پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودروهای هیبرید-تویوتا پریوس

رقابت ایران و ترکمنستان در اتخاذ تصمیمات عجیب خودرویی/از ممنوعیت واردات خودروهای سیاه رنگ تا افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید

دولت ترکمنستان در یک اقدام عجیب واردات خودرهای سیاه رنگ را ممنوع اعلام کرده و برای این تصمیم هیچ دلیلی نیز اعلام نکرده است  و براین اساس استفاده از خودروهای سیاه رنگ در این کشور ممنوع شده است. این در حالی است که در قوانین و تبصره های جدید واردات خودرو، موارد عجیب و غریبی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۶ دی ۱۳۹۶

دولت ترکمنستان در یک اقدام عجیب واردات خودرهای سیاه رنگ را ممنوع اعلام کرده و برای این تصمیم هیچ دلیلی نیز اعلام نکرده است  و براین اساس استفاده از خودروهای سیاه رنگ در این کشور ممنوع شده است. این در حالی است که در قوانین و تبصره های جدید واردات خودرو، موارد عجیب و غریبی به چشم می خورد که از جالب ترین آن ها می توان به افزایش 1100 درصدی تعرفه واردات خودروهای هیبرید اشاره کرد. آن هم درست در زمانی که نفس شهرهای بزرگ و پرترافیک کشور به شماره افتاده است.

به گزارش جوان خودرو – دولت ترکمنستان در یک اقدام عجیب واردات خودرهای سیاه رنگ را ممنوع اعلام کرده و برای این تصمیم هیچ دلیلی نیز اعلام نکرده است  و براین اساس استفاده از خودروهای سیاه رنگ در این کشور ممنوع شده و ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی ترکمنستان، با مشاهده خودروهای سیاه رنگ آنها را متوقف می کنند و از صاحبان آنها خواسته می شود در اسرع وقت رنگ خودروی خویش را به رنگ های روشن تبدیل کنند.

در نتیجه این تدابیر، قیمت رنگ کردن خودرو در ترکمنستان با دوبرابر افزایش از 500 دلار به یک هزار دلار  افزایش یافته است.

گرچه علت ممنوعیت خودروهای سیاه رنگ در ترکمنستان اعلام نشده، از واردکنندگان خودرو خواسته شده است فقط خودروهای سفیدرنگ را به این کشور وارد کنند، زیرا رنگ سفید موجب گشایش بخت می شود!

شاید این تصمیم عجیب حتی خنده دار و در حد یک شوخی به نظر برسد اما در ایران نیز تصمیمات بدون منطق و دلیل در حوزه خودرو کم نیستند و نمونه بارز آن بسته بودن سامانه ثبت سفارش به مدت 5 ماه است که در یک اظهار نظر جالب از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت علت مسدود شدن سامانه ، ثبت سفارش بیش از حد در اواخر سال گذشته عنوان شد، یعنی به جای حل مسئله بطور کلی صورت مسئله پاک شد.

فارغ از مقوله ثبت سفارش، افزایش تعرفه های خودرویی هم تصمیم عجیب دیگر این روزهای صنعتی هاست که در یک اقدام جالب در حالی که کلانشهر های ایران دائما در وضعیت ناسالم به لحاظ  آلودگی قرار دارند و تهران مکرر تعطیل می شود تعرفه واردات خودروهای هیبرید را 1100 درصد افزایش داده اند. در این شرایط که کیفیت بنزین چنگی به دل نمی زند و خودروهای داخلی نیز آنقدرها که باید با استانداردهای آلایندگی مطابقت ندارند، خودروهای برقی و هیبرید می تواننند ناجیان هوای پاک برای شهرهای بزرگ باشند و شاهد این هستیم که هرروز شرایط عرضه آن ها و ورودشان به کشور سخت تر می شود.

سال گذشته امتیاز رح ترافیک رایگان برای خودروهای هیبرید در نظر گرفته شده بود که در یک تصمیم عجیبف قیمت طرح ترافیک برای این خودروهای پاک به 50 درصد بهای طرح ترافیک عادی رسید. و حالا هم تعرفه واردات خودروهای هیبرید از 4 درصد به 45 درصد رسیده است!

به نظر می رسد رقابت جالبی بین ایران و ترکمنستان در اتخاذ تصمیمات عجیب و غریب وجود دارد و بعید نیست در روزهای آتی شاهد سیاست گذاری های غیرمنطقی در این حوزه باشیم،امیدواریم هر تصمیمی در صنعت خودرو کارشناسی شده گرفته شود و سرانجام مسئولین دست از آزمون و خطا بردارند چرا که هر تصمیم غلط خودرویی تبعات و هزینه های زیادی را در برخواهد داشت.

معافیت خودروهای الکتریکی تولید داخل از مالیات ابلاغ شد

فصلی جدید در تولید خودروهای هیبرید/نسل آینده باتری های تویوتا

با خودروهای برقی و هیبرید دوست دار محیط زیست آشنا شوید

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

سرانجام بازگشایی ثبت سفارش خودرو به کجا رسید؟/ مزیت ها و معیب قوانین جدید

تعیین تعرفه جدید واردات خودرو / لایحه افزایش تعرفه ها به مجلس ارسال می شود

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی