رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، از کاهش ۴ تا ۵ میلیون تومانی قیمت خودرو های زیر ۴۵ میلیون تومان و کاهش حدود 10 میلیونی خودروهای زیر 60 میلیون تومان در بازار خرده فروشی خبر داد و بیان کرد این روند کاهش قیمت ها ادامه خواهد داشت. در هفته های گذشته شاهد افزایش بی سابقه قیمت […]
سعید موتمنی با اشاره به کاهش 40 میلیون تومانی خودروهای مونتاژی در بازار افزود: در بین خودروهای زیر 45 میلیون تومانی، گروه پژو 206 امروز نسبت به هفته گذشته تا 3 میلیون و 500 هزار تومان کاهش قیمت را داشته همچنین اختلاف قیمت خودروهای زیر 30 میلیون تومان نیز در کارخانه از 300 تا 1 میلیون و 700 هزار تومان محاسبه شده است.
وی با اشاره به محاسبه قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان با قیمتهای جدید از امروز گفت: سمند lx درکارخانه 33 میلیون و 500 هزار تومان که در بازار با 800 هزار تومان افزایش عرضه می شود، سمند ef7 که در کارخانه به قیمت 34 میلیون و 300 هزار تومان و در بازار 37 میلیون و 100 هزار، پژو پارس در کارخانه با قیمت 40 میلیون و 700 هزار تومان و در بازار 43 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، کاهش 10 میلیون تومانی را برای خودروهای زیر 60 میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: بازار فعلا در شرایط آرامی به سر می برد اما متقاضیان خودرو برای خرید نباید عجله کنند.
موتمنی با اشاره به اینکه هفته آینده بازار به تعادل بیشتری خواهد رسید گفت: در سه هفته گذشته، تندر پلاس دنده ای از 42 میلیون تومان به 60 میلیون تومان در بازار رسیده بود که امروز با کاهش 5 میلیون تومانی در بازار مواجه است، پژو 207 دنده ای با قیمت 47 میلیون تومان در کارخانه و در بازار تا 63 میلیون تومان عرضه شد که هم اکنون به 56 میلیون تومان رسیده است ، پژو 207 اتوماتیک در هفته های گذشته در بازار 77 میلیون تومان به فروش رسیده است که هم اکنون 70 میلیون تومان معامله می شود ، پژو 2008 که تا 230 میلیون تومان فروخته شده امروز 176 میلیون تومان معامله می شود. رنو ساندرو استپ وی نیز که یکی از پرچمداران افزایش قیمت در بازار به شمار می رفت، در روزهای اخیر افزایش چند میلیونی را تجربه کرده است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت 7 درصدی از امروز در قیمت مصوب کارخانه برای خودرو های زیر 45 میلیون تومان اعمال شده است افزود: خودرو 405 حدود 2 میلیون تومان افزایش و پژو پارس نیز تا 2 میلیون و 700 هزار تومان افزایش قیمت دارد.
((خودروهای ساخت داخل شرکت ایران خودرو که مشمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت هستند، مجوز افزایش 7.18 درصد را دریافت کرده اند. همچنین برای خودروهای سایپا هم به طور متوسط افزایش 7.01 درصدی تعیین شده است. در بخش خودروهای مدیران خودرو هم به طور متوسط افزایش 5.62 مورد تأیید مرکز ملی رقابت قرارگرفته است.))
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به شروع ثبت نام ها در شرکتهای فروشنده خودرو گفت: شرکت سایپا تا چند روز آینده تا 100 هزار خودرو به بازار عرضه خواهد کرد. با شروع ثبت نام در شرکت ایران خودرو، پیش فروش نیز در این شرکت آغاز شده است که با زیاد شدن عرضه در بازار، قیمت خودرو با کاهش بیشتر مواجه خواهد شد.
موتمنی کاهش عرضه در بازار را علت گرانی قیمت خودرو و ایجاد اختلاف قیمت 15 میلیونی در بازار نسبت به کارخانه دانست و ادامه داد: نکته مهم برای ساماندهی در بازار حذف واسطه گری است که با ورود سازمان حمایت به وضعیت عرضه این کالا از این پس خودرو با پلاک و حواله قطعی به متقاضی ارائه می شود و حواله قابل واگذاری نخواهد بود. با انجام این روند متقاضی واقعی می توانند خودرو را با قیمت کمتر دریافت کنند و نمایندگی ها امکان عرضه خودرو با روش صلح را نخواهند داشت.
همان طور که رئیس انحادیه فروشندگان خودرو اشاره کرد، قیمت ها در حال ریزش است و بازار شرایط آرامی را تجربه می کند. اما ممنوعیت دوباره واردات خودرو بهمنظور تامین ارز برای کالاهای ضروری و واسطهای از مواردی است که بهطور حتم تبعاتی در بازار خودرو خواهد داشت. این طور که پیداست، واردات خودرو به صورت زیر پوستی در حال مسدود شدن است. سایت ثبت سفارش باز است، اما واردکنندگان بعد از ثبت امکان تایید ندارند و از طرفی دولت خودروهای وارداتی را در دسته کلاهای لوکس و غیر ضروری قرار داده و برای واردات آن ارز تخصیص نمی دهد. همه این اتفاقات دست به دست هم داده تا کارشناسان احتمال ممنوعیت دوباره واردات خودرو را بدهند.
در این زمینه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو به کشور از چند جنبه قابل بررسی است، گفت: با توجه به نوساناتی که در یک ماه اخیر در بازار خودرو، چه خودروهای وارداتی و چه خودروهای داخلی وجود داشته است، در شرایط فعلی مشاهده میشود که این نوسانات در حال فروکش کردن و حرکت بازار به سمت پیدا کردن قیمتهای تعادلی از سوی فروشندگان و خریداران است.
این در حالی است که اعلام ممنوعیت واردات خودرو، دوباره بازار را متلاطم میکند. زاوه معتقد است ممنوعیت واردات خودرو ، منجر به افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی و ایجاد اغتشاش در بازار این خودروها نیز خواهد شد. وی ادامه میدهد که این مساله سبب میشود تا بار دیگر نقدینگیهای سرگردان با توجه به جذابیت بازار خودرو به این بازار هجوم بیاورند و همین مساله سبب ایجاد اغتشاش مضاعف در بازار خواهد شد.
زاوه ادامه میدهد: محدودیت در بازار خودروهای وارداتی، سبب اقبال مردم به خودروهای مونتاژ وارداتی نیز میشود و افزایش تقاضا در بازار مونتاژیها افزایش واردات قطعات این خودروها را نیز بهدنبال خواهد داشت. این کارشناس خودرو میگوید براساس آمارهای منتشر شده، ۳ تا ۴ برابر خودروهای وارداتی، قطعات خودروهای مونتاژی به کشور وارد میشود. همچنین قطعات خودرو در صدر لیست آقلام وارداتی به کشور قرار گرفته اند.
بنابراین درست است که دولت تلاش میکند تا با ممنوعیت واردات خودرو، بهنوعی جلوی هدر رفت ارز برای کالاهای مصرفی را بگیرد، ولی از طرف دیگر با هجوم تقاضا برای خودروهای مونتاژی که بیشتر آنها چینی هستند، شاهد افزایش ورود قطعات این خودروها به کشور و خارج شدن ارز از کشور به این منظور خواهیم بود.
می توانید مقایسه قیمت خودروهای داخلی در روز پنجشنبه 31 خرداد ماه 97 را با قیمت روزهای قبل در جدول زیر مقایسه کنید:
خودرو | قیمت 24 خرداد | قیمت امروز |
پراید 131 | 22/700/000 | 23/000/000 |
پراید 111 | 25/000/000 | 24/500/000 |
پراید 132 | 23/000/000 | 23/300/000 |
چانگان CS35 | 85/000/000 | 81/500/000 |
ساینا اتوماتیک | 40/000/000 | 40/000/000 |
تیبا هاچبک رینگ اسپرت | 29/800/000 | 30/000/000 |
پارس تندر/ گیربکس جدید با مولتی | 61/000/000 | 58/800/000 |
برلیانس C3 موتور 1.6 | 73/000/000 | 72/000/000 |
سراتو 2000 آپشنال | 166/000/00 | 149/000/000 |
ساندرو اتوماتیک | 82/500/000 | 77/000/000 |
استپ وی اتوماتیک | 90/000/000 | 83/000/000 |
استپ وی دنده ای | 70/500/000 | 73/000/000 |
کوییک اتومات پلاس | 44/000/000 | 45/000/000 |
پژو 405 SLX | 38/500/000 | 37/700/000 |
پژو 405 GLX | 35/000/000 | 33/800/000 |
پژو 405 GLX دوگانه | 35/900/000 | 34/700/000 |
سمند LX | 38/300/000 | 37/000/000 |
سمند EF7 بنزینی | 38/500/000 | 37/300/000 |
سمند EF7 دوگانهسوز (16) | 40/000/000 | 39/900/000 |
سورن توربو (202) | 52/500/000 | 51/300/000 |
پارس بنزینی | 45/500/000 | 44/000/000 |
پارس دوگانهسوز | 46/300/000 | 45/500/000 |
پارس LX کلاس 15 | 50/500/000 | 49/500/000 |
پارس TU5 اتوماتیک | 63/500/000 | 62/000/000 |
پژو 2008 | 210/000/000 | 176/000/000 |
اچ سی کراس | 61/200/000 | 61/500/000 |
پژو 206 تیپ 5 | 50/000/000 | 47/300/000 |
پژو 206 تیپ 2 | 40/400/000 | 38/700/000 |
پژو 206 صندوقدار | 49/700/000 | 46/500/000 |
پژو 207 اتوماتیک | 77/500/000 | 71/000/000 |
پژو 207 دندهای | 58/000/000 | 57/000/000 |
ال 90 / ایران خودرو/ گیربکس جدید | 57/500/000 | 56/000/000 |
ال 90 / پارس خودرو/ گیربکس جدید | 58/000/000 | 57/000/000 |
تندر پلاس اتوماتیک | 79/000/000 | 75/500/000 |
دنا معمولی | 50/500/000 | 49/200/000 |
دنا پلاس | 68/300/000 | 64/000/000 |
دنا پلاس توربو | 79/500/000 | 77/000/000 |
هایما S5 توربو | 139/000/000 | 132/000/000 |
هایما S7 توربو | 150/000/000 | 145/000/000 |
بسترن B30 | — | 79/000/000 |
مزدا3 تیپ 3 | 229/000/000 | 193/000/000 |
مزدا3 تیپ 4 | 235/000/000 | 200/000/000 |
کاپرا | 97/500/000 | 98/500/000 |
هاوال اچ2 | — | 162/000/000 |
جک S3 اتوماتیک | 85/500/000 | 90/000/000 |
جک S5 اتوماتیک | 160/000/000 | 165/000/000 |
اکسنت | 157/000/000 | 155/000/000 |
I20 هیوندای | 163/000/000 | 164/000/000 |
ویتارا کلاس 10 | 250/000/000 | 240/000/000 |
دیدگاه خود را بنویسید