پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هوندا آکورد

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی / بررسی فنی چهارمین نسل هوندا آکورد

هوندا که در آن سال ها محصولاتش را در سراسر دنیا عرضه می کرد، در ایران نیز نمایندگی رسمی تاسیس کرده بود و دو مدل سیویک و آکورد را وارد کشور می کرد. بر عکس سیویک، بیشتر افراد میان سال و جا افتاده سراغ هوندا آکورد می رفتند، از این رو نمونه های تمیز آن […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۷ تیر ۱۴۰۱

هوندا که در آن سال ها محصولاتش را در سراسر دنیا عرضه می کرد، در ایران نیز نمایندگی رسمی تاسیس کرده بود و دو مدل سیویک و آکورد را وارد کشور می کرد. بر عکس سیویک، بیشتر افراد میان سال و جا افتاده سراغ هوندا آکورد می رفتند، از این رو نمونه های تمیز آن این روزها بیشتر به چشم می خورد. خودروی مورد بحث ما در سال ۱۹۸۹ به عنوان چهارمین نسل آکورد معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۹۹۳ ادامه پیدا کرد. این خودرو که با کد 7CB شناخته می شود.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

نخستین بار در سال ۱۹۷۶ سدان خانوادگی هوندا با نام آکورد معرفی شد. این خودرو تا به امروز یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین تولیدات هوندا به شمار می رود. تا پیش از سال های طلایی اوایل دهه هفتاد هجری شمسی که همراه بود با ورود گسترده خودروهای خارجی به کشور، اکثر مردم ایران هوندا را با موتور سیکلت های مشهورش می شناختند. اما با آزاد شدن واردات خودرو در دهه هفتاد، هوندا به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای وارداتی، با خودروهای دوست داشتنی اش در کنار محصولات اروپایی حضور پیدا کرد تا برای همیشه نام خود را در قلب خودرو دوستان ایرانی حک کند.

هوندا آکورد

هوندا که در آن سال ها محصولاتش را در سراسر دنیا عرضه می کرد، در ایران نیز نمایندگی رسمی تاسیس کرده بود و دو مدل سیویک و آکورد را وارد کشور می کرد. بر عکس سیویک، بیشتر افراد میان سال و جا افتاده سراغ آکورد می رفتند، از این رو نمونه های تمیز آن این روزها بیشتر به چشم می خورد. خودروی مورد بحث ما در سال ۱۹۸۹ به عنوان چهارمین نسل آکورد معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۹۹۳ ادامه پیدا کرد.

هوندا آکورد

این خودرو که با کد 7CB شناخته می شود، در انواع دو درب، سدان و استیشن و با طیف گسترده ای از پیشرانه ها عرضه گردید. اکورد با پیشرانه ۲ لیتری انژکتوری و کاربراتوری  و تعداد محدودی مدل های ۱.۸لیتری کاربراتوری در ایران حضور پیدا کرد.

همچون سایر خودروهای دهه نودی، برای هوندا آکورد نیز دو نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. آکوردهای وارد شده به کشور اکثرا از تیپ EX هستند و میان آنها تعدادی مدل فول آپشن EXI نیز به چشم می خورد.

هوندا آکورد

طراحی بدنه آکورد، ساده اما با وقار است. چراغ های کشیده جلو و عقب، ارتفاع کوتاه و بدنه کشیده، همگی دست به دست هم داده اند تا آکورد پس از ۲۰ سال هنوز هم از نظر جذابیت حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. همچنین در سال ۱۹۹۲ چهره آکورد دستخوش تغییراتی جزیی شد تا لوکس تر و به روزتر از قبل باشد. در مدل فیس لیفت شاهد امکانات بیشتری نیز هستیم. اگر می خواهید آکورد فول آپشن را از روی ظاهرش تشخیص دهید، کافی است نگاهی به دیسک چرخ های عقب و سانروف روی سقف بیندازید.

هوندا آکورد

امکانات هوندا آکورد

با بازکردن درب آکورد و لمس پوشش مخملی صندلی ها، داشبورد و تودری های فوق العاده با کیفیت، یاد و خاطره خوش خودروهای دهه نودی برایتان زنده خواهد شد. هوندا آکورد به قدری با کیفیت ساخته شده که پس از گذشت ۲۰ سال از عمرش، از نظر کیفیت یک سرو گردن بالاتر از خودروهای پر دردسر وطنی قرار دارد. صندلی های مخملی آکورد فوق العاده نرم و راحت هستند و این راحتی و فضای زیاد کابین، در مسیرهای طولانی بیشتر خودش را نشان می دهد و باعث می شود علاقه تان به آکورد دو چندان شود. در مدل های فول آپشن شاهد امکاناتی نظیر شیشه ها و آیینه های برقی، کولر پر قدرت، فرمان هیدرولیک و سانروف هستیم.

هوندا آکورد

زیربندی هوندا آکورد در زمان خود یکی از بهترین ها بوده است و به همین خاطر هیچ گونه صدای اضافی هنگام حرکت به گوش نمی رسد. البته هنگام ترمز گیری صدای عجیبی از چرخ های جلو به گوش می رسد، که این موضوع به ترمزهای آکورد و ضعف اکثر خودروهای دهه نودی در ترمزگیری بر می گردد. ارتفاع آکورد نسبت به سایر سدان ها کمی پایین تر است و همین عامل باعث شده تا سرنشینان موقعیتی منحصر به فرد را تجربه کنند. هندلینگ آکورد فوق العاده است و از نظر فرمان پذیری جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد. سواری آکورد فوق العاده نرم است و به سختی می توان تکان های آزار دهنده را داخل کابین حس کرد.

هوندا آکورد

مشخصات فنی هوندا آکورد

اکثر هوندا آکورد های موجود در کشور از یک پیشرانه 2 لیتری با توان تولید ۱۳۴ اسب بخار قدرت بهره مند هستند. این انجین که به سیستم تزریق سوخت انژکتور مجهز شده است، با کد 22F1A شناخته می شود و قادر است ۱۸۴ نیوتون متر گشتاور تولید کند. شتاب گیری با آکورد بسیار لذت بخش است و اگر موتور آن سرویس کامل شده باشد و سرو حال باشد، می توان لذت فرو رفتن در صندلی هنگام شتابگیری را با آن تجربه کرد. در مدل های مجهز به گیربکس دستی، دنده ها به نرمی تعویض می شوند و کلاچ نرم این خودرو همچون اپل های دهه نودی سفت و خسته کننده نیست. مدل های اتوماتیک اما داستان متفاوتی دارند. گیرباکس ۴سرعته اتوماتیک آکورد دقت فوق العاده ای دارد و بسیار کم استهلاک است. البته در صورت بروز خرابی در آن باید هزینه بیشتری نسبت به مدل های دنده دستی متحمل شوید.

هوندا آکورد

شرایط نگهداری هوندا آکورد

اگر با تعدادی از تعمیرکاران و مالکان هوندا آکورد صحبت کنید، در می یابید که همگی بر سر بی نقص بودن این خودرو و استهلاک پایینش متفق القولند. البته از ایرادهای این خودرو می توان به قفل نامناسب صندوق عقب، محل نامناسب جک و صداهای اضافی هنگام ترمزگیری اشاره کرد. آکورد دیر به دیر خراب می شود و صاحبش را کمتر به تعمیرگاه می کشاند. اما در صورت بروز خرابی، لوازم جانبی و قطعات فنی این خودرو به راحتی در بازار یافت می شوند. البته قیمت لوازم و قطعات برقی آکورد کمی گران است، اما با توجه به اصلی بودن اکثر نمونه های موجود در بازار، کیفیت و دوام مطلوبی دارند.

سایر بررسی های فنی خودروهای دهه نودی در جوان خودرو را در لینک های زیر دنبال کنید:

هرآنچه می خواهید از دوو اسپرو بدانید/ انتخاب با کلاس ها در دهه 70 شمسی!

بررسی فنی رنو۲۱ / بیست و یکمین برگ دفتر رنو!

بررسی فنی نسل دوم اپل امگا / سدان پلوخوری به سبک اپل!

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

غولی که هیچ کس حریفش نبود!/ نگاهی به تویوتا لندکروزر در دهه 90 میلادی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی