پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب.ام.و Msport i335 و جگوار XE S

مقایسه ب.ام.و Msport i335 و جگوار XE S

زمان به هیچکس رحکم نمی کند! بدون شک، سگمنت سدان‌های اسپرت، یکی از جذاب‌ترین سگمنت‌ها در دنیای ماشین‌هاست. جذابیت‌های یک کوپه اسپرت و ویژگی‌های لوکس یک سدان‌ لاکچری در این خودروها با یکدیگر تلفیق شده‌‌اند. یعنی شما پشت فرمان یک سدان اسپرت، هم می‌توانید از کابینی لوکس و فضایی راحت لذت ببرید، هم می‌توانید هر […]

javankhodro
دوشنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

زمان به هیچکس رحکم نمی کند!

بدون شک، سگمنت سدان‌های اسپرت، یکی از جذاب‌ترین سگمنت‌ها در دنیای ماشین‌هاست. جذابیت‌های یک کوپه اسپرت و ویژگی‌های لوکس یک سدان‌ لاکچری در این خودروها با یکدیگر تلفیق شده‌‌اند. یعنی شما پشت فرمان یک سدان اسپرت، هم می‌توانید از کابینی لوکس و فضایی راحت لذت ببرید، هم می‌توانید هر گاه اراده کردید شیطنت کنترل شده‌ای کنید و با اشاره‌ای به فرمان، چراخ‌های عقب را دود کنید!

در این کلاس نام‌های بزرگی با یکدیگر رقابت می‌کنند. بنز کلاس C، ولوو S60، آئودی A4، لکسوس IS, اینفینیتی Q50 و کادیلاک ATS. اما این کلاس یک پادشاه بلامنزاع به نام ب ام و سری ۳ دارد. که در هر میدانی رقیبش را به چالش دعوت می‌کند. حالا چه این رقیب هموطن خوش تیپ آلمانی‌اش باشد، چه یک ژاپنی وحشی و چه یک انگلیسی پر ادعا! درست شنیدید. به تازگی ب.ام.و Msport i335 و جگوار XE S با یکدیگر تکمیل شده اند. سدانی که قرار است قاتل سری ۳ باشد و با قابلیت‌ها و پیشرفت‌هایش نشان داده که زمان به هیچ کس، حتی سری ۳ با سابقه نیز رحم نمی‌کند!

BMW 335i Msport:

سری ۳ عنوان پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین مدل ب ام و را در سراسر دنیا یدک می‌کشد. این سدان کوچک و اسپرت ب ام و نخستین بار در جولای ۱۹۷۵ معرفی شد و در این سال‌ها توانست نام خود را به عنوان یکی از جذاب‌ترین سدان‌های اسپرت در قلب هوادارن این دست خودروها حک کند. ششمین نسل سری۳ در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۱ به دنیا معرفی شد. این مدل با کد اتاق F30 شناخته می‌شود و از نظر طراحی و حتی سایز بدنه، با مدل‌های قبلی تفاوت‌های زیادی دارد. طراحی جذاب بدنه به خوبی خبر از ذات اسپرت و خشن این سدان دوست داشتنی می‌دهد. چراغ‌های جلو از سبک جدید طراحی ب ام و پی‌روی می‌کنند و به شکل هنرمندانه‌ای به جلو پنجره‌های کلیوی شکل متصل شده‌اند. تنها ایراد منفی طراحی سری ۳ جدید را باید در شباهت چراغ‌های عقب خودرو با برادران بزرگ‌ترش یعنی سری ۵ و سری ۷ جست و جو کرد. که باعث شده تا سری ۳ در بخش انتهایی خود از شخصیت مستقلی برخوردار نباشد. این مدل از پکیج اسپرت M شامل سپرها و رکاب‌های اسپرت و رینگ‌های M بهره می‌برد. همچنین کابین این مدل نیز تفاوت‌هایی با سایر تیپ‌ها دارد، که از مهمترین آنها می توان به فرمان اسپرت M و رکاب های منقش به لوگوی power M اشاره کرد.

ب.ام.و Msport i335

 فضای کابین سری ۳ جدید از طراحی کاملا متفاوت با مدل‌های قبلی برخوردار است. طراحی کابین به سدان بزرگ‌تر ب ام و یعنی سری ۵ نزدیک شده و کیفیت متریال استفاده شده در کابین نیز قابل قبول است. البته از نظر مرغوبیت چرم و چوب و پوشش‌های درب‌ها و کنسول جلو، سری۳ از رقیب خوش ساختش کم می‌آورد. به لطف افزایش طول بدنه نسبت به مدل قبلی، فضای کابین راحت و جادار است و برای ۴ سرنشین بزرگ سال و درشت هیکل کافی به نظر می‌رسد. همچنین اندازه بزرگ‌تر پنجره‌ها نسبت به جگوار، باعث شده‌اند تا دل کندن از ب ام و بسیار سخت باشد. همچنین شیب ۷ درجه کنسول میانی باعث شده تا کار کردن با ادوات این خودرو بسیار راحت باشد. همین موارد دست به دست هم داده‌اند تا کابین ب ام و کاربردی‌تر از جگوار باشد و ارگونومی بهتری داشته باشد. البته در این میان از نقش سیستم انحصاری i DRIVE در کم کردن تعداد دکمه ها و جلوگیری از شلوغی کابین، نمی‌توان گذشت.

ب.ام.و Msport i335

به طور قطع جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین برتری سری۳ نسبت به جگوار را باید در بخش فنی و قابلیت‌های حرکتی آن جست و جو کرد. ب ام و در ساخت نسل جدید سری۳ سنت شکنی کرده و به جای استفاده از پیشرانه‌های اتمسفریک، مدل 335 را به یک پیشرانه ۶ سیلندر تویین توربو مجهز کرده. سقف قدرت این پیشرانه پیشرفته به ۳۰۰ اسب بخار می‌رسد و گشتاور ۰۷ نیوتون متر را روانه محور عقب می‌کند. حالت‌های رانندگی در چهار برنامه +SPORT، COMFORT، SPORT و ECO PRO تنظیم می‌شوند. در حالت COMFORT دنده‌ها در دورهای پایین تنظیم شده و نرمی کمک فنرها قابل توجه است. در حالت‌های SPORT و +SPORT اما تعویض دنده‌ها در دورهای بالاتر انجام می‌شود، ESP نیمه فعال شده و خشکی کمک فنرها و سفتی فرمان زمین تا آسمان با حالت COMFORT تفاوت دارد. در حالت ECO PRO بوست توربوها کمتر می شود و تمام تغییرات در جهت کاهش مصرف سوخت به کار گرفته می‌شود. همچنین سامانه AUTO HOLD نیز هنگام توقف، خودرو را خاموش کرده و به کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت کمک شایانی می‌کند. اسپرت بودن سواری سری۳ نسبت به جگوار کاملا قابل لمس است. تقسیم وزن ۵۰ ۵۰ در این خودرو و وجود سامانه DSC باعث شده‌اند تا شاهد هندلینگ و چسبندگی عالی از سری۳ باشیم. یکی از مهمترین نکاتی که به جذابیت سواری با سری۳ می‌افزاید، گیرباکس ۸ سرعته تیپ ترونیک ZF این خودرو است. عملکرد فوق‌العاده گیرباکس ب ام و یک سر و گردن بالاتر از رقیب انگلیسی قرار می‌گیرد. در حالت +SPORT تعویض دنده‌ها توسط پدال‌های پشت فرمان انجام می‌شود و نوید یک رانندگی سرشار از هیجان را می‌دهد. در حالت دستی می توان دور موتور را تا آخر بالا برد و تنظیمات کامپیوتر طوری انجام شده که در این حالت نیز از سوی خودرو دخالتی در تعویض دنده‌ها صورت نمی‌گیرد. همه این ویژگی‌ها دست به دست هم داده‌اند تا این گیرباکس حرفه‌ای ب ام و یکی از بهترین‌ها در دنیا لقب بگیرد. همان طور که اشاره شد سواری سری۳ نرم و راحت است و در دفع ناهمواری‌های مسیر توانایی مناسبی دارد. تعلیق سری۳ در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است. همچنین وجود میل تعادل‌های مجزا در هر قسمت به بهتر شدن کیفیت سواری کمک شایانی می‌کند. دینامیک سواری سری ۳ قابل تحسین است و صدای خارج شده از اگزوزها راننده را به فشردن پدال گاز تشویق می‌کند. تایرهای انتخاب شده برای ب ام و چموش از جگوار مناسب‌تر هستند و فرمان پذیری برتر ب ام و نسبت به جگوار، در پیچ‌ها کاملا قابل لمس است.

JAGUAR XE S:‌

با گذشت زمان، جگوار بیشتر به گذشته برگشته و به دنبال تکرار موفقیت‌هایش می‌گردد. معرفی سدان XE گواه این ماجراست. ده سال پیش بود که جگوار با استفاده از شاسی مرکوری، پیشرانه فورد و طراحی یان کالوم می‌خواست برای سری ۳ قد علم کند. اما این مدل که TYPE X نام داشت با یک شکست کامل رو به رو شد. حالا پس از چند سال و با متولد شدن XE، داستان فرق کرده است. جگوار XE اگر در جذابیت و قابلیت‌های حرکتی از سری ۳ برتر نباشد، از آن چیزی هم کم ندارد. در طراحی XE شیطنت خاصی موج می‌زند و می‌توان به شباهت‌هایی با ظاهر سری ۳ در چهره جگوار پی برد. اما باید قبول کرد که در مجموع ظاهر جگوار XE از ب ام و سری ۳ زیباتر است. ابعاد XE از سری ۳ بزرگ‌تر است و عضلات بدنه‌ و چراغ‌های عصبانی جلو، خبر از یک سدان وحشی و دنیایی از جذابیت‌های پنهان شده در زیر این لباس شیک می‌دهد.
در طراحی کابین نیز جگوار چیزی از سری ۳ کم ندارد. جگوار سعی کرده در این قسمت خودش باشد و فرم کلی کابین XE را از کوپه اسپرت F TYPE الهام گرفته است. در بحث کیفیت متریال کابین، می‌توان جگوار را برتر از ب ام و قلمداد کرد. البته نمی‌توان منکر این موضوع شده که جذابیت‌های کابین سری ۳ از XE بیشتر است. به هر حال تلاش جگوار برای به روز شدن قابل تحسین است. صندلی‌ها با چرم فرانسوی پوشیده شده‌اند و وسعت استفاده از قطعات پلاستیکی در کابین از ب ام و کمتر است. صندلی‌ها از سری ۳ نرم‌تر هستند و در پیچ‌ها بهتر از سری ۳ سرنشینان را در بر می‌گیرند.

جگوار XE S

 سیستم سرگرمی و نویگیشن جگوار در مقابل سامانه پیشرفته idrive ب ام و حرفی برای گفتن ندارد. و جگوار در مدل جدید این خودرو، باید این بخش را دستخوش تغییراتی اساسی کند.

جگوار در دل خود یک پیشرانه ۶ سیلندر سوپرشارژ را جای داده که روی کاغد اعداد و ارقام بهتری از ب ام و دارد. اما زود قضاوت نکنید! پیشرانه جگوار XE S از مدل اسپرت F TYPE قرض گرفته شده که ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاوری که به محور عقب منتقل می‌شود، اجازه شیطنت کنترل شده‌ای را در پیچ‌ها می‌دهد. اما چیزی که هنگام رانندگی با جگوار حس می‌شود، این است که این قدرت فراوان در پشت تایرها حبس شده، در حالی که ب ام و این قدرت را برای پیروزی استفاده می‌کند. همین عامل باعث شده تا ب ام و 335 ظرف ۴.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و جگوار علی‌رغم قدرت و گشتاور بیشتر، در بهترین حالت صفر تا ۱۰۰ را ظرف ۴.۹ ثانیه طی کند. همچنین عملکرد گیرباکس ۸ سرعته خودکار جگوار نیز به پای گیرباکس فوق‌العاده ب ام و نمی‌رسد. اما به این معنی نیست که نقصی در عملکرد سیستم انتقال قدرت جگوار حس شود. همه این‌ها به این دلیل است که یک رقیب قدرتمند به نام سری ۳ در میدان حضور دارد. فرمان جگوار سبک‌تر از ب ام و است و این ویژگی در سفر لذت بیشتری را به راننده هدیه می‌کند.

جگوار XE S

جگوار با تولید XE نشان داد که به راحتی می‌تواند برای مدعی کلاس سدان‌های اسپرت، یعنی ب ام و سری ۳ قد علم کند و دیگر یک سدان لوکس با یک رخوت درونی نیست! البته باید منتظر ماند و دید که مدل تغییر یافته XE که به زودی قرار است معرفی شود، چه تغییراتی کرده و چه چیزهایی در چنته دارد.

نگارنده: میلاد میرعابدینی

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی