پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

biodiesel_logo_بیودیزل

تهیه سوخت از خاکشیر

محققان ایرانی با مطالعه روغن های مختلف و انجام آزمایشات متوجه شده اند با توجه به ویژگی های این گیاه می توان از آن برای تهیه سوخت بیودیزل استفاده کرد. به نقل از مهر، سید مهدی عالمی، فارغ التحصیل رشته شیمی تجزیه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به منظور یافتن جایگزین سوختهای فسیلی آلاینده یا […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

محققان ایرانی با مطالعه روغن های مختلف و انجام آزمایشات متوجه شده اند با توجه به ویژگی های این گیاه می توان از آن برای تهیه سوخت بیودیزل استفاده کرد.

به نقل از مهر، سید مهدی عالمی، فارغ التحصیل رشته شیمی تجزیه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به منظور یافتن جایگزین سوختهای فسیلی آلاینده یا پیدا کردن یک ماده به عنوان کمکی برای کاهش وابستگی به این ذخایر تجدید ناپذیر و از طرفی نیز برای کمک به کاهش آلودگی هوا، بیودیزل اهمیت پیدا می کند.

وی افزود: آژانس بین المللی انرژی (IEA) متوسط نرخ رشد تولید انواع سوختهای زیستی را سالانه 7درصد تخمین زده است، به این معنی که تا سال 2030 سوخت های زیستی حدود 5درصد از کل حمل و نقل جاده ها را تامین می کنند.

وی با بیان اینکه البته کشور امریکا که بزرگترین مصرف کننده سوخت زیستی است سریعتر به این مهم دست پیدا می کند، اظهار داشت: رشد تقاضای بیودیزل در سال‌ 2006 حدود 20 درصد بوده، در حالی که پیش‌بینی شده در سال‌های 2011 تا 2016 به طور متوسط سالانه بیست و یک و نیم درصد رشد داشته باشد.

عالمی با اشاره به سرعت در حال رشد تولید بیودیزل در اروپا ادامه داد: عمدتا به دلیل یارانه بالا و مشوق های دیگر که توسط دولت صورت می گیرد، اروپا بیش از 90درصد تولید بیودیزل جهان را داراست و انتظار می رود در چند دهه آینده، تقاضای جهانی برای سوخت حمل و نقل رشد قابل توجهی را داشته باشد. همچنین اتحادیه اروپا الزام کرده که باید تا سال 2020 ده درصد از سوخت حمل و نقل کشورهای عضو از سوختهای زیستی تامین شوند.

چرا خاکشیر انتخاب شد؟

وی با بیان اینکه ازاین رو به فکر تولید سوخت بیودیزل به وسیله گیاه خاک شیر افتادیم، گفت: در مرحله آزمایشگاهی، روغن خاکشیر را با یک آسیاب برقی پودر و با کمک حلال، «دی کلرو متان» را بدست آوردیم.

عالمی با تاکید بر اینکه بعد از عملیات روغن گیری به نتیجه رسیدیم که دانه خاک شیر حاوی 22درصد روغن است، اظهار داشت: سپس این کار در مقیاس بزرگتر (بنچ) انجام گرفت تا در نهایت 2 لیتر از این روغن را تهیه کردیم.

به گفته وی، در ادامه مقداری از روغن استحصال شده را به دستگاه FT-IR تزریق و طیف آن را ثبت کردیم که نشان داد در روغن بیودیزل حاصل از گیاه خاک شیر، اسید چرب وجود دارد و این موضوع بیانگر توانایی تبدیل خاک شیر به سوخت زیستی و سبز بیودیزل است. بعد از آزمایشاتی متوجه وجود ترکیبات اکسیژن دار در روغن خاک شیر شدیم و این موضوع مورد اهمیت است، چراکه اکسیژن اتمی در سوخت خودرو، باعث کاهش مستقیم دود و گاز خطرناک مونوکسید کربن و ذرات معلق سرطانزا در خروجی اگزوز ماشین می شود. به عبارت دیگر از بد کارکردن موتور جلوگیری می کند. اما بررسی تست های موتوری و میدانی از سوخت سبز سنتز شده در دست ارزیابی است.

عالمی عنوان کرد: با توجه به دلایلی از قبیل خودرو بودن گیاه خاک شیر، عدم نیاز به مراقبت، سم پاشی، آبیاری، قابل رشد بودن در بسیاری از مناطق با اقلیم های گوناگون مخصوصا گرم و خشک و اینکه منبع خوراک اصلی انسان و موجودات محسوب نمی شود از این رو دانه روغنی گیاه خاکشیر برای سوخت بیودیزل را انتخاب کردیم.

مزایای سوخت بیودیزل

وی با اشاره به مزایای سوخت بیودیزل گفت: آلاینده های کمتر خروجی از اگزوز اتومبیل درمقایسه باسوخت دیزل معمولی، افزایش ایمنی و کاهش بو و دوده تولیدی به هنگام استفاده و افزایش روانکاری موتور از دیگر مزایای کاربرد بیودیزل به شمار می رود. بیودیزل بعلاوه پوسیدگی سیستم سوخت‌رسانی را کاهش می‌دهد. همچنین میزان گوگرد موجود در بیودیزل حداکثر ppm 10  است که درصد آلایندگی آن نسبت به گازوییل مصرفی در ایران (حدود 5000  ppm  گوگرد) به مراتب کمتر است.

به گزارش مهر، بیودیزل همان سوخت هایی هستند که از روغن و چربی ها به دست می آیند. این تحقیق در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تحت راهنمایی دکتر بنی یعقوب،پس از مطالعه مقالات و پتنت های داخلی و خارجی و جستجو در زمینه منابع اولیه تولید بیودیزل انجام گرفته است.هدف  از این تحقیق، یافتن منبعی بود که از لحاظ فنی و اقتصادی دارای شاخص های قابل قبول باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی