شاسی بلندهای پرمیوم سایز بزرگ در بازار ایران طرفدار قابل توجهی داشتند. از مهمترین آن ها که در سال های اخیر در بازار خودرو کشور عرضه شدند، می توان به پورشه کاین، ب ام و X6، مرسدس بنز ML، لکسوس LX570 و تویوتا لندکروزر اشاره کرد. با محدود شدن واردات خودرو و ممنوعیت ورود خودروهای […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی میکند:
لکسوس RX200t
معرفی نسل جدید RX با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری باعث شد تا پایش دوباره به ایران باز شود. RX از شاسی بلندهای پرمیوم با سابقه و پرطرفدار بازار ایران است. اما در مدتی که غایب بود، سایر شاسی بلندهای لوکس که مهمترینشان ولوو xc90 بود جای RX را گرفتند.
RX جدید بر مبنای زبان جدید لکسوس در طراحی شکل گرفته. نوارهای بومرنگی در چراغهای جلو و عقب و جلوپنجره دوکی شکل از مهمترین نمونههای سبک طراحی انحصاری لکسوس هستند. در RX جدید یک پنجره شناور مشکی رنگ یا همان نوار براقی که پنجره جانبی عقب را به پنجره عقب متصل کرده جلبتوجه میکند. البته خیلی از قسمتهای بدنه به NX شباهت دارد و شاید در ابتدا فکر کنید این یک NX باد کرده است! در کل باید شکل و شمایل تند و تیز RX و شیب پنجره عقب اش کاملا با فرم جعبه ای ولوو متفاوت است.
هنگام قرارگرفتن داخل کابین ۳ چیز از همه بیشتر توجه سرنشین را به خود جلب میکنند. نخست کیفیت فوقالعاده متریال کابین که ویژگی جدا نشدنی محصولات لکسوس است، دوم سبک مدرن طراحی و حس تفاوت قابلتوجه نسبت به قبل و سوم فضای جادار کابین است. فاصله ۲ محور RX به ۲۷۹۰ میلیمتر میرسد و فضای قابلقبولی را در صندلیهای جلو و عقب در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
پهنای صندلی ردیف عقب نیز به اندازهای هست که ۳ نفر روی آن احساس راحتی کنند. اما نقطه ضعف RX جدید، ظرفیت صندوق بار آن نسبت به رقبای همکلاس و حتی کوچکتر است. فضای صندوق RX ۴۶۶ لیتر گنجایش دارد که از این نظر در مقابل ولوو حرفی برای گفتن ندارد. همچنین ارتفاع زیاد کفی صندوق بار در برخی از موارد استفاده از آنرا با مشکلاتی همراه میکند.
کیفیت فوقالعاده چرم بهکار رفته در کابین و مونتاژ دقیق قطعات اما موردی است که باعث میشود چشم روی کمبودهای RX ببندید. یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی نیز در قسمت بالای کنسول جا خوش کرده که واقعا هیجانانگیز است. اما چالش اصلی RX جدید در مقابل رقبای آلمانی، عملکرد پیچیده و نهچندان روان سیستم سرگرمی است که در اوایل استفاده کلافهتان میکند.
نمیتوان از RX جدید انتظار یک شاسیبلند با قابلیتهای اسپرتی زیاد داشت. فراموش نکنید که اولویت در ساخت این خودرو، فراهم کردن حداکثر آرامش رانندگی بوده است. باید گفت لکسوس تا حد قابل توجهی به هدف خود رسیده و کابین ساکت و آرام و سواری بسیار نرم RX دستبهدست هم میدهند تا از سواری با آن خسته نشوید. به منظور افزایش پایداری و کیفیت رانندگی، شاسی در این نسخه تقویت شده، اما همچنان در پیچهای تند کمی حس عدم اطمینان به راننده منتقل میکند. البته عملکرد سیستم های کنترلی و کمک راننده فوق العاده است.
RX200t بهعنوان نسخه انتخابی نسل جدید RX در بازار ایران، از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری برخوردار است. مهمترین ضعف RX نسبت به XC90 ، پیشرانه ضعییف تر است که در نبرد تن به تن خودش را نشان می دهد.
این پیشرانه همچون NX به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها VVT.iW مجهز شده و ۲۳۸ اسببخار قدرت در ۴۸۰۰ تا ۵۶۰۰ دور تولید میکند. گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتری نیز توسط گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک به هر ۴ چرخ منتقل میشود. لکسوس در بعضی بازارها نسخه دیفرانسیل جلو RX را نیز عرضه کرده است. شاید بتوان گفت در مقابل رقبای آلمانی، مهمترین ضعف RX گیرباکس نسبتا از مد افتاده و قدیمیاش باشد. اما از نظر توان پیشرانه کاملا راضیتان میکند و علیرغم وزنی نزدیک به ۲ تن، شتابگیری دلچسبی دارد. مهمترین چیزی که در کنار تمام نقاط مثبت RX خریداران را برای داشتنش وسوسه میکند، کیفیت مثالزدنی و دوام فوقالعاده است که در این مورد حتی رقبای آلمانی را نیز شرمنده خود میکند!
ولوو XC90
XC90 به بازار ایران آمد تا ناکامیهای ولوو را جبران کند. اما علی رغم تمام ویژگی های مثبت اش، به دلیل خدمات دهی ضعیف شرکت وارد کننده که در برابر خدمات مناسب شرکت عرضه کننده RX باعث شد آن طور که باید موفق نباشد. این خودرو بهعنوان نخستین SUV بزرگ ولوو در سال 2002 معرفی شد. نسل دوم XC90 اما با ظاهری خیرهکننده که از زبان جدید طراحی ولوو سود میبرد، در نمایشگاه ژنو 2015 بهعنوان تهدیدی جدی برای رقبای پرادعایش معرفی شد.
این شاسیبلند اسپرت از سوی مجله موتورترند بهعنوان بهترین SUV سال 2016 معرفی شده و لقب ایمنترین شاسیبلند دنیا را به دوش میکشد. تدارک ورود XC90 به ایران مدت کوتاهی پس از معرفی در بازار جهانی داده شد، اما تحویل دیر و حواشی پیرامون حضورش در بازار ایران باعث شد تا پایش دیرتر از آنچه انتظار میرفت به خیابانهای ایران باز شود.
هماهنگی و زیبایی ظاهر XC90 را باید ستود. گرافیک T شکل چراغهای روشنایی در روز جلو در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و فرم جعبهای اتاق، تلفیقی هنرمندانه از سنت و مدرنیته بهشمار میروند. از انحنای جذاب چراغهای بلند عقب هم نباید گذشت که طراحی قسمت عقب را از سادگی خارج کردهاند. نسخه R دیزاین با کیت بدنه اسپرتتر نسبت به 2 مدل دیگر یعنی مومنتوم و اینسکریپشن است و زیباییاش با رینگهای اسپرت 20 اینچی کامل میشود.
از تفاوتهای این نسخه با سایر تیپها میتوان به خطوط مشکیرنگ و افقی جلوپنجره، فرم متفاوت دیفیوزر سپر جلو و روکش نقرهایرنگ آینههای جانبی اشاره کرد. همچنین در مدل اینسکریپشن نواری کرومی به روی دربها اضافه شده و فرم جزییات سپر جلو نیز متفاوت است.
فضای کابین XC90 در نسخه R دیزاین حالوهوایی اسپرت دارد و با چرم ناپا و جیر و تریم آلومینیومی پولیش شده تزیین شده است. در نگاه نخست، چیدمان ساده کابین در عین شیک بودن جلبتوجه میکند. تمام سیستمهای کنترلی و ادوات کابین XC90 در یک صفحه نمایش 12.3 اینچی که بهصورت عمودی نصب شده خلاصه شدهاند. فضای کابین بهطور سخاوتمندانهای جادار و راحت است و XC90 به شما اجازه میدهد تا به جز خودتان ۶ نفر دیگر را نیز با خود همراه کنید.
صندوق بار بزرگ و جادارش جای هیچ گلهای در مسافرتهای چندنفره باقی نمیگذارد و درب آن نیز بهصورت برقی بازوبسته میشود. صندلیهای جلو بهصورت برقی تنظیم میشوند، به گرمکن مجهز هستند و تنظیمات آنها در 3 حافظه قابل ذخیره است. سقف یک تکه شیشهای ولوو فضای کابین را دلباز کرده و استفاده از کریستال دستساز در برخی قسمتها نشان از توجه ویژه طراحان به سلیقه خریداران مشکلپسند دارد.
در حین حرکت اطلاعات خودرو توسط سیستم هدآپ روی شیشه جلو نمایش داده میشود. به لطف اندازه مناسب پنجرهها و فرم جعبهای کابین، دید به اطراف مناسب است و احساس تسلط مناسبی خواهید داشت. قبل از هرچیز باید اشاره کنیم که قیمت آپشنها مختلف XC90 خیلی بالاست و به همین جهت اختلاف قیمت قابلتوجهی میان نسخههای فولآپشن و معمولی وجود دارد. نسخه R دیزاین از بعضی آپشنها نظیر سیستم تنظیم ارتفاع و ماساژور صندلیها بیبهره است. عملکرد سیستم تعلیق بسیار راحت است و در مسیرهای ناهموار بیشتر خودش را نشان میدهد.
اما XC90 یک حسن بزرگ در بخش پرفورمنس دارد و آن پیشرانه کمحجم و در عین حال پرقدرت نهفته در زیر کاپوت ورمکردهاش است.
یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری که علاوه بر توربوشارژر، به یک سوپرشارژر نیز مجهز شده که باعث از بین رفتن تاخیر (لگ) اولیه توربو میشود و در ادامه توربوشارژر وارد مدار شد و در دورهای بالا کارایی پایین سوپرشارژر را جبران میکند. پیشرانه ۳۲۰ اسبی ولوو به سقف نیازهای راننده حتی در حالت اقتصادی نیز پاسخ میدهد.
گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتریاش در مسیرهای آفرود از پس وزن بالایش برآمده و گازخورش در مسیرهای شهری راننده را بهوجد میآورد. توسط دکمهای غلطک مانند میتوانید حالت رانندگی را در 3 برنامه کامفورت، اکو و داینامیک تنظیم کنید. همچنین برای مسیرهای ناهموار یک مد آفرود در نظر گرفته شده که البته با بالا رفتن سرعت از ۴۰ کیلومتر بهصورت خودکار به حالت کامفورت تغییر وضعیت میدهد. در حین رانندگی عملکرد فوقالعاده گیرباکس ۸ سرعته اتوماتیک و هماهنگی آن پیشرانه خود را به رخ میکشد. در نسخه R دیزاین میتوان دندهها را توسط شیفترهای پشت فرمان نیز تعویض کرد. ایمنترین شاسیبلند دنیا به انواع و اقسام سیستمهای ایمنی مجهز شده تا هنگام رانندگی به قول معروف «آب توی دل» سرنشینان تکان نخورد. ترمزهای نیز عملکرد قدرتمندی دارند و در هر سرعتی از پس وزن بالای بدنه بهخوبی برمیآیند.
نتیجه گیری
در این مقایسه به این نتیجه رسیدیم که XC90 از نظر فنی یک سر و گردن از RX200 بالاتر است و بیشتر می تواند راننده های عشق سرعت و فنی را به وجد بیاورد. اما نباید فراموش کرد که دوام خودروهای ژاپنی همواره مثالی برای دیگر خودروها بوده و از این نظر لکسوس می تواند خریداران محافظه کارتر را به سمت خود بکشاند. طراحی رادیکالی RX می تواند عاملی برای محدود کردن طرفدارانش باشد. البته هیچ ایرادی به این سبک طراحی وارد نیست و کامل هیجا انگیز و منحصر به فرد است. اما طراحی ساده تر و اتوکشیده تر ولوو همن چیزی است که خریداران پا به سن گذاشته بیشتر دنبال آن می گردند. هر 2 خودرو این مقایسه از نظر سطح تجهیزات رفاهی وضعیت مناسبی دارند و کاملا خریدار را راضی می کنند.
دیدگاه خود را بنویسید