پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا کمری

پیشینه خودروهای محبوب در بازار ایران (۱) / تویوتا کمری

بعضی از خودروها فارغ از برندی که آنها را تولید می‌کند، به‌خودی‌خود تبدیل به یک برند و الگو می‌شوند. خودروهایی مثل فولکس‌واگن بیتل، ب‌ام‌و سری 3 و… تویوتا کمری نیز در زمره این خودروهای پرسروصدا و معروف جای می‌گیرد. سدان بزرگ تویوتا که همواره در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان جای گرفته و در ویژگی‌هایی نظیر […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱ فروردین ۱۳۹۷

بعضی از خودروها فارغ از برندی که آنها را تولید می‌کند، به‌خودی‌خود تبدیل به یک برند و الگو می‌شوند. خودروهایی مثل فولکس‌واگن بیتل، ب‌ام‌و سری 3 و… تویوتا کمری نیز در زمره این خودروهای پرسروصدا و معروف جای می‌گیرد. سدان بزرگ تویوتا که همواره در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان جای گرفته و در ویژگی‌هایی نظیر جان‌سختی، دوام بالا، کیفیت ساخت مناسب، کابین جادار و سواری راحت، تبدیل به یک الگو در سگمنت خود شده.

به گزارش جوان خودرو

نام سدان محبوب تویوتا از کلمه KANMURI به معنی تاج الهام گرفته شده. کمری از سال 1979 تاکنون تولید می‌شود و در این مدت 8 نسل از آن به بازار آمده و در بیش‌تر کشورهای دنیا عرضه شده است. (نسل هشتم به‌تازگی در نمایشگاه نیویورک 2017 معرفی شده). ازقضا کمری از آن خودروهایی است که با آغاز مجدد واردات خودرو در سال 83 در ایران حضور داشته و این حضور تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است. هم‌چون سایر کشورهای دنیا، کمری در بازار ایران نیز به فروش قابل‌توجهی دست پیدا کرده و همواره یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار بوده و مشتری خاص خود را داشته است. دوام بالا و قابلیت اطمینان بالای کمری سبب شده در ناوگان تاکسیرانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اما در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت، کمری همواره در مقابل رقبای خود از فهرست امکانات محدودتری بهره می‌برد. گرچه درمجموع باید گفت کمری یک برند با سابقه درخشان در کنار برند تویوتاست که در هرجای دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

تویوتا کمری

کمری XV30، کشتی ژاپنی

نسل پنجم تویوتا کمری با کد XV30 در سال 2001 معرفی شد. این مدل کمری در سال‌های 2002 تا 2006 به تولید رسید و باید گفت ایرانی‌ها کمری را با این اتاق شناختند. این نسل کمری در ایران با لقب گرند معروف شده بود و در بدو ورود به کشور پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1383، رقیبی سرسخت، خوش‌سابقه و پرتوان به اسم ماکسیما را در مقابل خود می‌دید. از هر زاویه‌ای به قضیه نگاه کنیم، ماکسیما در این رقابت از کمری گرند برتر بود اما این به این معنی نیست که کمری چیزی برای عرض‌اندام نداشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این نسل از کمری که بسیار مورد کنایه قرار می‌گرفت، فاصله زیاد قسمت عقب از زمین بود. رینگ‌های 15 اینچی نیز تناسب چندانی با ابعاد بزرگ بدنه نداشت. هم‌چنین کنسول جلو به وانت‌های آمریکایی شباهت داشت و در زمان خودش هم از طراحی به‌روزی برخوردار نبود.

تویوتا کمری-۳

اما کابین بزرگ و جادار کمری با صندلی‌های نرم و راحت ویژگی مثبتی بود که نظر اکثر خانواده‌های چندنفره را به خود جلب کرد. کمری گرند در آن سال‌ها با مدل‌های مختلفی در بازار ایران عرضه شد. 2 پیشرانه 4 و 6 سیلندر برای این اتاق قابل انتخاب بود. هم‌چنین می‌توانستید میان گیرباکس‌های اتوماتیک و دستی یکی را انتخاب کنید. بهترین نسخه کمری گرند مدل مجهز به گیرباکس اتوماتیک و موتور 6 سیلندر بود که توان‌اش به 197 اسب‌بخار می‌رسید. صدای کمری گرند 6 سیلندر در دورهای بالا گیرا و جذاب است و شما را به فشردن پدال گاز ترغیب می‌کند. از تفاوت‌های بارز مدل‌های فول‌آپشن و پایه می‌توان به پوشش چرمی در مدل‌های فول و پوشش پارچه‌ای در مدل‌های معمولی اشاره کرد. مدل‌های فول‌آپشن از امکانات دیگری مثل سانروف، پرده برقی عقب، چنجر 6 تایی، کروزکنترل، 2 عدد ایربگ و خروجی برق 12 ولت بهره می‌برند.

تویوتا کمری ۲۰۰۵

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، باید بگوییم کمری گرند در همان سال‌های تولید نیز از نظر سطح تجهیزات در مقابل رقبا حرف چندانی برای گفتن نداشته. اما استهلاک پایین، دوام بالا، گیرباکس دقیق و پیشرانه پرقدرت این مدل باعث شده تا این روزها اگر کسی نسخه کم‌کارکرد و تمیزش را داشته باشد، تمایلی به فروش نداشته باشد. قیمت کمری گرند باتوجه به نوع موتور و گیرباکس و سطح تجهیزات در بازار خودروهای دست‌دوم، از کمی بیش‌تر از 50 میلیون تومان آغاز شده و برای برخی مدل‌های استثنایی تا 80، 90 میلیون تومان هم می‌رسد. البته معامله کمری با این قیمت کم‌تر انجام شده و برای بهترین مدل‌ها قیمت 70 تا 80 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

تویوتا کمری-۲

کمری XV40، اودیسه فضایی

نسل ششم کمری با کد اتاق XV40 و یک طراحی کاملا متفاوت نسبت به قبل، در سال 2007 به بازار آمد. اگر بخواهیم به پرفروش‌ترین و معروف‌ترین مدل کمری در ایران اشاره کنیم، باید از این اتاق نام ببریم. بدنه‌ عضلانی و فرم کشیده چراغ‌ها، ارمغان تویوتا برای این نسل از کمری بود. ضریب آیرودینامیک در این مدل به 0.27 رسید که برای خودرویی خانوادگی رقمی چشم‌گیر بود. البته در سال 2009، نسل ششم کمری دست‌خوش تغییراتی در ظاهر قرار گرفت تا بتواند هم‌چنان در نظر مخاطبان جذاب باشد. مدل‌های 2010 و 2011 کمری در بخش‌هایی از ظاهر بیرونی با مدل اولیه تفاوت دارند.

تویوتا کمری-۱

این تغییرات مواردی نظیر آرایش جدید سپر جلو، چراغ‌های جدید جلو و عقب و استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی در چراغ‌های عقب را شامل می‌شود. هم‌چنین خریداران می‌توانستند به جای سفید یخچالی، مدل فیس‌لیفت را با رنگ سفید صدفی سفارش بدهند. اما پای این تغییرات به کابین و سیستم فنی باز نشده و کمری فیس‌لیفت در این قسمت‌ها هیچ تفاوتی با قبل ندارد. کمری 2008 آن سال‌ها با قیمت 44 میلیون تومان توسط ایرتویا به‌فروش می‌رسید! یعنی قیمتی تقریبا برابر با رقیبی مثل هیوندای آزرا که آپشن‌های بیش‌تری نسبت به کمری داشت.

تویوتا کمری ۲۰۰۷

این مدل از کمری در 2 مدل GL و GLX در ایران عرضه شد که از نظر سطح تجهیزات تفاوت‌هایی با یکدیگر داشتند. مثلا مدل GL سانروف نداشت و به 2 ایربگ مجهز بود. اما مدل GLX به‌عنوان تیپ متوسط امکانات بیش‌تری نظیر تهویه اتوماتیک، سانروف و صندلی برقی داشت.  این 2 از پیشرانه‌ای 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتر بهره می‌بردند که می‌توانست 158 اسب‌بخار قدرت تولید کند. کمری مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری با 2 گیرباکس 4 یا 5 سرعته اتوماتیک قابل سفارش بود. باید اشاره کرد که بیش از 90 درصد کمری‌های نسل ششم وارد شده به ایران از همین پیشرانه بهره می‌بردند. اما تعدادی مدل SE مجهز به پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری 267 اسبی هم به ایران وارد شد که از آن می‌توان به‌عنوان یکی از سریع‌ترین سدان‌های خانوادگی آن زمان بازار نام برد. SE از نظر فنی تفاوتی با آریون نداشت و از گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. این نسخه کمری در بازار ایران به سفارش آمریکا و یا «کله آریونی» معروف شد و امکانات کامل‌تری مثل پرده برقی، صندلی چرم، مانیتور بزرگ، دوربین دید عقب و 10 عدد ایربگ را در اختیار خریدار قرار می‌داد. نسل ششم کمری با ویژگی‌هایی مثل کابین بسیار بزرگ و جادار، سواری نرم، کابین بی‌صدا، دوام بالا، استهلاک پایین و مصرف سوخت مناسب در قلب خریداران جا باز کرد. ویژگی‌هایی که باعث شد این نسل از کمری در ناوگان تاکسیرانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. البته این مدل کمری خالی از ایراد هم نبود. شیشه‌های کوتاه دید اطراف را برای افراد قدکوتاه کاهش داده بود، توان پیشرانه 2.4 لیتری هم آن‌چنان پاسخگو وزن سنگین بدنه نبود و فهرست امکانات‌اش هم به‌عنوان پاشنه آشیلی در مقابل رقبا به‌شمار می‌رفت. نسل ششم کمری اولین مدل کمری بود که در نسخه هیبریدی نیز قابل سفارش بود و تویوتا برای اولین‌بار در این نسخه از تکنولوژی VVT-I استفاده کرد که سبب می‌شد از موتور 2400 سی‌سی استفاده بهینه‌تری شود.

تویوتا کمری

کمری XV50، اندکی ژاپنی‌تر

کمری در سال 2012 به ایستگاه هفتم رسید. این بار اما وسعت تغییرات ظاهری نسبت به قبل کم‌تر بود و تویوتا به استفاده از خطوط تیز و شکسته در طراحی بدنه بسنده کرده بود تا ظاهر کمری XV50 ژاپنی‌تر از هر زمانی به نظر برسد. فضای کابین نیز کاملا نسبت به قبل متحول شد  و همان خطوط شکسته به داخل کابین راه یافتند. کمری XV50 در تیپ‌های مختلف تجهیزاتی نظیر GL کلاسیک و اسپشیال در ایران عرضه شد. اما این نسل از کمری در ایران وضعیت آپشنی عجیب‌وغریبی دارد! درحقیقت واردکنندگان و عرضه‌کنندگان آپشن‌های غیرفابریک بیش‌تر از هر زمان دیگری سراغ کمری آمدند و امکانات غیراستاندارد مختلفی در نسخه‌های دست دوم این نسل کمری به چشم می‌خورد. در نسخه‌های فول‌آپشن پوشش صندلی‌ها و رودری‌ها چرمی است. اگر بخواهید از فابریک بودن پوشش چرمی صندلی‌ها اطمینان حاصل کنید باید نوع پوشش این چرم را با رودری‌ها مقایسه کنید.

تویوتا کمری

بعضی کمری‌های XV50 مدل 2013، 2 ایربگ دارند و بعضی 6 ایربگ. بعضی‌ها مانیتور کوچکی دارند و بعضی دیگر به مانیتور بزرگ‌تری مجهز شده‌اند. در نسخه GL پوشش صندلی‌ها پارچه‌ای است و خبری از سانروف هم نیست. حتی بعضی مدل‌های پایه به رینگ آلومینیومی هم مجهز نیستند. عایق کابین این نسل از کمری نیز هم‌چون قبل فوق‌العاده است و حتی می‌توان آن‌را با محصولات لکسوس مقایسه کرد.

تویوتا کمری

پیشرانه نسل هفتم کمری 100 سی‌سی حجم بیش‌تری از قبل دارد و پیشرانه 2.5 لیتری آن 174 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و با یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک جفت می‌شود. لازم به ذکر است این پیشرانه همان پیشرانه‌ای است که در تویوتا RAV4 نیز استفاده شده. البته عرضه این مدل در ایران با قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی همراه شد، به‌همین‌دلیل مثل قبل خبری از عرضه نسخه‌های پرقدرت 6 سیلندر کمری در ایران نبود. البته ضعف سیستم ترمز در این مدل رفع شد و چسبندگی جذاب و هندلینگ عالی این نسخه با تکیه بر شتاب جانبی 0.80 جی سواری اسپرت‌تری را برایش به ارمغان می‌آورد.

تویوتا کمری هیبرید

برای سال 2015 تویوتا تصمیم گرفت کمری را فیس‌لیفت کند. یک فیس‌لیفت اساسی (ماژور) که تغییرات در آن آن‌قدر گسترده است که اول فکر می‌کنید کمری تغییر نسل داده. جالب است بدانید حدود 2 هزار قطعه در نسخه ویرایش شده کمری تغییر کرده‌اند. طول بدنه در این نسخه 4.5 سانتی‌متر بیش‌تر شده که بر راحتی بیش‌تر فضای کابین نیز تاثیر گذاشته است. خوشبختانه نسخه فیس‌لیفت مخصوص بازار آمریکا به ایران راه پیدا کرد. اما همین مساله گریبان‌گیر کمری شد تا در قانون ممنوعیت واردات و شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی مونتاژ آمریکا، عرضه‌اش در کشور دست‌خوش حواشی شود. (البته مشکل شماره‌گذاری این خودروها رفع شده اما تا زمان نگارش این متن خبری از باز شدن ثبت سفارش آنها نیست.)

تویوتا کمری هیبرید

این مدل کمری در انواع LE ، XLE و GLX در ایران عرضه شد که 2 نمونه اول از انواع هیبریدی مجهز به یک پیشرانه برقی و یک پیشرانه بنزینی هستند، درمجموع 200 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و با گیرباکس e.CVT جفت می‌شود. (این اولین باری بود که پای تویوتا کمری هیبریدی به ایران باز شد). تیپ LE نسخه پایه و تیپ XLE نسخه فول‌آپشن کمری هیبریدی به‌شمار می‌رود که تنها در بحث تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. مدل GLX نیز همان نسخه فول‌آپشن اما با پیشرانه صرفا بنزینی است.

تست فنی تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری هیبرید

معرفی محبوب ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی