پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات رنو-نگین خودرو

شایعات، سنگ راه قدیمی ترین گروه واردکننده خودرو به کشور

مجموع واردات خودرو از سوی قدیمی ترین گروه واردکننده خودرو به کشور به بیش از 20 هزار دستگاه در سال گذشته می‌رسد. برای داشتن تصور بهتر از این عدد بد نیست بدانید برای حمل این تعداد خودرو به بیش از 3300 تریلی نیاز است و تنها همین مسئله می‌توان سطح اشتغال و گردش مالی ایجاد […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

مجموع واردات خودرو از سوی قدیمی ترین گروه واردکننده خودرو به کشور به بیش از 20 هزار دستگاه در سال گذشته می‌رسد. برای داشتن تصور بهتر از این عدد بد نیست بدانید برای حمل این تعداد خودرو به بیش از 3300 تریلی نیاز است و تنها همین مسئله می‌توان سطح اشتغال و گردش مالی ایجاد شده از محل واردات این خودروها را مشخص کند تا جایی که نزدیک به نیمی از گردش مالی گمرک باهنر ناشی از این خودروها است.

در حالی که کشور بیش از هر زمان دیگری به کارآفرینی و حمایت از شغل های پایدار نیاز دارد، گاه رفتارهایی خاص در رسانه ها و حتی سازمان ها و نهادها باعث می شود کارآفرینان که در واقع محورهای گردش چرخ اقتصاد کشور هستند، از حضور در عرصه اقتصادی دل زده شوند. این در شرایطی است که همواره کشورهای دیگر به خصوص همسایگان حوزه خلیج فارس همواره در باغ سبزشان به روی سرمایه گزاران ایرانی باز  است.

انتشار اخبار منفی از سوی بعضی رسانه ها در حوزه واردات و اشاره به تخلفاتی که در واقع صورت نگرفته بود در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد. هر چند این اخبار بر اساس برداشت های نادرست از فرایندهای واردات تولید شده بود و وزارت صمت و سازمان گمرکات کشور نیز به وضوح تخلفات مورد اشاره را رد کردند اما نکته مهم اینجاست که این فضای خاکستری ایجاد شده در رسانه ها در نهایت نه به نفع واردکننده ( کارآفرین ) است و نه به نفع مردم. آنچه که امروز در کشور باید سرلوحه کار اقتصادی قرار بگیرد، حضور شرکت های سرمایه گزاری بزرگ و ایجاد زمینه فعالیت های تخصصی برای جوانان است که چون ساحل امنی در دریای پر تلاطم اقتصادی کشور به شمار می رود.

 فضای منفی رسانه ای که در روزهای گذشته در خصوص ترخیص خودروها از گمرک بندرعباس ایجاد شد باعث شده فعالان حوزه واردات که از این گمرک استفاده می کنند، به فکر اتخاذ تصمیمات جدید باشند. در سال‌های اخیر شاهد انتقال بسياري از واردکنندگان خودرو از این گمرک به سایر گمرکات هستیم که ای کاش این روند مورد رصد مسئولین قرار گیرد. زیرا ترک گمرک بندرعباس از سوی واردکنندگان خودرو ، مساوی با از بین رفتن اشتغال در این منطقه محروم کشور است. .

هم‌اکنون تنها تعداد معدودی از شرکتهای واردکننده همچنان از این گمرک برای ترخیص خودروهایش استفاده می‌کنند، امری که البته در هفته‌های اخیر با چالش‌های زیادی مواجه شده و موضوعات مهمی را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ از سرمایه‌گذاری بیش از 2000 میلیارد ریالی انجام‌گرفته توسط واردكننده مذكور در این منطقه محروم تا اشتغال ایجاد شده برای بیش از 300 نفر در این منطقه. در حالی که یکی از مهمترین و قدیمی ترین سرمایه گزاران صنعت خودروی کشور از گمرک بندرعباس جهت فعالیت های اقتصادی قانونی استفاده می کند، فضا سازی های صورت گرفته می تواند ادامه حضور این هولدینگ بزرگ در منطقه را با چالش رو به رو کند. چالشی که دودش در نهایت به چشم مردم محروم منطقه خواهد رفت.

هیاهوی بسیار برای هیچ

حال سوال اینجاست، هیاهوی اخبار هفته گذشته که در خروجی بعضی خبرگزاری ها قرار گرفت و به نادرست اشاره به قاچاق خودرو از گمرک شهید باهنر داشت، چه کمکی  به حفظ کارآفرینان کشور خواهد کرد؟   با توجه به کنترل‌های سخت‌گیرانه بر روند واردات خودرو، آنچه ادعای “قاچاق” خودرو را عجیب می‌کند، روند شماره‌گذاری خودروها است، چراکه تمامی خودروها – حتی اگر به هر شکل، بتوانند به‌صورت قاچاق وارد کشور شوند – درنهایت برای فروش و تردد نیاز به اخذ پلاک از پلیس دارند و پلیس تنها با اسناد کامل گمرکی اقدام به شماره‌گذاری خودروها می‌کند.

این مسئله از سوی مدیرکل گمرک شهید باهنر، ناظر گمرکات استان هرمزگان و حتی رئیس‌کل گمرک ایران تکذیب شد تا درنهایت مشخص شود همه آنچه اتفاق افتاده است بر اساس روال معمول گمرک بوده و اساسا بحث قاچاق مطرح نیست. به این ترتیب مشخص شد که تمام این‌ ماجراها برداشتی نادرست از اتفاقات بوده است.

این مسئله با توضیحات و تکذیب مدیران ارشد گمرک پایان یافت، اما هفته گذشته نیز مشابه چنین اتفاقی در بوشهر رخ داد! هرچند بازهم پس از انتشار این خبر منفی، مقامات گمرک به تکذیب خبر دوم پرداختند اما چه سود که عواقب این اخبار کذب هنوز هم دامن بزرگ ترین واردکننده حوزه خودرو را گرفته است و به این ترتیب اشتغال زایی حاصل از حضور این برند در اقتصاد صنعتی کشور در خطر قرار دارد.

سرمایه‌هایی که سوخت می‌شود، اشتغالی که بر باد می‌رود

مجموع واردات خودرو از سوی قدیمی ترین گروه واردکننده خودرو به کشور به بیش از 20 هزار دستگاه در سال گذشته می‌رسد. برای داشتن تصور بهتر از این عدد بد نیست بدانید برای حمل این تعداد خودرو به بیش از 3300 تریلی نیاز است و تنها همین مسئله می‌توان سطح اشتغال و گردش مالی ایجاد شده از محل واردات این خودروها را مشخص کند تا جایی که نزدیک به نیمی از گردش مالی گمرک باهنر ناشی از این خودروها است.

این مجموعه سال گذشته مدرنترين و پيشرفته ترين مركز PDI و PDS، گمرک اختصاصی مرکز شماره‌گذاری، نمایندگی و مرکز خدمات پس از فروش و …را با سرمايه گذاري مستقيم ٢٠٠٠ ميليارد ريالي با حضور اصحاب رسانه و مديران ارشد استاني افتتاح كرد. در مراسم افتتاح این مرکز که با حضور اصحاب رسانه‌ها انجام شد، مدیران این مجموعه  اعلام کردند در فاز دوم با افزایش این سرمایه‌گذاری به رقمی در حدود 5هزار میلیارد ریال این مرکز توسعه یافته و سایر بخش‌های مرتبط ازجمله اسکله اختصاصی و توليد برخي از تجهيزات و تجهيزات صنعتي مانند ليفتراك به بهره برداري خواهد رسيد.

با این سرمایه‌گذاری‌ها هم‌اکنون حدود 300 نفر از مردم هرمزگان به‌طور مستقیم در این بخش مشغول کار هستند که در آینده اين رقم افزایش چشمگيري خواهد یافت. این تنها بخشی از اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری انجام گرفته است چراکه به این عدد باید اشتغال ایجاد شده از سوی شرکت‌های حمل خودرو، کارگران گمرک، نیروهای خدماتی و … را نیز اضافه کرد تا درنهایت مشخص شود فرآیند واردات خودرو از سوی این شرکت تنها در بندرعباس، اشتغال غیرمستقیم بسیار زیادی ایجاد کرده و خواهد كرد. دستاوردهای حضور بخش خصوصی پر قدرت در مناطق محروم جنوبی کشور به گونه ای است که حتی یک شغل هم اهیمت بالایی دارد. چرا که به گفته محمد علی سلیمی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، نرخ بیکاری جوانان بین 15 تا 34 سال این استان به حدود 30 درصد می رسد که عددی تکان دهنده است. این در شرایطی است که طبق گفته های سلیمی در سال گذشته 20 هزار شغل در این استان با کمک ارگان های دولتی و بخش خصوصی ایجاد شده است.

تاجران را وادار به کوچ نکنیم

اما شنیده ها حاکی از آن است که اتفاقات اخیر و حواشی موجود تاثیر منفی در روند فعالیت بزرگ ترین وارد کننده خودرو کشور در هرمزگان گذاشته است و مدیران این هولدینگ بزرگ ممکن است گذینه های جایگزین را به جای  گمرک باهنر و در کل هرمزگان برای فعالیت های خود انتخاب کنند. چراکه با ناهماهنگی‌های روی داده میان دستگاه‌های مختلف در استان هرمزگان، دور نیست که این شرکت نیز همچون سایرین از ادامه کار در این منطقه چشم‌پوشی کرده و فعالیت‌های خود را به استان دیگری منتقل کند، امری که باعث از دست رفتن مشاغلی در بندرعباس و هرمزگان می‌شود و قطعاً در شرایط حاضر مورد قبول مسئولین استان نخواهد بود.

در سالی که توجه عمده مسئولین کشور به بحث رونق اشتغال و رفع بیکاری است، ایجاد مشکلاتی از این دست برای گروهی که با ایجاد 2500 فرصت شغلی مستقیم و بیش از 15هزار فرصت شغلی غیرمستقیم و سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی، در سیر توسعه جامعه و به‌ویژه مناطق محروم برآمده‌اند، چیزی جز فراری دادن سرمایه‌ها و فرصت سوزی نیست.  به ویژه که نباید فراموش کنیم حمایت از بخش خصوصی یکی از سیاست‌های کلان کشور و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی است چراکه با توانمند شدن بخش خصوصی به‌ ویژه واردکنندگان خودرو، می‌توان به اشتغال‌زایی در مناطق محروم امید داشت. در واقع حالا وقت ان رسیده که به جای رفتارهای غیر حرفه ای، از پتانسیل های هولدینگ ها و سرمایه گزاران قدرتمند داخلی و خارجی در راستای اشتغال زایی و تولید در کشور بهره ببریم.

بی شک رفتار حرفه ای در عالم تجارت و اقتصاد با کارآفرینان به خصوص در مناطق محروم کشور می تواند موجب جذب سرمایه های خارجی در راستای تولید و اشتغال زایی در ایران باشد. پِلنی که هم اکنون موفق ترین وارد کننده کشور در سر می پروراند و با سرمایه‌گذاری گسترده، آماده تولید محصولات روز اروپایی در ایران است. اما دریغا که رفتارهای غیر اخلاقی و غیر حرفه ای در بعضی از حوزه ها به جای جذب سرمایه به سمت سرمایه سوزی حرکت می کند و این بزرگ ترین درد بخش خصوصی کشور در راه عبور از جاده اشتغال زایی، کار و در نهایت تولید است.

ادامه سریال تناقض در خصوص واردات خودرو / لغو مصوبه اسقاط برای خودروهای وارداتی منطقه آزاد

حق السهم اسقاط خودروهای پلاک اروند حذف می شود

مصوبه کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید ابلاغ شد

کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید در دستور کار گمرک

واردات خودرو همچنان در پیچ و خم قانون گذاری/ دورنمای واردات خودرو در سال ۹۷

این کارآفرینان بی نوا! / نگاهي به تعاريف قانوني فعاليت هاي صنعتي در وزارت صمت

واردات خودرو با دلار 4850 تومانی/ اثبات تخلفات صورت گرفته در زمان بسته بودن ثبت سفارش

تصویب تنها یک فوریت از طرح 2 فوریتی ساماندهی بازار خودرو

کاهش 73 درصدی واردات خودرو در فروردین ماه امسال

کدام خودروهای وارداتی مجوز ثبت سفارش دارند؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی