گرمای بالای تابستان باعث تغییراتی بر روی برخی اجزای خودرو می آورد که یکی از این اجزا لاستیک و باد درون آن است که در ادامه میخواهیم به تغییرات باد درون لاستیک به دلیل گرمای زیاد بپردازیم. از آنجا که گرما، اثر جدی در خالی شدن باد یا ترکیدگی تایرها دارد؛ بنابراین کارشناسان تاکید بسیاری […]
به عقیده کارشناسان فنی خودرو برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی چند کار ساده را میتوان انجام داد که اثر جدی در کاهش آسیب دارد. به عنوان مثال هر ۵ درجه تغییر در دمای هوا، موجب تغییر فشار باد تایر میشود، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتیگراد ۱۰ درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.
این در حالی است که باد خود لاستیکها نیز به مرور زمان کم میشوند، اما چون کاهش فشار باد لاستیک در هوای گرم با سرعت بیشتری صورت میگیرد بنابراین رانندگان خودرو باید به تنظیم باد تایرها دقت بسیاری داشته باشند. بهخصوص آنکه با نگاه کردن به تایرها نمیتوان متوجه کم باد بودن لاستیکها شد. بهطوریکه اگر تایر خودرویی ۵۰ درصد کم باد شود، با نگاه به آنها و در ظاهر چنین موضوعی قابلتشخیص نیست.
از آنجا که فشار درون لاستیک با افزایش دما تغییر میکند؛ بنابراین یک لاستیک کم باد تغییر شکل میدهد و در نتیجه به کنارههای آن فشار وارد میشود و اگر گرمای هوا و فشار زیاد باشد، تایر در نهایت میترکد بنابراین همیشه باید از بیعیب بودن لاستیک و تنظیم بودن فشار آن مطمئن شوید. برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد به صلاح است که یک بادسنج مرغوب خریداری کنید.برای تنظیم باد خودرو میتوانید به آپاراتیها نیز رجوع کنید، اما این موضوع نباید فراموش شود که اندازهگیری فشار باد باید در حالت سرد صورت بگیرد.
بنابراین خودرو حداقل باید نزدیک به سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر مسیر طی کرده باشد. زیرا در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتیگراد افزایش پیدا میکند.داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو در گفتوگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت تنظیم باد لاستیک میگوید: فقط کافی است از زمستان سال گذشته لاستیک خودروی خود را چک کنید.
در زمستان به دلیل سرما، هوای درون لاستیک منقبض میشود و لایه سطحی لاستیک نیز به دلیل سرما منقبض می شود. بنابراین با گرم شدن هوا و تغییر دما بر اثر سرد و گرم شدن، هوای درون لاستیک تغییر میکند و این موضوع بر نوع عملکرد تایرها اثر میگذارد.
اسماعیلی معتقد است که تایر خودروها از آن بخشهایی است که گرمای هوا صدمات زیادی به آنها وارد میکند. تایری که باد اضافی دارد یا کم باد است یا تنظیم نشده است بر اثر استفاده زیاد مستهلک میشود بنابراین ممکن است هنگام رانندگی، بهخصوص در فصل گرم سال، بسیار خطرناک باشد. در حالی کارشناسان تاکید دارند که توجه به تایر خودرو در فصل گرم سال باید دو برابر بیشتر از سایر فصول صورت بگیرد که آنها در خصوص تایر زاپاس هم همین موضوع را عنوان میکنند.
اگر وضع تایر زاپاس خودرو از تایرهایی که روی خودرو سوار است، بدتر باشد، بودنش در صندوق عقب معنایی ندارد. براین اساس به رانندگان خودرو توصیه میشود که هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیکهای خودرو را با یکدیگر عوض کنند، به این دلیل که لاستیک های جلو سریعتر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچها را نیز انجام میدهند، بهخصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریعتر رخ میدهد. اسماعیلی میگوید: نحوه تعویض لاستیکها با یکدیگر معمولا در دفترچه راهنمای خودرو درج میشود.
در صورتی که در دفترچه خودرو چنین موضوعی ذکر نشده باشد، بهتر آن است که به یک آپاراتی مجرب مراجعه کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.مورد دیگری که توجه به آن ضروری است بالانس یا تنظیم بودن تایر خودروها است. به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور متقارن روی چرخ توزیع نشود به معنی آن است که چرخ بالانس نیست.
براین اساس کارشناسان معتقدند اگر در فرمان لرزش احساس میکنید احتمالا چرخهای جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش میبینید چرخهای عقب از بالانس خارج شدهاند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۱۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخها اطمینان پیدا کنید؛ زیرا بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.
نکته دیگری که داوود اسماعیلی آن را به رانندگان توصیه میکند این است که در فصل تابستان از راندن با سرعت بالا در مدت طولانی خودداری کنند و بعد از هر ۵/۲ تا ۳ ساعت رانندگی، خودرو را متوقف کنند و به تایرها استراحت بدهند. به این ترتیب احتمال بروز حادثه بر اثر فشار به تایرها کم میشود، ضمن آنکه غفلت از این نکات ساده عمر تایرها را کوتاه میکند.
دیدگاه خود را بنویسید