پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نکاتی که باید در استفاده از گیربکس دستی در نظر بگیریم (1)

آموزشی قسمت سوم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس دستی در نظر بگیریم

امروزه استفاده از گیربکس دستی نزد خودروسازان بسیار رایج و محبوب است. گیربکس هایی که انتقال قدرت در آنها به وسیله چرخ دنده های متصل به شفت ورودی و خروجی به وسیله قطعاتی همچون ماهک, کشویی, سینکرونایزر و… ,به صورت دستی انجام می گیرد. اما رانندگی با گیربکس های دستی نیازمند رعایت نکاتی است تا […]

ارشیا
یکشنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۷

امروزه استفاده از گیربکس دستی نزد خودروسازان بسیار رایج و محبوب است. گیربکس هایی که انتقال قدرت در آنها به وسیله چرخ دنده های متصل به شفت ورودی و خروجی به وسیله قطعاتی همچون ماهک, کشویی, سینکرونایزر و… ,به صورت دستی انجام می گیرد. اما رانندگی با گیربکس های دستی نیازمند رعایت نکاتی است تا از خرابی گیربکس جلوگیری شود.

  • هنگام رانندگی دست خود را بر روی دسته دنده قرار ندهید

تعویض دنده در گیربکس دستی با جا به جایی چرخ دنده ها توسط ماهک و کشویی و درگیر شدن چرخ دنده ها به یکدیگر انجام می شود. حال اگر راننده زمانی که خودرو در دنده قرار داد دست خود را بر روی دسته دنده قرار دهد و بر روی آن فشار وارد کند, این امر باعث سایش ماهک و چرخ دنده به یکدیگر می شود که می تواند به خرابی ماهک گیربکس بیانجامد.

نکاتی که باید در استفاده از گیربکس دستی در نظر بگیریم

پس هنگام رانندگی به جای استراحت دادن دست خود بر روی دسته دنده, فرمان را با دو دست بگیرید. این امر به کنترل بهتر فرمان هم کمک می کند.

نکاتی که باید در استفاده از گیربکس دستی در نظر بگیریم (5)

  • پشت چراغ قرمز دنده را خلاص کنید

شما هم حتما راننده ای را دیده اید که عقیده ای به خلاص کردن دنده پشت چراغ قرمز ندارند. آنها می گویند الان چراغ سبز میشه پس دلیلی برای خلاص کردن وجود نداره!. این عقیده کاملا اشتباه است زیرا هنگامی که خودرو ساکن است با فشردن پدال کلاچ, فشار اضافه ای به دیسک و صفحه وارد می شود. وقتی کلاچ فشرده می شود و خودرو ساکن است بلبرینگ کلاچ به فنر دیافراگمی یا خورشیدی موجود در صفحه فشار وارد می کند. وقتی خودرو ساکن است فنر و دیسک هم ثابت هستند و فشرده شدن بلبرینگ کلاچ بر این مجموعه می تواند موجب سایش و خرابی بلبرینگ شود. پس به جای اینکه پشت چراغ قرمز برای شروع حرکت عجله داشته باشید, ریلکس باشید و دنده را خلاص کنید.

نکاتی که باید در استفاده از گیربکس دستی در نظر بگیریم (6)

  • در سر بالایی خودرو را با کلاچ نگه ندارید

یکی دیگر از عادات بد رانندگی, استفاده از کلاچ در نقش ترمز در سر بالایی هاست. شاید هوشمندانه به نظر برسد که با کلاچ خودر را نگه دارید اما در باطن قضیه این کار موجب خرابی دیسک و صفحه خواهد شد. با کلاچ گرفتن در سر بالایی و گه داشتن خودرو, بار دیگر دیسک و صفحه و فلای ویل در سرعت های متفاوتی حرکت می کنند و این امر موجب از بین رفتن متریال ضد اصطکاکی به کار رفته در دیسک و سایش آن با صفحه می شود. پس منطقی ترین و هوشمندانه ترین کار, استفاده از ترمز و یا ترمز دستی است. بهتر است برای راه افتادن در سر بالایی ها با شیب زیاد از ترمز دستی استفاده کنید و با نیم کلاچ راه بیفتید.

نکاتی که باید در استفاده از گیربکس دستی در نظر بگیریم (4)

  • مناسب ترین دنده را انتخاب کنید

یکی دیگر از اشتباه های رایج در استفاده از گیربکس های دستی, انتخاب دنده اشتباه است. فرض کنید با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید, با اینکه گیربکس خودرو های مختلف ضرایب دنده متفاوتی دارند, اما استفاده از دنده 4 در سرعت 50 کیلومتر امر جالبی نیست. با انتخاب دنده های سبک تر در سرعت پایین, هم موتور خودرو تحت فشار قرار می گیرد و هم گیربکس. علاوه بر این انتخاب دنده اشتباه موجب لرزش قطعات کابین و در نتیجه به صدا افتادن آنها می شود.

نکاتی که باید در استفاده از گیربکس دستی در نظر بگیریم (3)

  • پای خود را بر روی کلاچ استراحت ندهید

علاوه بر استراحت دادن دست بر روی دسته دنده, استراحت دادن پا بر روی کلاچ هم موجب آسیب به سیستم کلاچ می شود. هنگامی که پای راننده بر روی کلاچ قرار می گیرد باعث می شود تا سیستم کلاچ به طور کامل درگیر نشود و باز هم باعث سایش بلبرینگ کلاچ بر روی فنر دیافراگمی می شود.

نکاتی که باید در استفاده از گیربکس دستی در نظر بگیریم (2)

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آموزشی قسمت اول: مشکلات و راه حل های رانندگی در تابستان (بخش اول)

آموزشی قسمت دوم: مراقب باتری خودرو در فصل گرما باشید! (بخش دوم)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی