پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا سراتو و پژو 301

مقایسه سدان های 100 میلیونی بازار/ کیا سراتو آپشنال بخریم یا پژو 301؟

با توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی و محدود شدن دایره مخاطبان این خودروها، حالا بازار جوینت ونچرها حسابی داغ شده. کلاس سدان های متوسط تونع مناسبی در بازار ایران دارد. کیا سراتو آپشنال یکی از همین سدان های تولید داخل است که می تواند رنگ و بوی یک خودرو وارداتی را با برچسب قیمت […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۱ فروردین ۱۳۹۷

با توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی و محدود شدن دایره مخاطبان این خودروها، حالا بازار جوینت ونچرها حسابی داغ شده. کلاس سدان های متوسط تونع مناسبی در بازار ایران دارد. کیا سراتو آپشنال یکی از همین سدان های تولید داخل است که می تواند رنگ و بوی یک خودرو وارداتی را با برچسب قیمت معقول و دست یافتنی برایتان به ارمغان بیاورد. پژو 301 نیز یکی از محصولات پسابرجامی ایکاپ به شمار می رود و قیمت مناسبی دارد. البته این خودرو تا به حال به صورت وارداتی (CBU) در بازار ایران عرضه شده و به گفته مدیران ایران خودرو، تولید ان در سال 97 آغاز می شود.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

کیا سراتو سایپا

کیا سراتو آپشنال

نسل دوم سراتو در اواخر سال ۲۰۰۸ معرفی شد و تولید آن تا سال 2013 ادامه پیدا کرد. این مدل پلت‌فرم مشترکی با هیوندای النترا دارد و تنها در فنربندی عقب با النترا متفاوت است. این نسل از سراتو در کشورهایی نظیر روسیه و مالزی نیز مونتاژ می‌شود و مونتاژ آن در ایران، با واردات پک‌های CKD آغاز شد و حالا با میزان داخلی سازی 20 درصدی (در مدل دنده ای 21 درصدی) در کشور تولید می شود. داخلی‌سازی سراتو توسط شرکت سایپا باعث شده خیال مشتریان از نظر زنجیره‌تامین قطعات و خدمات پس‌ازفروش، آسوده‌تر از رقبای چینی و وارداتی‌های با تیراژ محدود باشد و ترس از نایاب بودن قطعات جانبی و خدمات پس‌ازفروش ضعیف خودروهای وارداتی در انتخاب سراتو مونتاژ سایپا از بین برود. تنها نکته منفی که باعث صرف نظر از خرید سراتو سایپا می شد، حذف امکانات نسخه وارداتی از مدل مونتاژ داخل بود. که حالا مدتی است این امکانات در قالب سراتو آپشنال اضافه شده اند.

کیا سراتو سایپا

طراحی ظاهری سراتو ساده و در عین حال زیبا و هماهنگ است. البته جذابیت‌های نسل جدید را ندارد، اما تناسب و زیبایی‌اش باعث شده همچنان تازه به نظر برسد. هم‌چنین هویت چندساله ظاهر سراتو باعث شده تا از این نظر نسبت به رقبای هم‌قیمت چینی وضعیت بهتری در بازار ایران داشته باشد.

کیا سراتو آپشنال

سراتو در 2 مدل مجهز به پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری توسط سایپا مونتاژ می‌شود که مدا آپشنال مجهز به پیشرانه 2 لیتری و گیرباکس اتوماتیک بوده و امکانات حذف شده نظیر تعدادی از ایربگ‌ها، سانروف، سامانه کنترل پایداری ESP و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان  به این نسخه باز گشته اند. همچنین سراتو آپشنال از تودوزی چرم، مانیتور و سیستم کی لس و استارت دکمه ای نیز بهره می برد.

فراموش نکنید که سراتو، یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای مونتاژ داخل است و توانسته در ارزیابی های کیفی 4 ستاره کیفیت را به خود اختصاص دهد. کیفیت کابین در حد متوسط روبه‌بالا ارزیابی می‌شود و فضای کابین به لطف طراحی منطقی جادار و راحت است. فضای صندلی‌های ردیف عقب از رقبایی مثل هیوندای اکسنت و مزدا۳ بیش‌تر است و از این نظر باید به سراتو نمره قبولی داد. صندلی‌ها نیز نرم و راحت هستند و در مسیرهای طولانی موجب خستگی سرنشینان نمی‌شوند. جالب است بدانید یکی از موارد داخلی سازی سراتو سایپا همین صندلی ها هستند که تحت استاندارد کیا در داخل کشور تولید می شوند.

کیا سراتو سایپا

ایمنی سراتو در سطح مطلوبی قرارد دارد و از این نظر وضعیت مناسب‌تری از رقبای چینی‌اش در کورس رقابت خواهد داشت. این مدل موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا و ۴ ستاره از موسسه ANCAP استرالیا شده است. داخلی سازی این خودرو لطمه ای به وضعیت ایمنی اش وارد نکرده و بعضی تست های آن در موسسات اروپایی و بعضی دیگر در سایپا انجام شده است.

سراتو آپشنال از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱۹۹۸ سی‌سی را در دل خود جای داده که ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال قدرت در مدل ۲ لیتری به‌وسیله گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک انجام می‌شود، که دقت و عملکرد قابل‌قبولی دارد و نسبت به گیرباکس‌های CVT به‌کار رفته در رقبای چینی حس بهتری را در رانندگی منتقل می‌کند.

تعلیق سراتو در عقب از نوع اکسل پیچشی و در جلو از نوع مک‌فرسون است. سواری‌اش نیز راحتی متوسطی دارد و هم‌چون مزدا۳ خشک و پرتکان نیست و از این نظر می‌توان آن را با سایر سدان‌های خانوادگی کوچک نظیر رنو سیمبل و هیوندای اکسنت مقایسه کرد.

پیشنهاد جوان خودرو

داخلی‌سازی خودروهای وارداتی در کشور، کاهش قیمت و دست‌یافتنی‌تر شدن این خودروها را به ارمغان می‌آورد. شاید چهره کیا سراتو سایپا قدیمی شده باشد، اما فهرست تجهیزات رفاهی در مدا آپشنالف کیفیت ساخت مناسب و پیشرانه ای با قدرت رقابتی و دلچسب باعث شده تا ارزش قیمتی که برایش می پردازید را داشته باشد.

مشخصات فنی کیا سراتو آپشنال

کلاس: سدان متوسط
پیشرانه (سیلندر): 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 2 لیتر
قدرت: 156 اسب‌بخار در 6200 دور
گشتاور: 194.2 نیوتن‌متر در 4300دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1293 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 7.9 لیتر
حجم باک: 52 لیتر

امکانات کیا سراتو آپشنال

ایربگ راننده و سرنشین-کروز کنترل-کامپیوتر سفری-سيستم ضد سرقت-سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک-چراغ های اتوماتیک-سانروف-استارت دکمه ای و ورود به کابین بدون کلید-آینه های جانبی راهنما دار-پوشش چرمی صندلی ها و فرمان-سنسور فاصله سنج عقب-دوربین دید عقب-صفحه نمایش و سیستم مولتی مدیا-شیفتر تعویض دنده پشت فرمان

پژو 301

پژو 301

با انعقاد قرارداد میان پژو و ایران‌خودرو، محصولات جدید این شرکت در ایران عرضه می‌شوند. از میان مدل‌های جدید پژو، فعلا 2008 داخل کشور مونتاژ می‌شود و 301 و 508 به‌صورت وارداتی به ایران می‌آیند. پژو 301 با هدف جایگزینی 405 و پارس به ایران آمده و به گفته مدیران ایران‌خودرو به‌زودی تولیدش در کشور آغاز می‌شود و در حال حاضر خودروساز وطنی در حال تولید آزمایشی آن است. 301 قرار بود با قیمتی حدود 60 میلیون تومانی در بازار عرضه شود، اما سرانجام در زمان فروش با برچسب قیمت 95 میلیون تومانی در بازار عرضه شد و این قیمت‌گذاری معادلات را برهم زد.

پژو 301

البته پیش‌بینی می‌شود با داخلی‌سازی 301 قیمت آن نیز کاهش پیدا کند و شرایط بهتری در این سگمنت پررقیب داشته باشد. 301 در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد و در شعبه پژو-سیتروئن در اسپانیا تولید می‌شود. پژو 301 بر پایه پلت‌فرم مشترک با سیتروئن الیزه و DS3 شکل گرفته و از نظر ابعاد، طراحی و ساختار اقتصادی و حتی امکانات رفاهی، 301 شباهت فراوانی به سیمبل دارد. مدل 2017 این سدان جمع‌وجور دست‌خوش تغییراتی شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرم متفاوت چراغ و جلوپنجره اشاره کرد. البته نسخه عرضه شده در ایران، مدل 2016 پیش از فیس‌لیفت است.

پژو 301

طراحی کابین ساده اما در بعضی قسمت‌ها نسبت به سیمبل جذاب‌تر است. فضای کابین نیز به لطف ابعاد منطقی بدنه مناسب است و از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به صندوق بار جادار 640 لیتری اشاره کرد. 301 در بحث ایمنی توانسته 3 ستاره ایمنی EURONCAP را در کارنامه خود ثبت کند که از این نظر نسبت به رقبای چینی که ایمنی آنها توسط موسسه‌های اروپایی سنجیده نمی‌شود برتری دارد.

پژو 301

مهم‌ترین نقطه قوت 301 که البته باتوجه به وضعیت رقبایش باید این ویژگی را داشته باشد، بهره‌بردن از شبکه گسترده خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو است. شاید بهتر بود نسخه فیس‌لیفت 301 در بازار عرضه می‌شد، اما باتوجه به این‌که اکسنت هم‌چنان با همان شکل و شمایل قبلی در ایران مونتاژ می‌شود و سایپا مشغول تولید نسل قبلی سراتو بوده و خبری از نسخه فیس‌لیفت آن در کشور نیست، این اتفاق چندان نمی‌تواند رنگ‌وبوی یک ایراد را به خود بگیرد.

پیشنهاد جوان خودرو

301 یک سدان خانوادگی ساده و قابل قبول است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سدان های از مد افتاده‌ای مثل 405 و پرشیا باشد. البته باید به قیمت گذاری آن نیز توجه کرد. چرا که 301 در سگمنتی قرار گرفته که گزینه‌های متنوعی در بازار ایران دارد.

مشخصات فنی پژو 301

کلاس: سدان متوسط
پیشرانه: 4 سیلندر
حجم موتور: 1.6 لیتر
قدرت: 114 اسب‌بخار در 6050 دور
گشتاور:150 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1190 کیلوگرم
مصرف: 6.6 لیتری
شتاب: 12.1 ثانیه
باک: 50 لیتر

امکانات پژو 301

ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه، تهویه مطبوع برقی، چراغ‌های هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیشه‌های برقی جلو و عقب، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع، روکش صندلی نیمه چرمی، کروزکنترل و محدود کننده سرعت

پژو 301 در راه ورود به بازار ایران

 

دوئل فرانسوی ها در خاک ایران / مقایسه پژو 301 و رنو سیمبل

پژو 301 به چرخه تولید داخل می پیوندد + بررسی فنی 301 در ایران

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مقایسه هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا (2 هموطن از یک نگاه)

در همسایگی 100 میلیونی ها/شاخ به شاخ سراتو سایپا و رنو سیمبل

مصاحبه اختصاصی جوان خودرو با مدیر پروژه کیا سراتو آپشنال سایپا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی