پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لوکسژن S3

بررسی 2 روزه لوکسژن S3 در مسیرهای شهری / انقلاب در مهندسی ژنوم

این یک لوکسژن S3 است. سدانی کامپکت با ژن‌های مهندسی‌شده ژاپنی، مجهز به 10 ایربگ و انواع سامانه‌های ایمنی. خودرویی دوست‌دار راننده، سرنشینان و حتی عابران پیاده و محیط‌ زیست! لوکسژن خودروهایش را با شعار هوشمند جذاب عرضه می کند. می توان گفت این شعار در سدان متوسط این خودروساز تایوانی به خوبی تجلی پیدا کرده […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

این یک لوکسژن S3 است. سدانی کامپکت با ژن‌های مهندسی‌شده ژاپنی، مجهز به 10 ایربگ و انواع سامانه‌های ایمنی. خودرویی دوست‌دار راننده، سرنشینان و حتی عابران پیاده و محیط‌ زیست! لوکسژن خودروهایش را با شعار هوشمند جذاب عرضه می کند. می توان گفت این شعار در سدان متوسط این خودروساز تایوانی به خوبی تجلی پیدا کرده است.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

فصل بهار به آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی‌اش مشهور است. فصلی که شکوفه، باران، ابرهای سفید و سیاه، آسمان آبی و هوای پاک از مشخصه‌های اصلی آن هستند. حال تصور کنید یک سدان کامپکت شهری را 2 روز بهاری در اختیار داشته باشید. چه اتفاقی می‌افتد؟ برایتان می‌گوییم.

2 روز بهاری برای تست و بررسی قابلیت‌های مختلف یک خودرو برابر با یک هفته در سایر فصول سال است. دمای 5 تا 30 درجه، باران، تگرگ و طوفان، سرمای زمستان، خورشید درخشان و گرمای تابستان.

در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه فرصتی 2 روزه دست داد تا سدان کامپکت لوکسژن S3 و قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهری‌اش را بیازمائیم. یک خودرو استایلیش که طراحی جذاب و به‌روز آن در همه معابر سرها را به سوی خود می‌گرداند.

لوکسژن S3

نگاه اول

در اولین مواجهه با اس3، با نمای عقب این خودرو مواجه شدیم. زاویه‌ای نوگرا و دلچسب که وجه غالب آن را باید چراغ‌های بزرگ، کشیده و برجسته‌اش دانست. خطوط تیز و بی‌مهابای بدنه خیلی زود کاسه صبر بیننده را برای رسیدن به نمای جانبی و جلو خودرو لبریز می‌کند. چشم‌ها از روی صندوق و ناحیه فوقانی چراغ‌های عقب به‌سوی درها و پنجره‌ها و در نهایت یک‌سوم ابتدایی بدنه رهنمون می‌شوند.

یکی از نقاط جذاب در این سفر چند ثانیه‌ای، جائی است ‌که شکست زیرین پنجره عقب نما را از یکنواختی خارج می‌کند و مکثی دلنشین در مسیر دید بیننده پدید می‌آورد تا هماهنگی دلچسب رینگ‌های 16 اینچی را با تمامیت بدنه بستاید.

هم‌چنین وقتی چشم‌ها به تلاقی گلگیر و چراغ جلو می‌رسند، فرورفتگی زیبا و هوشمندانه گلگیر، با پنهان شدن در پس برجستگی بومرنگی‌ شکل چراغ، پیوستگی زیبا و چشم‌نوازی از سطح صاف و صیقلی بدنه به شیشه شفاف و درخشان چراغ جلو با چین و شِکَن مدرن آن پدید می‌آورد.

در این مسیر معکوس، به ابتدای ماجرا و نمای جلو اس 3 می‌رسیم. نمایی‌که بدون تردید باید لوگو بزرگ و جذاب برند لوکسژن را حکمران بلامنازع آن دانست. تمامی خطوط قرینه درپوش موتور و جلوپنجره در نهایت به نماد کمپانی تایوانی لوکسژن ختم می‌شوند. در نگاهی دقیق‌تر فرم حصیری شکل جلوپنجره و سطح زیادی که اشغال کرده ترکیبی از غرور و جذابیت را در کنار قدرت به ذهن می‌آورند و حتی پا را از کلاس اصلی خودرو، یعنی یک خودرو جمع‌وجور و خانوادگی شهری فراتر گذاشته و به محدوده سدان‌های سگمنت D با سردمداری تویوتا کمری وارد می‌شود.

لوکسژن S3

لنز، نوارهای نئونی و ترکیب رنگ‌های زرد و سفید در نوردهی چراغ‌های جلو با فناوری HID نیز ظرافت‌های این نمای مغرور را تکمیل می‌کنند تا لوکسژن S3 نه‌تنها در نگاه نخست بلکه برای همیشه به‌عنوان یک پیشرو در طراحی زمانه خود در اذهان ماندگار شود. خودرویی که خصوصا در طرح رینگ‌ها و چراغ‌های عقب بی‌شباهت به طرح خودروهای هیبریدی ژاپنی نیست.

لوکسژن S3

گام دوم

مرحله دوم در شناخت یک خودرو، ورود به مهم‌ترین بخش آن یعنی کابین است. دستگیره در راننده را در دست می‌گیریم و آن را باز می‌کنیم. وزن در و نحوه باز شدن‌اش از نشانه‌های مثبت کیفیت قطعات و مونتاژ دقیق کابین است. نشستن روی صندلی نیز به‌سادگی صورت می‌پذیرد و پس از آن یک غربیلک فرمان ‌D کات و خوش‌دست- که یادآور غربیلک فرمان خودروهای رنو و هیوندای است- در برابر دیدگان ما قرار می‌گیرد.

داشبورد نیز شاید در کلاس خود بهره‌مند از برترین طرح نباشد، اما طرحی به‌دور از کپی‌کاری‌های مرسوم از داشبورد خودروهای نسل قبلی هیوندای و هماهنگ با پیکره کلی خودرو را نمایش می‌دهد. ترکیب چرم و پلاستیک کیفی با مرکزیت یک مانیتور 9 اینچی که با بهره از دکمه‌های ردیفی یک‌شکل یادآور مدل‌های کلاسیک است، سازنده فرم کلی داشبورد کاربردی این سدان هستند.

لوکسژن S3

هم‌چنین در این بخش دوخت چرمی شکل روی داشبورد و نقش دوخت‌مانند روی بخش های پلاستیکی- که پیش از این در محصولات تویوتا به چشم می‌خورد- نشان می‌دهد تایوانی‌ها نیز مانند ژاپنی‌ها به فناوری تولید قطعات ارزان اما باکیفیت و با بهره‌مندی از نمایی دلنشین دست یافته‌اند.

ابعاد دکمه‌های کنسول میانی از سیستم تهویه مطبوع تا دکمه‌های ECO و فلاشر در طرفین این بخش کاملا مناسب است و لمس دلچسبی دارند. اهرم تعویض دنده نیز با بهره از طرحی ساده و امروزی روی بستری از پلاستیک باکیفیت مزین به طرح فیبرکربن نشسته و دسترسی و عملکرد آن سهل و کاراست.

نکته جالب در جانمایی مانیتور، شیب عمودی و انتقال برخی عملکردهای لمسی آن به دکمه‌های کلاسیک زیرین این بخش است. موضوعی که گرچه در عملکرد نخست شاید اندکی متفاوت و گیج‌کننده به نظر برسد اما در کوتاه‌مدت راننده و کاربر را به این نتیجه می‌رساند که کارکرد ترکیبی مانیتور لمسی و دکمه‌های برجسته فیزیکی، حداقل حواس‌پرتی و عدم تمرکز را برای راننده ایجاد می‌کند و یک ترفند هوشمندانه در راستای ارتقاء ارگونومی است.

لوکسژن S3

در مجموع کابین لوکسژن S3 را باید به روز دانست که مملو از نوآوری‌های مهندسی در ارتقاء سهولت کاربری ادوات است.

مرحله سوم

لوکسژن S3 را استارت می‌‌زنیم. صدایی خوش‌آوا از پیشرانه برمی‌خیزد و نشان‌دهنده دیجیتالی خودرو با یک‌بار حرکت عقربه‌ها به انتها و بازگشت به نقطه اصلی اعلان بیداری می‌کند. ترمز را می‌فشاریم و دنده را به آرامی از حالت پارک روی R قرار می‌دهیم.

دید همه‌جانبه دوربین عقب و لنز واید آن وقتی با سنسور دوگانه عقب و دید کامل آینه‌های جانبی و مرکزی خودرو ترکیب می‌شود، نمایی کامل از مسیر حرکت را در برابر دیدگان راننده قرار می‌دهد تا جائی‌که دیگر نقطه کوری برای او باقی نخواهد ماند.

لوکسژن S3

فرمان برقی نرم لوکسژن S3 را می‌چرخانیم و با فشردن دسته راهنما خودرو را به راست متمایل می‌کنیم. این‌جاست که یکی از غافلگیری‌های جذاب این خودرو خودنمایی می‌کند. با فشردن دسته راهنما، دوربین‌های بزرگ قرارگرفته روی آینه‌های جانبی نمای سمتی که راهنما به آن اشاره می‌کند را با جزئیاتی دقیق روی مانیتور نمایش می‌دهند تا نقطه کور مشهور طرفین خودرو برای همیشه از میان برود و راننده با آسودگی خاطر خودرو را به طرفین هدایت کند.

همچنین وقتی در حال حرکت با دنده عقب و خارج کردن لوکسژن S3 از فضایی تنگ و باریک باشید، ابعاد به‌اصطلاح «توی دست» این سدان جمع‌ و جور جلب‌توجه می‌کند. طول، عرض جلو و عقب، ارتفاع و فاصله محوری این خودرو به‌ترتیب عبارتند از 4551، 1502، 1514، 1527 و 2620 میلی‌متر. این ابعاد نشان می‌دهند اس 3 در فضای خارجی خودرویی جمع‌وجور و در فضای داخلی یک سدان جادار با ظرفیت حمل 5 نفر انسان متوسط است.

لوکسژن S3

تردیدی نداریم این ابعاد و سیستم‌های متنوع یاری‌رسان در رانندگی لوکسژن S3 ، این خودرو را به یکی از بهترین گزینه‌های خانوادگی شهری بدل خواهند کرد. یک سدان کلاس C که گزینه‌ای ایده‌آل برای سفرهای فشرده شهری و مسافرت‌های کوتاه آخرهفته یک خانواده 4 نفره به نظر می‌رسد.

پرده چهارم

پوشش سان روف را کنار می‌زنیم. سایز سانروف لوکسژن S3 مناسب است اما نور را کاملا مهندسی‌شده به فضای کابین هدایت می‌کند تا راننده و سرنشینان حتی در ساعت 12 ظهر نیز مشکلی با کنار بودن پوشش آن نداشته باشند. در ابتدای حرکت عملکرد سیستم صوتی و دکمه‌های قرارگرفته روی غربیلک فرمان را می‌آزمائیم. تسلط بر بخش‌های مختلف خودرو از سوی راننده کامل است و مهندسان لوکسژن راننده را به‌عنوان فرمانروای مطلق کابین، راضی نگاه می‌دارند.

لوکسژن S3

در عبور از یک کوچه باریک با آسفالتی ناهموار و آبگرفته از باران بهاری، فرمان برقی اس 3 دقیق و مطیع است. سیستم تعلیق خودرو در میانه عملکرد نرم و پرتنش و خشک و پرتکان، توانمند در جذب ناهمواری‌ها و روان عمل می‌کند و برای عبور از معابر نه‌چندان مسطح شهرهای کشورمان، اگر نگوئیم ایده‌آل، کاملا راضی‌کننده به نظر می‌رسد. این سیستم در جلو از ساختار مشهور و امتحان پس‌داده مک‌ فرسون استراتس و در عقب از ساختار پایدار میله‌ای پیچشی بهره می‌برد تا در عبور از پیچ‌های خروجی اتوبان‌ها با خیال راحت برانید و نگران آشفتگی خودرو نباشید.

لوکسژن S3

مهندسی ریزبینانه لوکسژن S3 تمامی ریزه‌کاری‌های لازم برای عبور و مرور در مسیرهای مختلف شهری را مدنظر دارد و این موضوع از آن دست برتری‌هایی است که می‌تواند خودروهای ساخت لوکسژن را نسبت به رقبای پرتعداد چینی برجسته و متمایز کند.

سکانس پنجم/ ایمنی لوکسژن S3

یک مسیر مارپیچ را با اعتماد به ‌نفسی مثال‌زدنی می‌پیمائیم. ترمزها که در هر 4 چرخ دیسکی هستند، با بهره گیری از سیستم‌های نام‌آشنایی چون ABS و EBD، همچنین سامانه کمکی ترمز BAS و تقویت‌کننده هیدرولیکی ترمز، هماهنگی کم‌نظیری در این کلاس با قوای حرکتی خودرو دارند.

علاوه بر این موارد سیستم‌هایی چون TCS (ضد هرزگردی چرخ‌ها) و ESC (پایداری الکترونیکی خودرو) تکمیل‌کننده هماهنگی میان عملکرد حرکتی و سیستم توقف لوکسژن S3 هستند.

 

حین صحبت با تلفن همراه که به سیستم بلوتوث هندزفری و سامانه Think+ شرکت HTC تایوان متصل شده، وارد اتوبان می‌شویم. به یاری کروزکنترل، سرعت را روی عدد 90 قفل و تمرکزمان را بر هدایت خودرو معطوف می‌کنیم. صندلی‌ها کاملا در برگیرنده هستند و نرمی منطقی در کنار پوشش چرم باکیفیت آنها خستگی راننده و سرنشینان را به کم‌ترین میزان ممکن می‌رسانند.

لوکسژن S3

در همین حین با روشن‌شدن ناگهانی چراغ‌های ترمز خودروهای جلویی پا را بر ترمز می‌فشاریم و با فشرده شدن سرمان به پشت‌سری صندلی، زاویه دقیق و دربرگیرنده آن توجه همه سرنشینان را در حفظ آسایش راننده و سرنشین جلو به خود جلب می‌کند. خودرو به‌نرمی در پس خودرو جلوئی متوقف می‌شود.

گویا تصادفی رخ داده و باید خط مسیر را تغییر بدهیم. راهنما را به سمت پائین می‌فشاریم. نمای سمت چپ روی مانیتور به نمایش درمی‌آید. فرمان که شعاع گردشی برابر 5.7 متر دارد به نرمی در دستانمان می‌گردد و اس3 به سادگی وارد خطی دیگر می‌شود. جالب است که هم‌چنان مکالمه تلفنی ما با حرارت ادامه دارد..

مشخصات فنی لوکسژن S3

4 سیلندر، 1556 سی‌ سی حجم، 116 اسب‌ بخار در 6 هزار دور بر دقیقه قدرت و 150 نیوتن ‌متر در 4200 دور بر دقیقه گشتاور مشخصات عمومی پیشرانه لوکسژن  S3 را تشکیل می‌دهند. این پیشرانه هم‌چنین به‌واسطه یک جعبه ‌دنده CVT 7 سرعته ای که قابلیت 7 دنده ی تیپ ترونیک یا دستی را هم دارد و این کاملا برخلاف عمده ی گیربکس های CVT دیده شده در ایران هست که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این اعداد گرچه هیجان‌انگیز نیستند، اما برای یک سدان کوچک خانوادگی کاملا کافی به نظر می‌رسند و نشان از مصرف سوخت اقتصادی و استهلاک پائین آن دارند.

لوکسژن S3

ناگفته نماید از لحاظ کلاس خودروسازی لوکسژن S3 در کلاس خودروهای النترا، سراتو، مزدا ، کرولا  و لنسر قرار می گیرد که در شرق آسیا با توجه به شرایط زندگی اقتصادی آنها با موتور 1600 سی سی هم عرضه می شوند ولیدر ایران با توجه به قدرت خرید مردم و حجم موتور که قیاس اول خریداران هست در کلاس خودروهایی مانند هیوندای اکسنت، ریو صندوقدار، یاریس صندوقدار و سراتو مونتاژی با موتور 1600 سی سی قرار میگیرد.

اس 3 شاید در عبور از سربالایی‌ها خودرو چالاکی نباشد و از نظر شتابگیری در دسته برترین‌ها قرار نگیرد؛ اما با تکیه بر قابلیت تعویض دستی گیربکس و شتاب‌گیری اولیه چشم‌گیر قادر است تناسب دقیقی میان کاربری و قابلیت‌های خود ایجاد کند و کاملا از آزمون‌های مرسوم یک سدان شهری سربلند بیرون بیاید. این یک لوکسژن است. خودرویی با ژن‌های مهندسی‌شده ژاپنی، مجهز به 6 ایربگ و انواع سامانه‌های ایمنی. محصولی دوستدار راننده، سرنشینان و حتی عابران پیاده و محیط‌ زیست!

لوکسژن S3

برای کسب اطلاعات بیشتر از لوکسژن می توانید به وبسایت آرمان موتور کویر، نماینده رسمی لوکسژن در ایران مراجعه کنید.

نوشته: روزبه خندان/ عکس: بهزاد اویسی

برگ برنده تایوانی ها در بازار ایران/ بررسی لوکسژن S5 توربو

ژنِ لوکس! / بررسی فنی لوکسژن U5 محصول جدید آرمان موتور کویر

قدرتنمایی ژن‌های لوکس در پیست/ تست درایو محصولات لوکسژن در پیست اتومبیلرانی آزادی

تست ایمنی موفقیت آمیز لوکسژن U5 توسط موسسه اسپانیایی

نمایشگاه خودرو اصفهان (13) / آرمان موتور کویر 20 نمایندگی برای عرضه لوکسژن خواهد داشت

نمایشگاه خودرو اصفهان (۸) / رونمایی از لوکسژن S5 در نقش جهان

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره -27/ ((فیلم)) رونمایی محصولات جدید لوکسژن توسط آرمان موتور

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 22/رونمايي محصولات جديد لوكسژن در شهر آفتاب

اسب لوکسژن برای بازار ایران زین شد/ افتتاح نمایشگاه و دفتر مرکزی خودروساز تایوانی در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی