پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شمخانی ایران خودرو

کارشکنی گمرک در ترخیص قطعات خودرو/ خودروسازان دست به دامان شمخانی

در حالیکه چالش اصلی صنعت خودرو تامین قطعات تولید داخل و CKD است شنیده ها حاکی از آن است که در برخی موارد گمرک برای ترخیص قطعات کارشکنی می کند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ امروز رئیس شورای امنیت ملی از شرکت خودروساز ایران خودرو بازدید داشت و به گفته شمخانی یکی از […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۱۹ شهریور ۱۳۹۷

در حالیکه چالش اصلی صنعت خودرو تامین قطعات تولید داخل و CKD است شنیده ها حاکی از آن است که در برخی موارد گمرک برای ترخیص قطعات کارشکنی می کند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

امروز رئیس شورای امنیت ملی از شرکت خودروساز ایران خودرو بازدید داشت و به گفته شمخانی یکی از اهداف این بازدید این است که چرا صنعت خودرو کشور پس از انقلاب نتوانسته از پتانسیل های داخلی خود بهره لازم را ببرد.

شاید پاسخ به این سوال شمخانی ساده نباشد چرا که صنعت خودرو به دلیل ساختار خاص خود یکی از صنایع پیچیده کشور است که زنجیره ای عظیم را از قطعه تا واردات را در پی دارد و متغیرهای زیادی بر آن تاثیر گذار است.

یکی از چالش های جدی صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر تامین قطعات است و با توجه به نوسانات ارزی این چالش جدی تر هم شده و با نگاهی به بازار خودرو شاهد این هستیم که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار به بیش از 70 درصد رسیده که ناشی از همین عدم تامین قطعات و تکمیل خودرو و عرضه به بازار است  وگرنه خودروسازان به افزایش تولید راغب هستند و  در پاره ای از اوقات کارشکنی گمرک در ترخیص کالا موجب می شود صنایع گوناگون از جمله خودرو با مشکل مواجه شوند.

به نظر می رسد خودروسازان برای گشودن گره هایی که به دست وزارت صنعت باز نشده دست به دامان مقامات سیاسی امنیتی کشور شده اند چرا که اولین تحریم های آمریکا علیه ایران تحریم های خودرویی بود چون به نوعی پاشنه آشیل به شمار می رود و شاید رایزنی های سیاسی  و قدرت مقامات سیاسی بیشتر از وزارت صنعت باشد و بتواند از مشکلات خودروسازان کمی بکاهد و چاره ای برای مشکلات فعلی صنعت خودرو صورت پذیرد

در حالیکه جلسه خودروسازان با شمخانی در حال برگزاری است یک منبع آگاه به جوان خودرو خبر داد “شرکت خودروسازی رنو” چندهزارپک CKD از قطعات خودروهای تولیدی ایران خودرو و پارس خودرو را مدتهاست به گمرک وارد کرده است اما هنوز نتوانسته این قطعات را به خطوط تولید برساند. این در حالی است که تولید مجموع محصولات رنو در یک روز در سال 96 از مرز 600 دستگاه در ایران عبور کرده بود و حالا این عدد به کمتر از یک سوم رسیده است. هنوز مشخص نیست که چرا این تعداد که رقمی قابل توجه هم هست اجازه ترخیص نگرفته آن هم در شرایطی که به دلیل کمبود قطعه خودروسازان برای تحویل خودرو و عرضه به بازار با مشکل مواجهند.

چندی پیش که در خصوص کالای دیگری به گمرک انتقاد شد که چرا اجازه ترخیص مواداولیه را نداده مسئولان گمرک عنوان کردند که شرکت تولیدکننده کالا خود برای ترخیص اقدام نکرده است حالا باید دید برای ترخیص قطعات شرکت رنو نیز همین استدلال را خواهند داشت.

این کارشکنی گمرک در حالی است که چندی پیش وزیر صنعت طی نامه ای به وزیر اقتصاد(سابق) بر لزوم ترخیص قطعات و مواد اولیه خودرو تاکید کرده بود و در نشست کرباسیان(وزیر اقتصاد) با قطعه سازان یکی از محورها کارشکنس های گمرک عنوان شده بود که با قول مساعد وزیر قرار بود در این خصوص چاره اندیشی شود.

از سوی دیگر بازدید شمخانی از ایران خودرو و نشست با خودروسازان شاید برای رفع مشکلات این چنینی صنعت خودرو باشد. هرآن چه هست بازدید یک مقام مسئول سیاسی امنیتی از شرکت خودروسازی و هم اندیشی با خودروسازان در روزهایی که صنعت حال خوبی ندارد را باید به فال نیک گرفت و امید داشت که حال این صنعت رو به بهبودی برود.

نویسنده: هادی سیانکی

ضرر طولانی شدن ترخیص مواد اولیه و قطعات به تولیدخودرو / خطوط تولید تعطیل است!

اطلاع رسانی مراحل پذیرش تا ترخیص خودرو توسط پیامک به مشتریان ایران خودرو

اجرای طرح برخورد با واردات قطعات بی کیفیت خودرو

افزایش کیفیت قطعات در گرو تغییر سیاست دولت و نظارت بیشتر خودروسازان

چشم امید بازار خودرو به تکمیل و عرضه خودروهای ناقص!

چرخه تولید خودرو به حالت طبیعی باز می گردد؟

برطرف شدن وقفه ایجاده شده در تولید محصولات سایپا

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی