پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انجمن واردکنندگان خودرو

مسئول گرانی خودرو کیست؟/ بیانیه انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص اتفاقات اخیر بازار خودرو

در مدت اخیر بازار خودرو دستخوش حاشیه های فراوانی شده و خودروهای وارداتی افزایش قیمت موشکی تجربه کرده اند. این مشکلات همچنان پا برجاست و خریداران با مشکل گرانی شدید خودروهای وارداتی دست و پنجه نرم می کنند. در همین راستا انجمن واردکنندگان خودرو واکنش نشان داده و بیانیه ای منتشر کرده است. ضمن آرزوی […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

در مدت اخیر بازار خودرو دستخوش حاشیه های فراوانی شده و خودروهای وارداتی افزایش قیمت موشکی تجربه کرده اند. این مشکلات همچنان پا برجاست و خریداران با مشکل گرانی شدید خودروهای وارداتی دست و پنجه نرم می کنند. در همین راستا انجمن واردکنندگان خودرو واکنش نشان داده و بیانیه ای منتشر کرده است.

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک عید سعید فطر بدینوسیله به آگاهی هم میهنان صبور می رساند، انجمن واردکنندگان خودرو از جمله تشکل های مردم نهاد و برخاسته از هم اندیشی و هم افزایی در بخش خصوصی با رسالت دفاع از حقوق مشروع و قانونی واردکنندگان خودرو است که ضمن جلوگیری از تضییع حقوق مشتریان و ارایه مشورت به مسوولان در موضوع تخصصی واردات خودرو با حفظ مصالح نظام و اقتدار ملی تشکیل شده است.

متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو و از جمله خودروهای وارداتی موجب کدورت خاطر هم میهنان عزیزرا فراهم آورده و هجمه سازمان یافته ای علیه فعالان این حوزه اقتصادی را رقم زده است و مسوولیت این نایسامانی و گرانی را متوجه همکاران و اعضاء این انجمن دانسته است. این در حالی است که اتفاقات اخیر نه به سود شرکت های واردکننده خودرو و حتی خودروسازان بوده و نه به سود مصرف کنندگانی که این روزها گرفتار این نابسامانی شده اند.
بنابر مستندات و شواهد موجود اتخاذ تصمیم های غیر کارشناسی بدون استفاده از مشورت و نظر این انجمن طی ماههای پایانی سال 1395 مشکلات متعددی را در پی داشته که تبعات آن امروز دامنگیر بازار خودرو کشور شده است. حذف شرکت های غیر نمایندگی از گردونه واردات خودرو از یک سو و بستن سایت ثبت سفارش در خرداد ماه سال 1396 برای شرکت های نمایندگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مدت هفت ماه از مهمترین تصمیمات خلق الساعه ای بود که ضربه مهلکی بر پیکره بازار خودرو وارد کرد.

در ادامه افزایش تعداد اسقاط خودرو برای خودرو وارداتی از چهار دستگاه به هشت دستگاه، افزایش استانداردهای خودرویی از 51 مودر به 85 مورد و جلوگیری از واردات خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار باعث تشدید فشارها بر بازار خودروهای وارداتی شد. به این تصمیمات غیرکارشناسانه می توان جلوگیر ی از واردات خودروهای دارای حجم موتور بیش از 2500 سی سی ، افزایش نرخ ارز، عدم تخصیص ارز به خودرو وارداتی ، افزایش نرخ تعرفه های واردات خودرو به طور متوسط 40 درصد، ایجاد موانع گمرکی در ترخیص کالا اعم از پیش پرداخت، عدم پذیرش ضمانت نامه بانکی و اخذ نقدی وجوه جهت خروج خودرو از گمرکات، افزایش ارز مبنا برای محاسبه حقوق و عوارض دولتی از 3700 تومان به 4200 تومان به معنی افزایش 14 درصدی تعرفه، اضافه شدن شدید هزینه های واردات بر اساس بودجه سال 1397 دولت را نیز می توان اضافه کرد که عملاً واردات خودرو به کشور را طی دو ماهه اول سال 1397 به کمتر از  3000 دستگاه تقلیل داده که خود عامل موثری برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی و کاهش هفتاد درصدی واردات نسبت به ماههای مشابه در سال قبل است.

بدیهی است که تصمیم های اتخاذ شده نتیجه ای جز کاهش شدید عرضه و افزایش هزینه های شرکتهای نمایندگی خودرو و متعاقباً مصرف کننده نهایی را در بر نداشته است. بنابر تحقیقات علمی بین المللی صرفاً افزایش 20 درصدی تعرفه ها کافیست تا  افزایش 70 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده را شاهد باشیم.  حال اوضاع فراهم شده از سوی دست اندرکاران امر نه تنها شرکتهای عضو این انجمن را رو به سقوط کشانیده بلکه موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم کرده است.

این در حالی است که عرضه محدود خودرو توسط شرکت های نمایندگی به علت عدم تامین موجودی کالا موجب فراهم آمدن فضای سوء استفاده دلالان از وضعیت کنونی شده است. به نحوی که با هجمه به فروش های محدود شرکتهای نمایندگی ضمن خرید محصول با قیمت مصوب نسبت به عرضه مجدد در بازار با قیمت های بیش از دوبرابر قیمت نمایندگی اقدام می کنند. از آنجا که شرکت های نمایندگی به جهت حفظ اعتبار برند جهانی خود عرضه محصولات خود را (هرچند محدود) صرفاً بر اساس قیمت های مصوب و تثبیت شده انجام می دهند، به هیچ وجه اتفاقات اخیر و فضای حاکم بر بازار خودرو را برنمی تابند و آن را به مثابه آفت بازار خودرو ایران و از بین بردن اعتبار جهانی برندهای خودرویی در کشور به علت بی توجهی و بی تدبیری دست اندرکاران امرمی دانند.

لذا ضمن تقبیح عمل افراد سودجو از شرایط به وجود آمده از هموطنان عزیز تقاضا می شود ضمن تامل در خرید غیر ضرور خودرو تا تثبیت و شفافیت بازار، صرفاً خودرو مورد نیاز خود را از طریق شرکتهای نمایندگی و شبکه رسمی توزیع آنها تهیه نمایند تا با توجه به قول مساعد دولت مبنی بر بررسی فوری مشکلات این حوزه از بازار که از نظر این انجمن به راحتی قابل حل است مجدداً عرضه متناسب با تقاضای بازار کما فی السابق صوت گرفته و ضمن حذف بازار سیاه پدید آمده امکان خدمت رسانی به مردم ایران که شایسته و لایق بهترینها در داشتن خودرویی  ایمن، روزآمد و کم مصرف هستند را برای شرکتهای نمایندگی واردات خودرو فراهم آورند.

 

 

لیست جدید خودروهای وارداتی مجاز در سال 97 منتشر شد

واردات خودرو همچنان در پیچ و خم قانون گذاری/ دورنمای واردات خودرو در سال ۹۷

96 پرچالش ترین سال برای واردکنندگان خودرو / از تصمیمات خلق الساعه تا زیان های میلیاردی

جزییات جدید ترخیص خودروهای وارداتی

80 هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شدند

مصوبه کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید ابلاغ شد

آمار واردات خودرو در سال 96 منتشر شد

کدام خودروهای وارداتی مجوز ثبت سفارش دارند؟

چالش های بخشنامه ممنوعیت اخذ ضمانت نامه بانکی واردات خودرو 

مهلت 3 ماهه برای ترخیص خودروهای وارداتی مانده در گمرک

حذف گری مارکت از واردات خودرو / غیرنمایندگی‌ها از واردات منع شدند

دالان هزار توی ثبت سفارش خودرو

نوش دارو پس از مرگ سهراب/سرانجام دستور موقت برای کاهش تعرفه واردات خودرو به کجا می‌رسد؟

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

مالیات ویژه واردات خودرو مشخص شد/ جزییات بخشنامه ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز

آزاد شدن واردات خودرو توسط واردکنندگان غیر رسمی با شرایط خاص

نظر مثبت 217 نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو /جزییات طرح 2 فوریتی مجلس برای کاهش تعرفه ها

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی