پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

دالان هزار توی ثبت سفارش خودرو

سامانه ثبت سفارش خودرو از تیرماه سال جاری طبق تصمیم سازمان توسعه تجارت مسدود شد و هیچ خودروی وارداتی ثبت شفارش نشد و دلیل این امر هم از سوی خسروتاج معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت،حجم عظیم ثبت سفارش در اسفند 95 و فروردین 96 عنوان شد. البته برخی از کارشناسان معتقدند کاهش واردات خودرو […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

سامانه ثبت سفارش خودرو از تیرماه سال جاری طبق تصمیم سازمان توسعه تجارت مسدود شد و هیچ خودروی وارداتی ثبت شفارش نشد و دلیل این امر هم از سوی خسروتاج معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت،حجم عظیم ثبت سفارش در اسفند 95 و فروردین 96 عنوان شد. البته برخی از کارشناسان معتقدند کاهش واردات خودرو موجب کمتر خارج شدن ارز از کشور خواهد بود و رویه مناسبی است برای این کار که در همه کشورهای دنیا اعمال می شود.

گفت و گو خبرنگار جوان خودرو با رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو

بسته شدن سامانه ثبت سفارش گویا داستان های جالب و پشت پرده دارد. اظهارنظرهای جالبی در این مورد از سوی مسئولان و واردکنندگان خودرو صورت گرفته است. گشایش ثبت سفارش بطور موقت آن هم با فشار رسانه ها و واردکنندگان نشان داد که بسته بودن این سامانه شاید دلایل دیگری بجز آنچه افزایش سفارشات عنوان شده بود دارد،ضمن اینکه بسته بودن ثبتارش مشکلاتی را هم برای واردکنندگان ایجاد کرد و هم موجب افزایش قیمت خودرو شد و بازار را متلاطم کرد.

میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار جوان خودرو اظهار داشت: برخی از افراد از بسته بودن سامانه سوء استفاده کردند و با رانت موفق به ثبت سفارش شدند.

به گفته رضایی سامانه ثبت سفارش در برخی از ساعات روز مانند 5 صبح و یا روزهای تعطیل بطور موقت باز شد و ثبت سفارش خودرو انجام شده است. رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در این بازه های زمانی حدود 5 هزار خودرو ثبت سفارش شده است و پول های زیادی توسط برخی از افراد به جیب زده شده است.

هرچند اظهارات رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو را هیچ مسئولی تائید نکرده است اما مسئولان سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اظهارات رضایی اخلال در سیستم (باگ سیستمی) را دلیل ثبت سفارش می دانند و عنوان کرده اند در این مدت برخی از خودروها هم که واردات آنها غیرقانونی است ثبت شده که پیگیری خواهم کرد.

اما نکته حائز اهمیت اظهار نظر جالب مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در روزهای اخیر در مودر ثبت سفارش موضوع را جالب تر کرد. کرباسیان در مصاحبه ای عنوان کرد، رئیس جمهور حق دارد که از قیمت خودرو ناراحت باشد چون در جریان توقف ثبت سفارش قرار نگرفت و مبالغ زیادی جابجا شد.

این اظهار نظر وزیر نشان می دهد ناگفته ها در مودر ثبت سفارش زیاد است و باید منتظر ماند در روزهای آتی نیز صحبت های دیگری در این باره بشنویم. به هر حال آنچه مشخص است تصمیمات شتاب زده و غیر کارشناسی این چنینی درباره خودرو موجب نارضایتی و اجحاف در حق مردم خواهد شد و باید با پیگیری جدی مسئولان رانت های بوجود آمده پیگیری شود.

نظر مثبت 217 نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو /جزییات طرح 2 فوریتی مجلس برای کاهش تعرفه ها

معافیت از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو سواری/ هزینه های واردات خودروهای سواری چگونه محاسبه می شود؟  

ممنوعیت ترخیص خودرو هایی که بعد از ۲۸ تیر ماه ثبت سفارش شده‌اند

نوش دارو پس از مرگ سهراب/سرانجام دستور موقت برای کاهش تعرفه واردات خودرو به کجا می‌رسد؟

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

مالیات ویژه واردات خودرو مشخص شد/ جزییات بخشنامه ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز

آزاد شدن واردات خودرو توسط واردکنندگان غیر رسمی با شرایط خاص

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی