پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عوارضی-عوارض جاده ای

آیا عوارض آزادراه ها با خدمات جاده ای مطابقت دارد؟

حتما مبالغ هنگفت عوارض آزادراه های کشور توجه شما را در طول مسافرت هایی که با خودرو داشته اید جلب کرده و امکان ندارد که برای کسی این سوال پیس بیاید که این هزینه برای چیست؟ آیا هزینه دریافتی با امکانات و خدمات جاده ای مطابقت دارد؟ به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو برخی آزادراه […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

حتما مبالغ هنگفت عوارض آزادراه های کشور توجه شما را در طول مسافرت هایی که با خودرو داشته اید جلب کرده و امکان ندارد که برای کسی این سوال پیس بیاید که این هزینه برای چیست؟ آیا هزینه دریافتی با امکانات و خدمات جاده ای مطابقت دارد؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

برخی آزادراه ها مانند قزوین-رشت و یا خرم آباد-پل زال محورهایی هستند که هزینه زیادی برای تردد خودروها از این جاده ها دریافت می شود جالب اینجاست که در این محورهای پرهزینه خدمات اصلا کیفیت لازم را ندارد و در آزادراه خرم آباد تا سال گذشته حتی در طول مسیر چراغ و نور کافی وجود نداشت در حالیکه عوارض دریافتی 12 هزار تومان بود در محور قزوین –رشت حتی دادستان قزوین به عنوان مدعی العموم وارد شد و به طور موقت و تا بهتر شدن تسهیلات و خدمات جاده ای اخذ عوارض را غیرقانونی عنوان کرد.

اساسا به دلیل پرهزینه بودن ساخت آزادراه ها، دولت (وزارت راه و شهرسازی) به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه می کند و درهمه کشورهای دنیا نیز این اتفاق می افتد اما سابق بر این مشارکت به طور مساوی تقسیم می شد یعنی دولت 50 درصد ساخت هزینه را پرداخت می کرد اما در طول چند سال گذشته اکثر آزادراه ها به بخش خصوصی واگذار شده و ساخت و بهره برداری از آزادراه راه تماما توسط بخش خصوصی انجام می شود و تنها وظیفه دولت نظارت است که آن هم بخوبی انجام نمی شود.

دولت پرهزینه بودن ساخت آزادراه را دلیلی برای واگذاری به بخش خصوصی می داند و معتقد است در برخی محورها احداث آزادراه نفع که ندارد حتی منجر به ضرر خواهد شد در حالیکه درآمد زیادی توسط بخش خصوصی بدون نظارت دولت به دست می آید و در این بین مردم هستند که هزینه می کنند و خدمات مناسبی نیز دریافت نمی کنند.

نظارت دولت، حلقه مفقوده کیفیت خدمات

حسین متولی مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراه های سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار جوان خودرو در این خصوص بیان کرد: آزادراه های مشارکتی تماما توسط بخش خصوصی احداث می شود و به جز آزادراه تهراه-قم که دولتی است بقیه آزادراه به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: سازنده آزادراه ها برای بازگشت سرمایه به مدت 18 تا 21 حق اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در آزادراه را خواهد داشت.

مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراه های سازمان راهداری در پاسخ به این سوال که نحوه نظارت بر عملکرد و کیفیت جاده چگونه است گفت: ما به طور مستمر از آزادراه ها بررسی های لازم را به عمل می آوریم و به طور کلی در اکثر آزادراه ها خدمات مناسبی به هم وطنان ارائه می شود.

متولی در خصوص نحوه نرخ گذاری میزان عوارض دریافتی اظهار داشت: این امر توسط معاونت مربوط در وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی شواری اقتصاد صورت می گیرد.

وی در پایان در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی گفت: سرمایه گذار و متولی آزادراه برای نگهداری جاده ها و ارائه خدمات در جاده احداث شده می تواند متناسب با بهیود کیفیت عوارض را دریافت کند که البته هرگونه افزایش قیمت مستلزم نظر مساعد وزارت راه و شهرسازی است.

چراغ سبز مجلس به افزایش قیمت

شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته است که با اشاره به برخی زمزمه‌ها در خصوص افزایش نرخ عوارض آزادراه ها در سال ۹۷ اظهار کرد: مجلس با افزایش نرخ عوارض در صورتی که در چارچوب قانون صورت بگیرد، مخالفتی ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از آزادراه‌ها با مشکلات عدیده مواجه هستند، افزود: رفع نقاط حادثه خیز، نصب علایم لازم و بهبود وضعیت مسیر‌ها از ملزوماتی است که افزایش مطابق قانون نرخ عوارض را توجیه می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: دولت بیش از نرخ و مدت زمان مشخص شده در قانون مجاز به اخذ عوارض نیست اما با توجه به بالا رفتن هزینه های ساخت و نگهداری مطابق با استانداردها می تواند عوارض را افزایش دهد.

چالش های بخش خصوصی

محمدرضا خاشع یکی از فعالان راه سازی در کشور در گفتگو با خبرنگار جوان خودرو گفت: دولت تنها 15 درصد هزینه ساخت و نگهداری را به بخش خصوصی پرداخت می کند در حالیکه فقط خط کشی جاده که یکی از الزامات راهسازی است به ازای هر کیلومتر 20 میلیون تومان هزینه صرف میکند.

وی افزود: میلغ پرداختی از سوی دولت در برخی آزادراه ها فقط 50 درصد خزینه خط کشی است و لازمه اینکه بتوانیم خواسته ها و مطالبات مردم را برآورده بکنیم این است که هزینه کنیم و درقبال آن و متناسب با هزینه ها خدمات ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: نظارت بر نحوه عملکرد بخش خصوصی و همکاری و هماهنگی لازم با این بخش و رفع چالش ها و مشکلات عدیده موجود تنها راه بهبود کیفیت خدمات رفاهی در جاده های کشور است اما با روند فعلی نمی توان خیلی توقع زیادی داشت و قطعا انتظارات برآورده نمی شود.

 

جزییات نرخ عوارض آزادراه ها با 20 درصد افزایش اعلام شد + جدول

افزایش نرخ عوارض آزادراه ها پس از ۱۸ ماه/ از ۱۹ آزادراه موجود در کشور، ۳ آزادراه دولتی هستند

یک گام تا الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه ها

احتمال افتتاح آزادراه همت – کرج در بهار ۹۷/ تسریع در روند بهره برداری از آزادراه های کشور

مسیرنو در ترافیک / روش هایی برای دور زدن چالش های ترافیکی

همراه اول ارتباط خودروها با هم را ممکن می سازد

افتتاح اولین مرکز تخصصی تست درایو تویوتا و رنو/ خدمات پیش از فروش!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی