پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ناوگان حمل و نقل جاده ای-آمیکو

نگاه به واقعیت یا پرستیژ استانداردهای یورو؟/ اعلام آمادگی آمیکو برای نوسازی صنعت حمل و نقل جاده ای

در این گزارش حقایق جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل سنگین جاده ای را بررسی می کنیم. آمیکو به عنوان بخش خصوصی اعلام آمادگی می کند در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل سنگین جاده ای، دولت را یاری کند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو درحالی‌که چند ماه قبل حسن […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

در این گزارش حقایق جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل سنگین جاده ای را بررسی می کنیم. آمیکو به عنوان بخش خصوصی اعلام آمادگی می کند در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل سنگین جاده ای، دولت را یاری کند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

درحالی‌که چند ماه قبل حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسمی باشکوه خبر از جایگزینی 250 هزار ‌خودرو‌ فرسوده ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی داد، تا به امروز این طرح انقدر کند پیش رفته است که امیدی به اجرا شدن حتی 20 درصد‌‌‌ آن تا پایان سال نیز وجود ندارد.‌ درحالی‌که به گفته‌ رئیس‌جمهور‌ منابع مالی اجاری این طرح نیز ‌پیش‌بینی شده بود و بانک‌های عامل نیز مشخص شده بودند. البته تعدادی از این خودروها توسط شرکت‌های تولید کننده جایگزین شدند اما درد فرسودگی ناوگان‌ حمل‌ونقل بین‌شهری کشور هنوز درمان نشده است.‌ هر چند دلایل مختلفی در عدم موفقیت این طرح نقش داشته است که از‌‌‌ آن جمله باید به تحریم‌های صنعت خودرو و قهر همکاران خارجی صنایع دیزلی تا افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت تمام شده محصولات جایگزین اشاره کرد.

کامیون های آمیکو

با همه این احوال هنوز هم کشور حدود 250 هزار ‌خودرو‌ دیزلی سنگین دارد که با تردد خود در جاده‌‌ها هزینه‌های بسیاری را بر کشور تحمیل‌‌ می‌کنند. زیرا این خودروها بین 2 تا 3 برابر‌‌ (حدود 30 تا 45 لیتر) یک ‌خودرو‌ دیزلی یورو2 سوخت مصرف‌‌ می‌کنند و در ضمن به دلیل این که هیچ استاندارد آلایندگی ندارند، با آلوده کردن محیط‌زیست هزینه‌های دیگری در بخش سلامت، بر کشور تحمل‌‌ می‌کنند. این در حالی است که حتی خودروهای به روزی که در قالب طرح نوسازی ناوگان‌ حمل‌ونقل بین‌شهری کشور به مشتریان تحویل شده‌‌‌اند و دارای استانداردهای یورو 5 هستند نیز خود از جمله آلاینده‌های محیط‌زیست به‌شمار‌‌ می‌روند!

زیرا این خودروها در مقابل سوخت دارای حساسیت‌های بالایی هستند و از‌‌‌ این‌رو کیفیت پایین سوخت گازوئیل ‌‌‌توزیع شده در کشور باعث ایجاد انواع و اقسام ارورها در سیستم ECU و احتراق نادرست در موتور‌‌‌ آنها می‌شود. از‌‌‌ این‌رو کافی است نگاهی به رکاب بغل یک کشنده یورو 5 بیندازید تا از دوده روی‌‌‌ آن که حاصل از آلایندگی است، گفته‌های بالا را تصدیق کنید. اما این همه ماجرا نیست زیرا این پیرمردهای آلاینده نسبت به خودروهای امروزی از ایمنی کم‌تری هم بهره‌‌ می‌برند و در نتیجه اثرات اجتماعی منفی نیز دارند.

ناوگان حمل و نقل جاده ای-آمیکو

کارشناسان چه‌‌ می‌گویند؟

مهندس فربد زاوه از کارشناسان صنعت خودرو در این خصوص‌‌ می‌گوید: «اصل طرح جایگزینی حتی باید سال‌‌ها پیش اتفاق می‌افتاد. اما اشکال این طرح این است که‌‌ می‌خواهند از کسی که مثلا یک کشنده دیزلی قدیمی به ارزش 70 میلیون تومان دارد، این خودرو را بگیرند و با یک ‌خودرو‌ یورو 5 روز جهان جایگزین کنند. این طرح موفق نخواهد بود. زیرا توان مالی مالک یک ‌خودرو‌ قدیمی همان 70 میلیون تومان است و‌‌ می‌توان با تسهیلات کمی به او کمک کرد تا ‌خودرو‌ خود را تبدیل کند به یک نمونه بهتر نه یک ‌خودرو‌ چند صد میلیونی.»

زاوه در ادامه‌‌ می‌گوید: «ضمن این‌که فراموش نکنید به دلیل مشکلات اخیر اقتصادی و تحریمی در صنعت، تامین‌کنندگان در تامین این خودروها مشکلات بسیاری دارند. در نتیجه شاید راه بهتر این باشد که ما یک ‌خودرو‌ آلاینده یورو صفر را تبدیل به یک نمونه یورو 2 یا 3 کنیم. به‌این‌ترتیب ‌خودرویی با آلایندگی کم‌تر که توان خرید‌‌‌ آن نیز وجود دارد جایگزین یک ‌خودرو‌ فرسوده شده است. چنین‌‌‌ ‌خودرویی از نظر اقتصادی نسبت به ‌خودرو‌ فرسوده صرفه اقتصادی هم برای مالک و هم برای کشور دارد.»

ناوگان حمل و نقل جاده ای-آمیکو

مهندس رضا تقوی قائم مقام شرکت ارس خودرو دیزل که خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین آمیکو را در کشور تولید‌‌ می‌کند نیز‌‌ می‌گوید: «وقتی‌‌ می‌توان یک کشنده یورو 5 را در ناوگان داخلی به کار برد که سوخت مورد نیاز‌‌‌ آن را نیز داشته باشیم. هزینه شست‌وشو فیلترهای DPM این خودروها که به دلیل سوخت نامرغوب در بهترین حالت تنها 3 ماه دوام‌‌ می‌آورند در حدود 1.5 میلیون تومان برای هر خودرو است.»

وی‌‌ می‌افزاید: «ضمن این‌که هریک از سوزن‌های انژکتور یک ‌خودرو‌ یورو 3 و 2 در حدود 100 تا 200 هزار تومان است و به دلیل کالیبراسیون بهتر پیشرانه اینها با سوخت موجود در کشور،‌‌ می‌توانند با یک بار تعویض تا حدود 2 سال کار کنند. اما این هزینه برای یک ‌خودرو‌ یورو 5 حدود 2 میلیون تومان برای هر سوزن انژکتور است و تنها 6 ماه عمر مفید دارد. زیرا سوخت‌‌‌ بی‌کیفیت‌‌‌ آنها را فرسوده‌‌ می‌کند.

به عبارتی مالک باید برای یک موتور 6 سیلندر هر 6 ماه حدود 12 میلیون تومان هزینه تعویض سوزن انژکتور بپردازد و این در توان مالک یک ‌خودرو‌ فرسوده نیست.» تقوی در پایان‌‌ می‌افزاید: «از طرفی کمبود قطعات و خدمات پس‌ازفروش مدل‌های یورو 4 و 5 خود مشکل دیگری است. شاید بهتر باشد در این طرح نگاهی به توانمندی‌های داخلی هم بشود.

به‌عنوان مثال شرکت ارس‌خودرودیزل به‌عنوان یک تولیدکننده کارآفرین داخلی همواره خودروهای تولید کرده که از نظر خدمات، قیمت و کیفیت مورد وثوق مصرف‌کنندگان بوده است. درواقع به نظر‌‌ می‌رسد مسئولین در اجرای طرح جایگزینی باید واقع‌بین باشند. ما به‌عنوان بخش خصوصی اعلام آمادگی‌‌ می‌کنیم تا در طرح جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده‌ حمل‌ونقل بین‌شهری دولت را یاری کنیم اما باید دید نگاه مسئولان به این موضوع چگونه است.»

 

شرایط فروش پیکاپ آمیکو آسنا با قیمت قطعی اعلام شد

قدرت نمایی فرزند جان سخت آمیکو / مروری ویدئویی بر آمیکو آسنا

آمیکو در راه بازارهای اروپایی/ ارس خودرو دیزل از پیکاپ آسنا تیونینگ شده رونمایی کرد

یورو 2 بهتر است یا یورو هیچ؟!/ نگاهی به وضعیت طرح جایگزینی 240 هزار خودرو فرسوده تجاری سنگین

آفرود به سبک آمیکو! / ساخت پیکاپ های آمیکو با اقتباس از فورد سری F

تجربه رانندگی با پیکاپ آمیکو در تبریز

افتتاح خط تولید پیکاپ آمیکو آسنا و آراز

نصب گارد برای کامیون ها و کشنده ها الزامی شد

کمبود 100 هزار حلقه لاستیک در ناوگان حمل و نقل جاده ای/ عدم همکاری وزارت صنعت برای رفع این مشکل

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی