پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گفت و گو با مدیر شرکت بهران

مسئول نظارت بر بازار روغن موتور کیست؟/گفت و گو با مدیر شرکت بازرگانی نفت بهران

وجود روانكارهاي تقلبي مثل روغن موتور با برند شركت هاي معتبرخارجي از معضلات اين بخش است و مردم نيز از كيفيت این محصولات اطلاعي ندارند و با اعتماد به نماهای خارجی از اين برندهاي تقلبي استفاده مي كنند که البته نقش تعویض کاران و اتوسرویسها در این میان می‌تواند تعیین کننده باشد و شاید عدم […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

وجود روانكارهاي تقلبي مثل روغن موتور با برند شركت هاي معتبرخارجي از معضلات اين بخش است و مردم نيز از كيفيت این محصولات اطلاعي ندارند و با اعتماد به نماهای خارجی از اين برندهاي تقلبي استفاده مي كنند که البته نقش تعویض کاران و اتوسرویسها در این میان می‌تواند تعیین کننده باشد و شاید عدم وجود نظارت صحیح و شبكه توزيع مناسب دليل اصلي اين اتفاق باشد.

مدير شركت بازرگاني نفت بهران در گفت و گو با خبرنگار جوان خودرو

مدير شركت بازرگاني نفت بهران در خصوص بازار روانكارهاي خودرو و کیفیت روغن های داخلی و خارجی خودرو اظهار داشت: تولید کنندگان اصلی روغن موتور در ایران بترتیب شرکت‌های نفت بهران ، ایرانول، نفت سپاهان و نفت پارس می‌باشد و سهم بازار نیز بر همین اساس بین شرکت‌های مذکور تقسیم شده است اما غير از این چهار برند اصلی بازار حدود ۱۵۰ برند دیگر در بازار ایران شناسایی کرده ایم که اقدام به توليد روانكار ميكنند و البته سهم آن ها از بازار كمتر از ۱۵ درصد است.

محمدرضا مهران جليل در ادامه بيان كرد: عدم نظارت دقيق بر توليد روانكارها موجب شده تا برخي افراد تنها با ثبت شركت هاي كاغذي و غير واقعي درخارج از كشور و بعضی هم حتی بدون ثبت چنین شرکتهایی اقدام به توليد روانکارهای به اصطلاح خارجی نمایند. اسم های خارجی بدون شهرت، بسته بندی های پر رزق و برق و البته حاشیه سود بسیار بالا برای توزیع کننده عامل اصلی رشد قارچ گونه این تعداد برند روغن موتور در کشور است و نظارتي نيز بر نحوه توليد و توزيع اين برندهاي ساختگی در بازار وجود ندارد و این امر موجب شده تا به نوعی رقابت غیر منصفانه در بازار ایجاد شود. این در حالیست که تقریبا به جز ۵-۶ برند غیر ایرانی واقعی که صاحب جایگاه بین المللی هستند بقیه آنها به جز ایران در هیچ کشوری وجود ندارند و متاسفانه مصرف کننده ایرانی تنها به دلیل اینکه تصور می‌کند روغن خارجی در موتور خودروی خود استفاده می‌کند موجب افزایش این شیوه غلط در بازار شده است .عدم نظارت دقیق دستگاههای نظارتی موجب شده تا تعداد زیادی برند در بازار روانکار ایجاد شود و ضمن تضییع حقوق تولید کنندگان برندهای ایرانی ،مصرف کننده را نیز دچار سردرگمی کرده است.

مهران جلیل با تاکید بر عدم نظارت برتولید برندهای نامعتبر اظهار داشت: چندی پیش مشاهده شد در یک سوله کوچک در یکی از استان‌های غربی کشور افراد سودجو اقدام به تولید انواع روانکار ها با برندهای معروف خارجی می کردند این متخلفان مدعی بودند که این روانکارها به عراق نیز صادر می شود.این کارگاه غیراستاندارد روغن مورد نیاز خود را از همان تولیدکنندگان عمده خریداری کرده و با اجاره یک سوله درآمدی هنگفت را به دست می آورد و در اینجا هیچ نظارتی نیز وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت های عمده تولیدکننده نفتی به این افراد روغن می فروشند و به نوعی باعث بوجودآمدن این تعداد از برندو شرکت تولیدکننده روانکار شده اند گفت: الزاما همه نیازهای این برندها از شرکت‌های تولید کنندگان داخلی تامین نمی‌شود و برخی از آنها از روغن‌های تصفیه دوم و برخی نیز از روغن پایه های گروه دو و سه که وارداتی هستند استفاده می‌کنند البته از آنجاییکه روش توزیع روانکارها در کشور بسیار سنتی و قدیمی است و بیش از ۵۰ سال است که به همین شیوه توزیع می‌شود. اعتبارهای تخصیص یافته از سوی تولیدکنندگان بزرگ برای توزیع کنندگان در سال‌های گذشته موجب شد تا تعدادی از توزیع کنندگان به این فکر بیافتند که خودشان به جرگه تولیدکنندگان بپیوندند و با پول شرکت‌های بزرگ و توانایی خودشان در امر بازاریابی و توزیع و فروش عملا به رقیب تامین کنندگان خود تبدیل شدند و با ایجاد برندهای متعدد بخشی از بازار را صاحب کردند.

مديربازرگاني نفت بهران تصريح كرد: وجود روانكارهاي تقلبي با برند شركت هاي معتبرخارجي از معضلات اين بخش است و مردم نيز از كيفيت این محصولات اطلاعي ندارند و با اعتماد به نماهای خارجی از اين برندهاي تقلبي استفاده مي كنند که البته نقش تعویض کاران و اتوسرویسها در این میان می‌تواند تعیین کننده باشد و شاید عدم وجود نظارت صحیح و شبكه توزيع مناسب دليل اصلي اين اتفاق باشد.

مهران جليل با اشاره به نقص شبكه توزيع سوخت و روانكار در كشور اظهار داشت: بازار روانکارهای خودرو به یک شبكه توزيع مويرگي واقعی نیاز دارد که در این شیوه توزیع، ضمن بازگشت سرمایه ،اطلاعات نیز جمع آوری و باز میگردد و اگر این شیوه به صورت همه گیر طراحی و اجرا گردد، شرکت های تولید کننده بزرگ می تواند با اطلاعاتی که از بازار و شبکه توزیع بدست می آورند می‌توانند ضمن ارتباط مستمر با مصرف کننده و لحاظ کردن سلایق مشتری در امر تولید و توزیع بهتر عمل کنند.

وي تاكيد كرد: مشكلات متعدد شركت هاي بزرگ نفتي كشور در دوران تحریم ظالمانه به اضافه رقابت غیر منصفانه با برندهای غیر واقعی موجب شد تا فشار زیادی را در سال‌های اخیر متحمل شوند و برای تامین روغن موتور مورد نیاز کشور با چالشهای بسیاری روبرو شوند. روغن موتور جزو آن دسته از محصولاتی است که به صورت ظاهری نمی توان با چشم و لمس و استشمام از کیفیت ان اطلاعاتی به دست اورد و همین مهم سبب می‌شود روانکارهای تقلبی و غیر استاندارد آسیب های زیادی به قطعات خودرو وارد نمایند ولی متاسفانه همیشه حاشیه سود روغن‌های غیر استاندارد و تقلبی انقدر بالاست که برخی از مراکز خدماتی و تعویض روغنی ها بدون اطلاع از ماهیت اصلی روغن‌ها ترجیح می دهند روغنی را به مشتری پیشنهاد کنند که سود بیشتری دارد.

نکته بسیار مهم این که متاسفانه مکانیسمی برای نظارت بر این تولیدات و یا کالاهای قاچاق وجود ندارد و از انجایی که مردم اطلاعات لازم در مورد روانکارها ندارند در بسیاری از مواقع با استفاده از روغن‌های به اصطلاح با کیفیت خارجی، استهلاک وسیله نقلیه خود را افزایش می دهند.

 

مصرف بنزین در تعطیلات نوروز رکورد زد

تفاوت بنزین سوپر با معمولی دقیقا چیست ؟

چالش های کیفیت بنزین همچنان ادامه دارد

نیمی از بنزین تولیدی داراری استانداریورو 4 است/ دلیل آلودگی چیست؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی