پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پیکاپ های آمریکایی

مقایسه پیکاپ های آمریکایی/ مقایسه شورولت کلورادو ZR2، فورد F-150 رپتور و دوج رم 2500 پاورواگن

مقایسه پیکاپ‌های آمریکایی شورولت کلورادو ZR2، فورد F-150 رپتور و دوج رم 2500 پاورواگن اگر اهل فیلم دیدن در ژانر وسترن و سبک کلاسیک آمریکایی باشید، حتما به خوبی با استایل کابوی‌های تگزاسی و خشن آشنایی دارید. مردهایی با موهای نسبتا بور و پوست آفتاب سوخته که اگر چند چیز را از آنها بگیرید دیگر […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۸ بهمن ۱۳۹۶

مقایسه پیکاپ‌های آمریکایی

شورولت کلورادو ZR2، فورد F-150 رپتور و دوج رم 2500 پاورواگن

اگر اهل فیلم دیدن در ژانر وسترن و سبک کلاسیک آمریکایی باشید، حتما به خوبی با استایل کابوی‌های تگزاسی و خشن آشنایی دارید. مردهایی با موهای نسبتا بور و پوست آفتاب سوخته که اگر چند چیز را از آنها بگیرید دیگر جذابیت یک کابوی سرکش را ندارند. یکی هفت‌تیرهایی است که با یک حرکت خاص در سمت چپ و راست کمرشان قرار می‌گیرد، یکی کلاه‌های کابویی با لبه بلند و دیگری اسب که بیش‌تر در فیلم‌های وسترن قدیمی دیده می‌شود و بعد از ورود ماشین‌های به این ژانر فیلم‌ها، جای خود را به وانت‌های خشن و با صدای رعب‌آور داده است. حالا از فضای خشن فیلم‌های وسترن به «داستان اسباب‌بازی» می‌رویم. وودی شخصیت کابوی این قصه که خیلی دوست دارد ادای کابوی‌های واقعی را دربیاورد، اما در نهایت یک اسباب‌بازی است! داستان پیکاپ‌های مورد بحث ما هم تقریبا به این قصه شبیه است. تراک‌های قلچماق و عصبانی آمریکایی همیشه با پیشرانه‌های 8 سیلندر که صدای خرناس‌شان قند توی دل آمریکایی‌بازهای دوآتشه آب می‌کند، شناخته می‌شوند. اما امان از مشکلات زیست‌محیطی، گرانی بنزین و سوراخ لایه ازون! اینها بلاهایی بودند که به‌تدریج نازل شدند و حتی عظمت گردن‌کشان آمریکایی را هم گرفت! حالا اکثر تراک‌های دیوانه آمریکایی هم به پیشرانه‌های 6 سیلندر و جمع‌وجور مجهز شده‌اند تا خودشان را با شرایط موجود وفق بدهند. استفاده از ده‌ها تکنولوژی جدید آن‌قدر کار راننده‌هایشان را ساده کرده که دیگر برای هدایت‌شان به چالش نیفتند و بزک‌های ظاهرشان بیش‌تر ازین که یک کابوی با پوشش مخصوص و چکمه‌های چرمی پاشنه‌دار را تداعی کند، شکل و شمایل یک جوان باشگاه رفته با لباس‌های ورزشی و کفش‌های کتانی را به نمایش می‌گذارد. خودمانیم، نمی‌توان گفت اینها همان تراک‌های ماسل آمریکایی هستند که حالا مثل وودی داستان اسباب بازی می‌خواهند ادای قلدرها را دربیاورند؟

جوان خودرو بررسی می‌کند

فورد F150

فورد F150 رپتور

به رسم ادب کار را با کهنه‌کار این کلاس شروع می‌کنیم. فورد نخستین کمپانی سازنده پیکاپ‌های غول‌پیکر در دنیا به‌شمار می‌رود و با سابقه بیش از 70 سال در این عرصه، میان هیکلی‌ها حق آب‌وگل دارد! سری F را می‌توان کلکسیونی از فوت‌وفن‌های مخصوص فورد برای ساخت پیکاپ‌های درشت‌هیکل و هیجان‌انگیز برشمرد.

فورد F150

اما اگر با ظاهر کلاسیک و سنگین فوردهای سری F آب‌تان در یک جو نمی‌رود و بیش‌تر دنبال یک پیکاپ شیرین‌عقل هستید که در مسیرهای ناهموار و رمل‌ها با یک اشاره به پدال گاز مثل فنر به هوا پرتاپ شود، ما به شما رپتور را پیشنهاد می‌کنیم. رپتور نسخه دست‌کاری شده F-150 به‌شمار می‌رود که برای اتمام‌حجت در مسیرهای صعب‌العبور و کوهستانی ساخته شده و به این سادگی‌ها میدان را خالی نمی‌کند.

F-150 رپتور در 2 مدل اتاق SUPERCREW و SUPERCAB ساخته می‌شود. فاصله محوری این 2 با یکدیگر متفاوت است و نسخه مورد بررسی که از مدل SUPERCREW انتخاب شده، 12 اینچ فاصله محوری بیش‌تری نسبت به SUPERCAB دارد. هم‌چون 2 رقیب دیگر، رپتور در نمای ظاهر نیز با نمونه عادی F-150 تفاوت‌هایی دارد تا قیافه‌اش داد بزند از کدام قماش کابوی‌هاست! رپتور 15.3 سانتی‌متر از F-150 معمولی پهن‌تر است. این ویژگی باعث شده ثبات و پایداری آن افزایش یابد. هم‌چنین ارتفاع آن از سطح زمین نیز بیش‌تر شده و ساختار پیشرفته شاسی و پیشرانه آن تردد در مسیرهای صحرایی را برایش آسان می‌کند.

مقایسه پیکاپ های آمریکایی

نسل دوم رپتور در پاییز 2015 و در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی شد. استفاده از متریال پیشرفته‌ای نظیر فولاد و آلومینیوم با گرید و استحکام بالا در ساخت این مدل باعث شده وزن‌اش نسبت به نسل قبلی 227 کیلوگرم (500 پوند) کاهش پیدا کند. رپتور تمایزهای ظاهری مثل بچه گلگیرهای مشکی، فرم خاص و جسورانه جلوپنجره مشکی رنگ و سپرهای متفاوت جلو و عقب با دیفیوزر نقره‌ای نسبت به F-150 عادی دارد تا از هر نظر هیجان را به روح شما تزریق کند.

فورد F150

شاید بتوان گفت کابین رپتور میان پیکاپ‌های این مقایسه تا حدی دلچسب‌تر و جذاب‌تر است. مواد و متریال مرغوبی در ساخت کابین‌اش استفاده شده اما برخلاف دوج رم، کابین‌اش تفاوت چندانی با نسخه عادی ندارد. فضای کابین کاملا جادار است. این مورد در نسخه مورد بررسی با ویل‌بیس بلند بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. با شروع حرکت هرچه گوش‌مان را برای شنیدن قُل‌قُل‌های پیشرانه 8 سیلندر که در نسل قبلی به گوش می‌رسید تیز می‌کنیم، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. اما در این میان صدای سوت‌هایی به گوش می‌رسد که چندان با ذات این یانکی‌های درشت‌هیکل سازگار نیست!

فورد F150

فورد F-150 رپتور از نخستین ساخته‌های فورد است که از پیشرانه 3.5 لیتری اکوبوست بهره می‌برد. نیرو و بازدهی این پیشرانه نسبت به نسخه 8 سیلندر بیش‌تر است و از طرفی زودتر پای شما را به پمپ‌بنزین باز می‌کند. ویژگی هیجان‌انگیز این پیشرانه زمانی‌که بیش از 600 نیوتن‌متر گشتاور را در دور 3500 در اختیارتان قرار می‌دهد آشکار می‌شود. این پیشرانه 6 سیلندر تویین‌توربو 450 اسبی با یک گیرباکس 10 سرعته جفت می‌شود. گیرباکسی که حاصل همکاری فورد و جنرال‌موتورز است و در کامارو ZL1 نیز استفاده شده. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این پیکاپ بی‌رحم، قابلیت تنظیم حالت رانندگی در 6 برنامه مختلف است. راننده می‌تواند میان حالت‌های ROCK، BAJA، MUD AND SAND، WEATHER، نرمال و خیابانی یکی را انتخاب کند. رپتور در حالت BAJA هرچه در چنته دارد را به نمایش می‌گذارد. در این حالت هر 4 چرخ آماده حرکت می‌شوند، دخالت سیستم ضدلغزش پیشرفته به حداقل می‌رسد، حساسیت پدال گاز افزایش می‌یابد و فاصله تعویض دنده‌ها برای این‌که بتوانید دور موتور را تا هرچقدر که می‌خواهید بالا ببرید طولانی می‌شود.

مقایسه پیکاپ های آمریکایی

افشانه‌های سیستم تعلیق جلو و عقب جوری طراحی شده تا فضای مانور 2.5 تا 3 اینچی را برای بازی فنرها فراهم کند. این ویژگی همان چیزی است که باعث می‌شود در مسیرهای صعب العبور و کوهستانی پشت فرمان رپتور لبخند بزنید. بدون شک یکی از مهم‌ترین پارامترها در یک پیکاپ آفرودی، کفش‌هایی است که به پا کرده! لاستیک‌های رپتور توسط فورد تکوین و توسعه یافته. خروجی‌های دوگانه بازوکا شکل اگزوز نیز تیر خلاصی است که رپتور بر قلب عاشقان تراک‌های پوست کلفت و مردانه می‌زند!

شورولت کلورادو

شورولت کلورادو ZR2

مگر می‌شود بحث خودروهای قلچماق باشد و اسمی از شورولت به میان نیاید؟ کلورادو پیک آپ لوکس شورولت است که نسخه‌ای از آن برای رقابت با رپتور و پاورواگن با یک جهش ژنتیکی روبه‌رو شده و کاملا دیوانه‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسد. ZR2. این عنوانی است که شورولت برای نمونه دست‌کاری‌شده کلورادو در نظر گرفته. ظاهر ZR2 شباهت بسیاری با مدل مفهومی به نمایش درآمده در نمایشگاه 2014 لس‌آنجلس دارد و تفاوت‌های آن با مدل عادی آن‌قدری هست که اگر حتی به پیکاپ‌های درشت‌هیکل علاقه‌ای نداشته باشید، برای برانداز کردن ظاهرش وسوسه شوید. ZR2 نسبت به مدل عادی کلورادو 3.5 اینچ عریض‌تر است.

شورولت کلورادو

در این نسخه سپرهای جلو و عقب و رکاب‌ها تغییر کرده‌اند و فاصله از زمین 2 اینچ بیش‌تر شده است. طراحی جلوپنجره و درب موتور نیز نسبت به مدل عادی متفاوت و هیجان‌انگیزتر است. سپرهای جلو و عقب از آلومینیوم ضخیم SKIDPLATE ساخته شده‌اند تا در مسیرهای ناهموار به خوبی از بدنه محافظت کنند. اگر کمی سلیقه به خرج دهید و با پرداخت 495 دلار بیش‌تر، رنگ قرمز مخصوص را برای آن سفارش دهید، کلکسیون جذابیت‌هایش تکمیل می‌شود. فضای کابین ساده و سنتی طراحی شده اما در آن رگه‌هایی از مدگرایی که در سایر محصولات شورولت نظیر کامارو جدید به چشم می‌خورد را شاهد هستیم.

شورولت کلورادو

از فرم صفحه کیلومترشمار و فرمان گرفته تا محل قرارگیری دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه. هم‌چنین اگر پکیج پریمیوم را برای کابین سفارش دهید کف‌پوش‌های 4 فصل و رکاب‌های چراغ‌دار نیز به پکیج امکانات کلورادو اضافه می‌شوند. فورد رپتور 2017 در قابلیت یدک‌کشی پرچم‌دار است و می‌تواند وزن 3629 کیلویی را به دنبال خود بکشد. کلورادو ZR2 نیز در این زمینه دست و پا بسته نیست و از ظرفیت بکسل 5000 و 1100 پوند بهره می‌برد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ZR2 که خودش را در مسیرهای سفت‌وسخت نشان می‌دهد، سیستم تعلیق DSSV است که در کامارو Z28 2014 نیز مورد استفاده قرار گرفته.

شورولت کلورادو

کمک فنرهای توانمند کلورادو ساخت MULITMATE هستند و بازوهای کنترلی سیستم تعلیق آن برای دوام هرچه بیش‌تر از چدن ساخته شده‌اند. ZR2 حتی به محافظ جعبه‌دنده نیز مجهز شده است. کلورادو به قفل دیفرانسیل عقب و جلو مجهز شده و سیستم 4 چرخ متحرک آن در 9 حالت مختلف تنظیم می‌شود. پیشرانه 6 سیلندر ZR2 3.6 لیتر حجم دارد و 308 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

شورولت کلورادو

توان خروجی کلورادو نسبت به رپتور چندان چشم‌گیر نیست و گشتاور 275 پوند فوتی‌اش نیز مثل رپتور در دورهای پایین به‌دست نمی‌آید. اما نیرومحرکه‌اش آن‌قدر هست که در مسیرهای صعب‌العبور با تایرهای آفرود 31 اینچی GOODYEAR DURATRAC دست‌به‌دست هم دهد و گلیم ZR2 را از آب بیرون بکشد. کلورادو ZR2 در تست تصادف موسسه NHTSA موفق شده 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی را در کارنامه خود ثبت کند.

دوج رم پاور واگن

دوج رم 2500 پاورواگن

قوچ وحشی هم که طبق معمول پای ثابت معرکه‌های مخاطره‌آمیز است! رم در بین محصولات دوج تبدیل به یک برند شده. این پیکاپ آمریکایی آن‌قدر محبوب است که دوج ظاهر آن را از تغییرات بنیادی دور نگه داشته و هم‌چنان آن را با همان حال‌وهوای همیشگی تولید می‌کند. پاورواگن اما مهری است که دوج روی رم 2500 زده تا محافظه‌کارها سراغ‌اش نیایند. پاورواگن بر پایه رم 2500 هوی‌دیوتی و مخصوص میادین سرسخت طبیعت ساخته شده و علاوه بر فهرست بلندبالای سخت افزارهای آفرودی، از یک جلوپنجره اقتباس شده از رم ربل هم بهره می‌برد! آینه‌های جانبی کشیده و لوله اگزوز کج بیرون‌زده‌اش داد می‌زنند که رم یک تراک سنتی است.

دوج رم پاور واگن

این فرزند تنومند و سخت جان دوج آن‌قدرها پیچیده و شلوغ نیست و در اوج سادگی بهترین حس را منتقل می‌کند. در مدل 2017، جلوپنجره که عنوانی نمادی در دوج رم در پیشانی‌اش شناخته می‌شود، دست‌خوش تغییراتی شده و با مدل معمولی متفاوت است. سپرهای جلو و عقب نیز در این ویرایش جذاب طراحی متفاوتی دارند و وینچ سپر جلو از همان اول تا انتهای مسیری که قرار است با آن طی کنید را برایتان تعریف می‌کند. هم‌چنین در جای‌جای بدنه عبارت پاورواگن هک شده تا فراموش نکنید با چه هیولایی طرف هستید.

دوج رم پاور واگن

فضای کابین نسبت به شورولت مدرن‌تر و پیچیده‌تر است و تعداد زیاد دکمه‌ها روی کنسول در نگاه اول گیج‌تان می‌کند. اما کابین رم پاورواگن یک ویژگی خاص نسبت به 2 رقیب دیگر دارد. صندلی‌های منقش به طرح 3 بعدی عاج لاستیک که کاملا با روحیه آفرودبازان دوآتشه تناسب دارد. پاور واگن در مقایسه با مدل استاندارد 2.3 ارتفاع بیش‌تری از زمین دارد و ارتفاع‌اش از زمین به 14.3 اینچ می‌رسد.

دوج رم پاور واگن

این قدوقواره این قابلیت را به پاور واگن می‌دهد تا بتواند در آب با عمق 76.2 سانتی‌متر حرکت کند. دیفرانسیل در هر 2 محور قابلیت قفل‌شوندگی دارد و لاستیک‌های 33 اینچی گودیر دورا تراک ابزار مناسبی برای تاخت‌وتاز در مسیرهای خشن به نظر می‌رسند. البته از نقش انعطاف‌پذیری فوق‌العاده چرخ‌ها در قابلیت دلچسب خارج جاده‌ای پاورواگن نیز نباید گذشت. تعلیق نیز در این نسخه خاص بهسازی شده و به میله نوسان با قابلیت قطع‌شوندگی مجهز است. همان‌طور که اشاره شد دوج در ساخت رم به سنت‌ها پایبند مانده و هم‌چنان معتقد است که یک پیکاپ قلچماق باید از پیشرانه 8 سیلندر استفاده کند.

برخلاف 2 رقیب دیگر، دوج رم پاورواگن پیشرانه 8 سیلندر 6.4 لیتری مطابق با ذائقه آمریکایی را در دل خود جای داده. این پیشرانه 410 اسبی در میانه جدول خودروهای این مقایسه قرار می‌گیرد و با یک گیرباکس 6 سرعته که اهرم آن با فرم سنتی خودروهای آمریکایی قدیمی در پشت فرمان قرار دارد، جفت می‌شود. پس در مجموع باید گفت رم از نظر تکنولوژی و ویژگی‌های فنی مثل 2 رقیب دیگر به سمت مدگرایی نرفته و هم‌چنان اشتهای زیادی برای مصرف بنزین و ایجاد سر و صدای اضافی دارد!

مقایسه پیکاپ های آمریکایی

الل

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی