی دهه ۹۰ میلادی به مشام می رسد.

مرسدس بنز سالخورده هنوز هم از خیلی از خودروهای مدرن با کیفیت تر و خوش ساخت تر است. در مدل های پایه پوشش جیر برای صندلی ها در نظر گرفته شده است. در نمونه های فول آپشن، امکاناتی نظیر سانروف برقی، شیشه ها و آیینه های برقی، ترمز ABS و ایربگ دیده می شود. فضای کابین کاملا جادار و راحت است و سواری فوق العاده نرم این خودرو باعث شده تا دل کندن و پیاده شدن از آن بسیار سخت باشد!

مرسدس بنز E کلاس W124

نمونه E230 از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲۲۹۹ سی سی ۸سوپاپ بهره می برد که قادر است ۱۳۶ اسب بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه مجهز به سیستم تغزیه انژکتوری است و تنها مدل E200 از سیستم تغزیه کاربراتوری بهره می برد. مدل های ۹۳ و ۹۴ این خودرو نیز به پیشرانه انژکتور برقی ۱۶ سوپاپ با کد M111 مجهز شده اند که این مدل ها در ایران با نام موتور الگانسی شناخته می شوند. جالب است بدانید پیشرانه قدرتمندترین E کلاس نسل اول ( E500) به صورت دست ساز و در کارخانه پورشه مونتاژ می شده است و قادر است ۳۲۲ اسب بخار قدرت تولید کند. شاید تعداد مدل های E500در ایران کمتر از انگشتان دست باشد و از این نظر فوق العاده با ارزش است.

مرسدس بنز E کلاس W124

مرسدس بنز E کلاس W124 در تونل باد

W124 فوق العاده خودروی نرم و کم استهلاکی است. مهمترین عامل نرمی این خودرو را باید در تعلیق ۵ اتصالی و کمک فنرهای تنظیم شونده در نمونه های فول آپشن جست و جو کرد. که علاوه بر نرمی سواری، هندلینگ عالی را نیز برای این خودرو به ارمغان آورده اند. برای این خودرو دو نوع جعبه دنده ۵سرعته دستی و ۴سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که هردو از عملکرد قابل قبولی برخوردارند. در بازار فعلی با بودجه حدود ۴۰ میلیون تومانی می توان یک E230 تمیز با کارکرد معقول خرید. با این مبلغ شما صاحب یک خودرو با کلاس و جذاب شده اید که از هر نظر دوست داشتنی است. اما از هزینه های جانبی کمر شکن این خودرو نمی توان گذشت.

لوازم جانبی و قطعات E230 به وفور در بازار یافت می شوند، اما برای خرید آنها باید مبلغ قابل توجهی ( خیلی بیشتر از خودروهای کره ای و ژاپنی) خرج کنید. سیستم سوخت رسانی E230 از نوع KE JETRONIC است. این سیستم از تنظیم سوخت رسانی مکانیکی و سیستم جرقه دلکویی بهره مند است. یکی از مهمترین ایرادهای فنی کپل، استهلاک بالای این سیستم و خرابی آن است، که با وجود بنزین نامرغوب موجود در کشور نیز این عیب تشدید می شود. این در حالی است که هزینه های تعمیر و تعویض این سیستم بسیار گران است.

سایر قسمت های فنی این خودرو مشکل آنچنانی ندارد و با یک سرویس اساسی تا مدت ها بی دردسر کار می کند. البته هنگام خرید بنز کپل باید به نکات زیادی توجه کرد. از جمله اینکه مدل مورد نظر از نمونه های تاکسی برگشتی نباشد! چون با بروز ایرادات فنی جدی در پیشرانه این خودرو و شنیده شدن زوزه های نامتعارف از پیشرانه، باید غزل خداحافظی را با این بنز دوست داشتنی بخوانید!

مرسدس بنز E کلاس W124

هرآنچه می خواهید از دوو اسپرو بدانید/ انتخاب با کلاس ها در دهه 70 شمسی!

بررسی فنی رنو۲۱ / بیست و یکمین برگ دفتر رنو!

بررسی فنی نسل دوم اپل امگا / سدان پلوخوری به سبک اپل!

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • مهدی | 27/06/1402 در 16:21

    اینقدر که W124 اسیر گرفت جنگ جهانی نگرفت.

  • امیر | 29/06/1402 در 10:33

    سلام وقت بخیر
    قیمت بنز e200 مدل 1993
    حدودا چقدر است؟

کیوسک مطبوعاتی