پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پرچم رنو

زمانی که طلا نیست!/نگاهی به روند کند تصمیم گیری در خصوص قرار داد همکاری رنو با ایدرو

قرار داد همکاری رنو با ایدرو که چند ماهی از امضا آن می گذرد در حالی هنوز در مراحل کند اداری و واگذاری سایت تولیدی است که این روزها بیش از گذشته شعار جذب سرمایه گذاری خارجی و اشتغال زایی پایدار در کشور شنیده می شود. قرار دادی که در زمان امضاء سرو صدای بسیاری […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

قرار داد همکاری رنو با ایدرو که چند ماهی از امضا آن می گذرد در حالی هنوز در مراحل کند اداری و واگذاری سایت تولیدی است که این روزها بیش از گذشته شعار جذب سرمایه گذاری خارجی و اشتغال زایی پایدار در کشور شنیده می شود. قرار دادی که در زمان امضاء سرو صدای بسیاری در رسانه ها به پا کرد و ثابت کرد رنو بیش از بقیه برندهای خارجی حاضر در ایران نیت سرمایه گذاری در کشور را دارد. طبق این قرار داد ایدرو قرار بود یک سایت تولیدی در کشور را به رنو واگذار کند تا این رنو بتواند با ایجاد زیرساخت های لازم تولید خودروهایی مثل سیمبول و داستر را در آن خط آغاز کند. اما حالا مدتها از امضاء این قرار داد گذشته و خبری از واگذاری سایت تولیدی به رنو نیست.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در حالی که در روزهای اول امضاء این قرار داد صحبت از واگذاری سایت بن رو در ساوه به رنو بود، این اتفاق نیفتاد تا ایدرو به دنبال سایت تولیدی دیگری برای رنو باشد. هر چند به دلیل موقعیت جغرافیایی و مسائل فنی، سایت بن رو می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد اما، مخالفت های جمالی مدیرعامل وقت گروه سایپا (سایت بن رو به شرکت سایپا تعلق دارد) باعث شد رنو از بن رو فاصله بگیرد. جالب اینجاست که ایدرو قبل از امضاء قرار داد نتوانسته بود رضایت گروه سایپا را برای واگذاری بن رو به رنو جلب کند اما با این حال این سایت تولیدی را به عنوان آورده در قرار داد مطرح کرد. پس از کش و قوس های فراوان و عدم موافقت سایپا با این دست و دلبازی ایدرو، مدتهاست که ایدروای ها به دنبال پیدا کردن سایت تولیدی برای رنو در هستند. از سایت تولیدی سمنان که حالا سمند مونتاژ می کند گرفته تا گذینه های شمالی و غربی کشور همه روی میز رنو-ایدرو قرار دارند اما همه این ها برای رنو نه نان شده است و نه آب. نکته جالب دیگر این که ایدرو طوری از واگذاری سایت تولیدی دیگر به رنو سخن می گوید که انگار ایران بزرگ ترین تولید کننده خودرو در جهان است و سایت های تولیدی بسیاری در ایران وجود دارد که از کیفیت و زیرساخت های مدرنی برخودار هستند!

همکاری رنو و ایدرو

چراغ سبز

اما امروز باز سخن از بن رو و یک گذینه دیگر است. کارخانه ای که رنو به دلایل مختلف ترجیح می دهد در انجا سرمایه گذاری مستقیم داشته باشد. حالا با تغییر مدیرت در گروه خودروسازی سایپا و حضور جهرودی در اتاق فرماندهی این گروه خودروسازی، به نظر می رسد رنو به سایپا نزدیک تر شده است. فرمانده جدید سایپا نیز در چند مصاحبه گذشته به نرمی چراغ سبز را برای همکاری جدید با رنو نشان داده و هیچ بعید نیست به همین دلیل پرونده پارس خودرو نیز دوباره باز شود. پرونده ای که از دیدگاه رنو البته هیچ گاه بسته نبوده زیرا باکیفیت ترین خودروهای تولیدی رنو در ایران سال هاست که در سالن رنو پارس خودرو مونتاژ می شوند. از این رو همانطور که پیمان گارگر مدیرعامل وقت رنو حدود 2 سال قبل در مراسم افتتاح خط تولید ساندرو در پارس خودرو به رسانه ها گفت، رنو قصد ندارد پارس خودرو را رها کند زیرا پتانسیل های این شرکت و زیرساخت های آن بهترین گذینه برای تولید رنو در ایران است. هر چند در ماه های اخیر هم تحرکاتی از سوی دو طرف وجود داشته که نشان می دهد به دور از هیاهو رسانه ای توافقاتی صورت گرفته و شاید پارس خودرو در سال 97 به قول فوتبالی ها بمبی از رنو در بازار بترکاند.

-2امضا قرارداد مشترک بین رنو پارس خودرو و ایدرو

اما این به آن معنا نیست که پرونده بن رو بسته می شود. زیرا رنو طبق قرار داد با ایدرو و بخش خصوصی قصد دارد 660 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کند و ترجیح می دهد این سرمایه به دل کارخانه ای بریزد که مالک و مدیر آن خودش باشد. از این رو پرونده بن رو هنوز باز است. اما نکته عجیب تعلل مدیران کلان کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تصمیم گیری هاست. این در حالی است که رنو به عنوان یک سرمایه گذار خارجی کلان که باعث افزایش تولید و اشتغال پایدار در ایران می شود، باید بیش از این مورد اهتمام قرار بگیرد.

در حالی که در کشورهای دیگر سرمایه گذار خارجی از اهمیت بالایی برخودار است و رفتار هوشمندانه و توام با احترام با او دارند، در ایران ایدرو و وزارت خانه صمت هنوز نتوانسته اند مشکلات این سرمایه گذار را حل کنند. این در شرایطی است که رنو نشان داده بدنه چابکی دارد و در صورتی که ابزار لازم را در اختیار داشته باشد می تواند به زودی به چرخه اقتصادی صنعت خودرو و قطعه سازان و در نهایت جامعه کمک کند.

بعد از برجام و حضور خارجی ها در ایران تصور می شد تا حد ممکن موانع حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران از راه برداشته خواهد شد اما متاسفانه حتی بعضی از قوانین جدید از گذشته دست و پا گیر تر هستند و هنوز طرف ایرانی نتوانسته به قرار دادی که پایش را یک مدیر وزارت خانه ای امضا کرده عمل کند. در شرایطی که بزرگ ترین سرمایه گذار غیر نفتی در صنعتی غیر از صنعت نفت آماده است تا چرخدنده های اشتغال و اقتصاد را با روغن صنعت روانکاری کند، ایدرو زمان را از دست می دهد، چون زمان برای مدیران وزارت صمت حتی نقره و برنز هم نیست.

 

رنو، نیسان و میتسوبیشی خودروساز اول دنیا شد

ایران در جایگاه هشتم بازارهای بزرگ رنو فرانسه

2017 موفق ترین سال حضور رنو در ایران/ رکورد تولید، فروش و سهم رنو پارس از بازار ایران شکسته شد

داستر در پسا فیس لیفت!/ تست و بررسی میدانی رنو داستر 2016

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)- شماره 36/ طوفان رنو با خودرو فرمول يك

رنو Kwid برزیلی ایمن تر از Kwid هندی!

ایران محور اصلی برنامه رنو در منطقه AMI

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی