پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مینی بوس

مینی بوس ها در آستانه حذف از چرخه حمل و نقل شهری!!

در حالی که  در شهر تهران مینی بوس ها سهم کمی در حمل و نقل شهری دارند اما تعداد زیادی از آن ها فاقد کد نظارت اتوبوسرانی هستند و از آنجایی که مینی بوس ها غیراستاندارد آلایندگی زیادی دارند لذا ساماندهی آنها امری ضروری است. به گزارش  پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ در این خصوص […]

هادی سیانکی
سه شنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۷

در حالی که  در شهر تهران مینی بوس ها سهم کمی در حمل و نقل شهری دارند اما تعداد زیادی از آن ها فاقد کد نظارت اتوبوسرانی هستند و از آنجایی که مینی بوس ها غیراستاندارد آلایندگی زیادی دارند لذا ساماندهی آنها امری ضروری است.

به گزارش  پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

در این خصوص پلیس راهنممایی رانندگی هم جدیت لازم برای برخورد را از خود نشان نمی دهد از طرفی مسئولان شهری هم فکری برای جولان مینی بوس ها آلاینده غیراستاندارد نکرده اند.

از مجموع ۶ هزار دستگاه مینی بوس با سن ۱۰ تا ۱۵ سال  در سال 86 كه سابقا كد نظارت شركت اتوبوسرانی را داشتند در حال حاضر تنها شمار بسیاری ناچیزی زیر پوشش این شركت باقی مانده است. و اساسا طی سالهای گذشته مینی بوس ها نقش بسیار کمی در حمل و نقل دارند بطوری که موضوع حذف آن ها از مدار خدمات رسانی شهری مطرح شده است  و علت اصلی این امر هم روند حذف مینی بوس ها و جایگزین کردن ون ها به جای نوسازی بوده است.

گفته مسئولان شرکت اتوبوسرانی صاحبان بخشی از مینی بوس ها (غیر استاندارد و فاقد كد نظارت) بر خلاف قانون و مانند مسافربرهای شخصی به شكل دربستی و… مسافران شركت های مختلف و سطح شهر را جابه جا می كنند.

مینی بوس های غیر استاندارد  بدون گازوئیل پاك و مخرب محیط زیست هستند شمار زیادی از این افراد نیز به منظور رفع مسئولیت های ناشی از تعویض موتور و رسیدن به شرایط استاندارد، تردد كدهای نظارتی خود را پاك كرده اند و همین مسأله موجب شده تا سودجویانی با خرید مینی بوس های فرسوده و ارزان قیمت به راحتی مشغول كار باشند.

در همین خصوص شهربانو امانی – عضو کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران، در خصوص ساماندهی و حذف مینی بوس ها شهر تهران اظهار داشت: «هم اکنون تنها 173 دستگاه مینی‌بوس در حال خدمات رسانی در شهر تهران هستند. مینی‌بوس‌ها به عنوان سرویس مدارس استفاده می‌شوند که اکثریت آن‌ها دودزا، دیزلی، غیراستاندارد و از رده خارج هستند که موجب تشدید آلودگی هوا هم می‌شوند. ون‌ها به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی از ایمنی بالاتری برخوردار هستند اما از جهت صندلی‌های اضافه ایجاد مشکل کرده‌اند که در جلسه‌ی کمیسیون عمران، حمل و نقل با تاکسیرانی این موضوع درحال ساماندهی است که شرایط استفاده از آن‌هاهم بهبود پیدا کند.»

 

وی در ادامه افزود: طبق برنامه 5 ساله دوم می‌بایست مجموع ناوگان مینی بوس رانی از 1165 دستگاه در سال 92 به 2574 دستگاه تا انتهای سال گذشته می‌رسید که با گزارش‌های دریافتی هم اکنون تنها 173 دستگاه مینی‌بوس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه  درحال حاضر سهم مینی‌بوس‌ها از جابه‌جایی‌های درون شهری تقریباً کمتر از ١ درصد است اظهار کرد: شهرداری تهران برخلاف برنامه 5ساله دوم به جای نوسازی ناوگان مینی بوسرانی برخلاف قانون اقدام به جایگزینی تاکسی های ون به جای مینی بوس کرده است، به عبارتی یکی از مدهای حمل و نقل را حذف کرده است.

عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که افراد از تسهیلات نوسازی خودرو خود استفاده کرده و همچنین بخش خصوصی در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده وارد شود. فراهم کردن این شرایط و ارائه تسهیلات در حیطه وظیفه دولت است.

اتمام نوسازی مینی بوس های فرسوده در تهران

افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مینی بوس رای آورد

افتتاح خط تولید مینی بوس ایرانی

کاهش تولید مینی بوس و میدل باس

آغاز عملیات اجرایی واحد تولید مینی بوس

آمادگی ایران خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

خاطره بازی با اتوبوس های کلاسیک شهری

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی