پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هایما S7 و هایما S5

هایماهای توربوشارژ ایران خودرو/ بررسی هایما S7 توربو و هایما S5

باتوجه به استقبال خریداران ایرانی از کراس‌اوورهای چینی رنج ۱۰۰ میلیون‌تومان، روزبه‌روز به تعداد این کلاس خودرویی افزوده می‌شود و دیگر می‌توان گفت که چینی‌ها بازار کراس‌اوورهای رنج ۱۰۰ میلیون تومان را قبضه کردند. هایما به عنوان یکی از خودروسازان مطرح چینی با 2 کراس اوور پرطرفدار در بازار ایران حضور دارد. هایما S7 و هایما […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۶ فروردین ۱۳۹۷

باتوجه به استقبال خریداران ایرانی از کراس‌اوورهای چینی رنج ۱۰۰ میلیون‌تومان، روزبه‌روز به تعداد این کلاس خودرویی افزوده می‌شود و دیگر می‌توان گفت که چینی‌ها بازار کراس‌اوورهای رنج ۱۰۰ میلیون تومان را قبضه کردند. هایما به عنوان یکی از خودروسازان مطرح چینی با 2 کراس اوور پرطرفدار در بازار ایران حضور دارد. هایما S7 و هایما S5 این 2 نماینده در سبد محصولات ایران خودرو هستند که در اینجا تصمیم داریم آن ها را بررسی کنیم.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

هایما S7 توربو

هایما S7 توربوشارژ

یکی ازاعضای این خانواده، هایما S7 است که توسط ایران‌خودرو مونتاژ و در بازار عرضه می‌شود. S7 با توجه به ویژگی‌های مناسب، توانست موقعیت خوبی را میان سایر رقبای هم‌وطن‌اش کسب کند. اما خودرو مورد بحث ما، S7 معمولی نیست. نسخه توربوشارژ هایما S7 در سال 96 عرضه شد. مدل توربو در بخش‌هایی از ظاهر، تجهیزات موتوری و گیرباکس دچاری تغییراتی شده و کیفیت‌اش نیز نسبت به قبل بیش‌تر است.

هایما یکی از خودروسازان کوچک چین به‌شمار می‌رود. این شرکت تا چندی پیش محصولات مزدا را در چین مونتاژ می‌کرد که پس از واگذاری امتیاز مزدا به فاو در چین، این زیر‌مجموعه فاو ارتباط‌اش با مزدا کم‌تر شد. همان‌طور که اشاره شد، هایما شریکی تجاری برای فاو است و به کشورهایی نظیر روسیه و فیلیپین خودرو صادر می‌کند. طیف محصولات تولیدی‌اش نیز آن‌قدرها گسترده نیست و S7 به‌عنوان بزرگ‌ترین کراس‌اوور این خودروساز به‌شمار می‌رود.

هایما S7 توربوشارژ

هایما S7 نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد. اما مدل عرضه‌شده در کشورمان، نسخه فیس‌لیفت این مدل، یعنی S7 است که در سال ۲۰۱۳ روانه بازار شده. چراغ‌های جلو و عقب، سپرها و فضای کابین مدل فیس‌لیفت تغییراتی کرده‌اند تا ظاهر S7 جوان‌پسند و اسپرت باشد. علاوه بر اینها، نسخه توربوشارژ تغییراتی از جمله رینگ‌های جدید، روف‌رک جدید، سپر و جلوپنجره با فرمی جدید، فلاپ جدید سپر عقب و طراحی جدید مه‌شکن‌های جلو را به خود دیده تا در رقابت با هم‌وطنی نظیر جک S5 توربو از قافله جا نماند. فضای کابین S7 شما را از پرداخت این مبلغ برای خریدش راضی نگه می‌دارد.

هارمونی مناسب کابین چشم‌نواز است و از طراحی پخته و به‌روزی بهره می‌برد. از مهم‌ترین ویژگی‌های کابین می‌توان به صفحه کیلومتر‌شمار اسپرت با نورپردازی آبی‌رنگ، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، صندلی‌ها و غربیلک فرمان چرمی با دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی اشاره کرد. یکی از نکات مثبتی که در کابین هایما به چشم می‌خورد و در همه‌‌ خودروهای چینی مشترک نیست، ترکیب رنگ مناسب کابین است. البته کیفیت مناسب قطعات پلاستیکی کابین هم در این زیبایی بصری بی‌تاثیر نیست. S7 توانسته استاندارد SGS را کسب کند، گواهینامه‌ای که به کیفیت قطعات پلاستیکی کابین مربوط می‌شود. هم‌چنین محصولات هایما طبق بررسی‌های سایت جی‌دی‌پاور، کیفیت اولیه‌ای بالاتر از سطح استاندارد دارند.

هایما S7 توربوشارژ (1)

هم‌چنین در نسخه توربو شاهد امکانات جدیدی نظیر دوربین 360 درجه، آینه‌های تاشو برقی و صندلی برقی راننده مجهز به گرمکن اشاره هستیم که قطعا می‌توانند روی بازار خریدوفروش هایما تاثیر مناسبی داشته باشند و برای کراس‌اووری در این رنج قیمت امکانات بیش‌تر از انتظاری به‌شمار می‌روند.

هایما S7 توربو مثل مدل معمولی با 2 گیرباکس منوال و اتوماتیک در بازار عرضه می‌شود. با این تفاوت که گیرباکس نسخه توربوشارژ از نوع 6 سرعته اتوماتیک ساخت کره و 6 سرعته منوال است و عملکرد بهتری نسبت به قبل دارد. فضای کابین برای ۴ سرنشین طراحی شده که البته با اضافه شدن نفر پنجم چندان از راحتی سرنشینان کاسته نمی‌شود. صندوق بار ۴۰۰ لیتری نیز به‌خوبی نیازهای مسافرتی سرنشینان را برطرف می‌کند. یکی از بارزترین ویژگی‌های مثبت S7، عایق‌بندی مناسب کابین است که باعث می‌شود سرنشینان در معرض سروصداهای اضافی قرار نگیرند. به گفته هایما در ۱۶ حفره بدنه عایق‌های صوتی نصب شده تا کابین S7 از آرامش کافی برخوردار باشد.

S7 جدید برخلاف مدل 2 لیتری اتمسفریک، یک پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ را در خود جای داده که قادر است 170 اسب‌بخار قدرت در 5500 دور تولید کند. گشتاور 230 نیوتن‌متری این پیشرانه نیز تنها به محور جلو منتقل می‌شود. این پیشرانه با توجه به حجم کم‌تر نسبت به قبل، قدرت بیش‌تری تولید می‌کند و مصرف سوخت کم‌تری نیز دارد. پیشرانه S7 توربو به تکنولوژی VVT دوبل مجهز شده که احتراق بهتری را برای موتور به ارمغان می‌آورد. هم‌چنین سیستم سوخت‌رسانی بوش نیز به شمع‌های دوپلاتینه مجهز شده که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد. پیشرانه S7 توربو از تکنولوژی میتسوبیشی بهره می‌برد و به جای تسمه تایم به زنجیر موتور مجهز شده. به علاوه سیستم تعلیق در این شاسی‌بلند چینی برای هر چرخ مستقل است و سواری نسبتا مناسبی را با توجه به برچسب قیمتی ارائه می‌دهد.

هایما S7 توربوشارژ

مشخصات فنی هایما S7 توربوشارژ

کلاس: کراس‌اوور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
محور متحرک: دیفرانسیل جلو
پیشرانه: 4 سیلندر توربو
حجم موتور: 1.8 لیتری
قدرت: 170 اسب‌بخار در 5500 دور
گشتاور: 230 نیوتن‌متر در 4500 دور
حداکثر سرعت: 170 کیلومتربرساعت
مشخصات تایر: 235 با رینگ 17 اینچی
مصرف سوخت: 9.6 لیتر
حجم باک: 61 لیتر

امکانات هایما S7 توربوشارژ

سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، ایزوفیکس، پوشش چرمی صندلی‌ها، سانروف برقی، نمایش‌گر 7 اینچی لمسی، نمایش‌گر فشار باد تایر، دوربین 360 درجه، 4 ایربگ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، کروزکنترل، صندلی برقی راننده مجهز به گرمکن، فرمان MFC (دکمه‌های سیستم صوتی روی فرمان)، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، سیستم استارت/استاپ و ورود بدون کلید (نسخه اتوماتیک)

هایما اس 5

هایما S5 توربوشارژ

باید قبول کرد که بازار شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان در ایران تحت سلطه چینی‌هاست. اگر بخواهیم در این مارکت پرطرفدار و متنوع دقیق شویم، به این نتیجه می‌رسیم که این کلاس به ۲ دسته تقسیم می‌شود. یک دسته کراس‌اوورهایی نظیر جک S5، هایما S7، بی‌وای‌دی S6 و چری تیگو ۵ هستند. دسته دیگر به کراس‌اوورهایی با سایز بدنه کوچک‌تر اختصاص دارد که پیش از این بیش‌تر تمرکزش روی لیفان X60، ام‌وی‌ام X33 بود. اما مدتی است تنوع آن در حال افزایش است و باتوجه به این‌که خودروهای این کلاس قیمت پایین‌تری نسبت به دسته بزرگ‌تر دارند، می‌توانند مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرند.

هایما اس 5

نماینده سایپا در این کلاس، چانگان CS35 است. مدتی پیش کرمان موتور هم تصمیم گرفت جک S3 را به‌عنوان برادر کوچکتر S5 عرضه کند. حالا نوبت ایران خودرو است تا با عرضه کراس اووری کوچکتر از S7 ، این رقابت را هیجان‌انگیزتر کند. خودرو مورد بحث، هایما S5 است. کراس‌اوور جمع‌وجوری که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. ابعاد بدنه آن نسبت به هایما S7 کوچک‌تر است و برخلاف برادر بزرگ‌ترش، با سبک شرقی طراحی شده و طراحی اسپرت‌تری دارد. بدنه S5 از خطوط فراوانی تشکیل شده. این خطوط نرم و صیقلی روی سپرها، کاپوت، درب‌ها و خلاصه هرجایی که چشم‌تان می‌خورد استفاده شده‌اند و چراغ‌ها نیز فرمی صیقلی و متفاوت دارند.

هایما اس 5

فضای کابین علاوه بر این‌که مدرن طراحی شده، کاملا عامه‌پسند است. ترکیب رنگ نارنجی و مشکی تاثیر دوچندانی بر حال‌وهوای اسپرت کابین دارد و علی‌رغم استفاده از متریال پلاستیکی، کیفیت بصری مواد به‌کار رفته در کابین مناسب است. کابین فضای مناسبی دارد، اما از صندوق بار ۳۲۰ لیتری نمی‌توان انتظار فضایی جادار و مناسب یک خودرو کراس اوور داشت. هم‌چنین ابعاد شیشه عقب نیز نسبتا کوچک است و می‌تواند روی دید قسمت عقب تاثیر بگذارد.

haima

اما یکی از مهم‌ترین نقاط قوت S5، ایمنی مناسب بدنه به‌شمار می‌رود. S5 توانسته ۵ ستاره ایمنی موسسه C.NCAP را در کارنامه خود ثبت کند. ۹ درصد بدنه آن از فولاد فوق‌مستحکم، ۶۰ درصد از فولاد مستحکم و ۳۱ درصد از فولاد استاندارد تشکیل شده است. هم‌چنین میله‌های فولادی ضخیم به‌کار رفته داخل درب‌ها، ایمنی خودرو در تصادفات جانبی را دوچندان می‌کند. در مدل‌های فول‌آپشن می‌توانید از امکانات متنوعی نظیر صفحه نمایش ۷ اینچی، ۶ ایربگ، ترمز اضطراری، کنترل پایداری، کنترل لغزش، سانروف برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک بهره‌مند شوید، البته باید دید ایران‌خودرو S5 را با چه سطحی از تجهیزات در بازار عرضه می‌کند.

هایما S5 در چین با ۲ پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۲۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر، و پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۱۶۳ اسبی با گشتاور ۲۲۳ نیوتن‌متر عرضه می‌شود. باید منتظر ماند و دید آیا نسخه توربو در بازار ایران عرضه خواهد شد، یا نسخه اتمسفریک. این در حالی است که کرمان‌موتور، S3 را با پیشرانه تنفس طبیعی در ایران عرضه کرده و  بعید نیست ایران‌خودرو برای حفظ بازار S7، برادر کوچک‌ترش را با موتور تنفس طبیعی و گیرباکس CVT یا ۵ سرعته دستی عرضه کند. نکته جالب دیگر در پیشرانه S5، استفاده از زنجیر مقاوم به جای تسمه پلاستیکی تایم در پیشرانه آن است. با توجه به برچسب قیمت S5 در چین و پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود ایران‌خودرو این کراس‌اوور جمع‌وجور را با قیمت کم‌تر از ۷۰ میلیون تومان در نیمه دوم سال ۹۶ عرضه کند.

هایما S5

مشخصات فنی هایما S5 توربوشارژ

کلاس کراس‌اوور
گیرباکس: CVT
محور متحرک: دیفرانسیل جلو
پیشرانه: 4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور: 1497 سی سی
قدرت: 160 اسب‌بخار در 6000 دور
گشتاور: 223 نیوتن‌متر در 1800 تا 4000 دور
حداکثر سرعت: 170 کیلومتربرساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 8 لیتر
حجم باک: 60 لیتر

هایما S5 (7)

امکانات هایما S5 توربوشارژ

سنسور دنده عقب، دوربين 360 درجه، قفل كودك درب هاي عقب، كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو 3 نقطه اي با قابليت تنظيم ارتفاع، كمربند سرنشينان عقب 3 نقطه اي، ايموبلايزر، چراغ ترمز سوم بالا، ايزوفيكس، قفل مركزي، قطع خودكار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودكار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب ها، اخطار باز بودن كمربند، امكان خروج از صندوق، عقب در مواقع اضطراري، نمايش ميزان باد لاستيك (TPMS)-صفحه نمايش لمسي 7 اينچي داراي پورت USB و GPS، كارت SD و بلوتوث، 4عدد بلندگو و 2عدد تيوتر، آنتن طرح باله كوسه-سيستم ترمز ضد قفل(ABS) ، سيستم كمك ترمز (BAS) ، سيستم توزيع متعادل نيروي ترمز(EBD)، سيستم كمك در سربالايي (HSA)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي(ESP)، سيستم كنترل كشش(TCS)-ایربگ راننده و سرنشين، جانبي و پرده اي (6عدد)-سان روف برقي، كروز كنترل، دكمه روشن و خاموش و ورود بدون كليد، چراغ نقشه خوان جلو وعقب، كامپيوتر سفري، برف پاك كن شيشه عقب، كنسول مياني جلو وعقب، جا ليواني جلو و عقب، داراي خروجي برق 12 ولت-صندلي راننده 6 حركته برقي و صندلي شاگرد 4 حركته برقي، صندلي عقب تاشو دوتكه

تولید انبوه هایما S5 توروشارژ کلید خورد+بررسی فنی

هایما S7 توربوشارژ 3 ستاره شد

برگ های برنده هایما S5 کدامند؟

هایما S7 توربوشارژ به بازار می آید (بررسی اجمالی)

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

ايران خودرو از هايما جديدش رونمايي كرد/ بررسی و جدول مشخصات فنی هايما S5

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی