پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کارواش اتوماتیک

گرفتن انعام در کارواش ها غیرقانونی است

با وجود این‌که رییس اتحادیه تعمیرگاه و پارکینگ تهران طلب انعام از سوی کارگران کارواش را غیرقانونی دانسته و در کنار آن هزینه پارکینگ‌های تهران را ارزان‌تر از واقعیت سطح شهر بیان می‌کند که بسیاری از کارگران کارواش‌ها از مشتری طلب انعام می‌کنند و صاحبان خودرو برای پارک در پارکینگ‌های مجتمع‌های تجاری فقط باید ۳۰۰۰ […]

هادی سیانکی
چهارشنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۷

با وجود این‌که رییس اتحادیه تعمیرگاه و پارکینگ تهران طلب انعام از سوی کارگران کارواش را غیرقانونی دانسته و در کنار آن هزینه پارکینگ‌های تهران را ارزان‌تر از واقعیت سطح شهر بیان می‌کند که بسیاری از کارگران کارواش‌ها از مشتری طلب انعام می‌کنند و صاحبان خودرو برای پارک در پارکینگ‌های مجتمع‌های تجاری فقط باید ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به عنوان ورودی پرداخت کنند و ساعت توقف خودرو نیز به آن اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

نداشتن خودرو در شرایط فعلی یک مشکل و داشتن آن چندین مشکل محسوب می‌شود. اگر فردی در شهرهای بزرگ کشور همچون تهران وسیله نقلیه داشته باشد هزینه نگهداری ظاهری و فنی قابل توجهی را باید پرداخت کند. از این هزینه‌ها می‌توان به هزینه پارک در پارکینگ، پاکیزگی ظاهری و نگهداری فنی خودرو اشاره کرد.

یک حساب سرانگشتی نشان از آن دارد که برای توقف یک خودرو در پارکینگ‌های خودرو حداقل ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان باید هزینه کرد و در کنار آن یک کارواش بردن یک خودروی تولید ملی به همراه واکس داخل خودرو و انعام که جز جدایی نشدنی شست‌وشوی خودرو به حساب می‌آید هزینه‌ای در حدود ۴۰ هزار تومان برای صاحب خودرو را به همراه دارد.

فارغ از تمام این مسائل نگهداری خودرو به دور از تمام حواشی رشد نرخ دلار یکی از دغدغه‌های صاحبان خودرو بوده و همواره افراد ترس آن را دارند که با مراجعه به تعمیرگاه حتی نمایندگی‌های مجاز قطعه اصلی یا به اصطلاح فابریک از روی خودرو برداشته یا ایراد جدیدی در تعمیرگاه برای خودرو رخ دهد.

در رابطه با این مسائل محسن فقیهی – رییس اتحادیه تعمیرگاه و پارکینگ تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارگران واحدهای کارواش در شهر تهران که دارای پروانه کسب هستند حقوق‌بگیر بوده و این در حالی است که واحدهای غیرمجاز به قوانین اتحادیه احترام نمی‌گذارند و برای کارگران خود حقوق ثابتی را در نظر نگرفته‌اند که این موضوع عاملی می‌شود تا کارگران تمام درآمد خود را معطوف به انعام از سوی مشتری ببیند.

وی خاطر نشان کرد: حقوق کارگران واحدهای کارواش از حقوق تعیین شده وزارت کار بیشتر است و باید تاکید شود که کارگران از سوی مشتریان عادت داده شده‌اند که انعام دریافت کنند و این در حالی است که اصرار کارگران برای دریافت انعام غیرقانونی است.

رییس اتحادیه تعمیرگاه و پارکینگ تهران در پاسخ به این سوال که آیا کارگران واحدهای کارواش باید دوره‌های آموزش تخصصی را پشت سر بگذارند، گفت: کلاس آموزشی برای شست‌وشوی خودرو در نظر گرفته نشده است.

فقیهی در واکنش به این گفته که حجم قابل توجهی از کارگران واحدهای کارواش را اتباع خارجی همچون افغانی‌ها تشکیل داده‌اند، مدعی شد: با توجه به افت ارزش پول ملی ایران کارگران افغانی حتی در حوزه ساختمان‌سازی علاقه‌ای به فعالیت در ایران ندارند.

وی در زمینه‌ فعالیت و رسیدگی به شکایات از تعمیرگاه‌ها گفت: در صورت مراجعه افراد به واحدهای تعمیرگاهی و ایجاد خسارت ناشی از بی‌توجهی تعمیرکار به خودرو اتحادیه پیگیر موضوع و جبران حق و حقوق از دست رفته مشتری خواهد بود.

رییس اتحادیه تعمیرگاه و پارکینگ تهران بیان کرد: اکثر شکایت‌ها در حال حاضر مربوط به واحدهای مربوط به کسب است و در آینده نزدیک با توجه به تهیه مکان مناسب قرار بر آن است تا دوره کلاس‌های تخصصی زیر نظر اساتید دانشگاه به افراد باتجربه برای کارگران و کارفرمایان تعمیرگاه در نظر گرفته شود.

فقیهی تاکید کرد: نرخ مصوب برای واحدهای تعمیرگاهی در سال جاری تهیه شده و در آینده نزدیک اعلام خواهد شد و این در حالی است که با وجود آنکه آخرین نرخ اعلامی برای واحدهای کارواش در سال گذشته تعیین شده اما به دلیل نوسانات اقتصادی و تاثیر آن بر زندگی خانواده‌ها نرخ جدیدی برای واحدهای کارواش اعلام نشده است.

آیا کارواش تمام اتوماتیک باعث آسیب بدنه خودرو می شود؟

نرخ کارواش خودرو در تهران + جدول

آب کارواش ها از کجا می آید و به کجا می رود؟!

شستن اصولی خودرو در فصل سرد سال

نکاتی پیرامون شستشو خودرو

در شست و شوی خودرو این نکات را فراموش نکنید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی