پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو وارداتی

سرانجام سونامی بیکاری و قیمت های غیرمنطقی در بازار خودرو به کجا می رسد؟

نوسانات ارز طی نیمه نخست سال 1397 و افزایش نرخ بسیاری از کالا در کشور که در صدر آن خودرو قرار دارد این روزها همچنان موضوع داغی است که به نظر می رسد دستیابی به راه حلی مطمئن و پایدار برای آن فراتر از پتانسیل حاکم بر اقتصاد کشور باشد. پایان سونامی بیکاری و افزایش […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۵ شهریور ۱۳۹۷

نوسانات ارز طی نیمه نخست سال 1397 و افزایش نرخ بسیاری از کالا در کشور که در صدر آن خودرو قرار دارد این روزها همچنان موضوع داغی است که به نظر می رسد دستیابی به راه حلی مطمئن و پایدار برای آن فراتر از پتانسیل حاکم بر اقتصاد کشور باشد. پایان سونامی بیکاری و افزایش غیرمنطقی قیمت ها در بازار خودرو کجاست؟

حضور گسترده دلالان و تبدیل عموم جامعه به خرده دلالان خودرو برای حفظ ارزش سرمایه بدون شک امری موثر بر حفظ و حتی وخیم تر شدن اوضاع است. دپو بسیاری از خودروها توسط فروشندگان بازار خودرو و هزاران خودرو انبار شده در انبار ها و شوروم های بازارهای اصلی خودرو کشور حتی با قیمت های میلیاردی که فروشندگان تمایلی به عرضه آن ها حتی با این قیمت های نجومی به بازار را ندارند نیز مزید بر علت شده تا نوید تمدید شرایط بحرانی کنونی را بدهد.

چندی پیش یکی از فروشندگان خودرو در یکی از بازارهای اصلی خودروهای وارداتی از فروش 15 خودرو خیالی در یک روز با قیمت 700 میلیون تا یک 1.6 میلیارد تومان صحبت می کرد که برای توصیف آن بهترین ضرب المثل، «از آب گل‌آلود ماهی گرفتن» است.

تمام این روایات تلخ در حالی به وقوع می پیوندد که واردکنندگان و نمایندگان رسمی خودرو با ممنوعیت واردات و فشار های مالی روبرو هستند و روز به روز به موعد ورشکستگی و تعطیلی کامل نزدیک تر می شوند. این اتفاق در درجه اول موجب بیکاری تعداد بسیار زیادی از کارمندان این شرکت ها و در نتیجه متضرر شدن خانواده های بسیار می شود و در درجه بعد برای بکارگیری نیروهای حرفه ای این شرکت های رسمی، شرکت های کوچک سودجو با سوء استفاده از شرایط موجود با حقوق های کم و شرایط کاری نه چندان مناسب آن ها را به استخدام در می آورند و نیروهای متخصص این حوزه که سال ها تجربه حرفه ای در زمینه واردات خودرو را دارند نیز به اجبار و برای استمرار امرار معاش ناگزیر به پذیرش شرایط موجود هستند.

موج عظیم دیگری که در راه بازار خودروهای وارداتی است، هزینه گزاف اضافه بهای ارزی است که روی خودروهای ثبت نامی باید پرداخت شوند به گونه ای که شرکت های واردکننده از ابتدای امسال خودروهایی که با ارز 3500 تومانی ثبت سفارش و هزینه آن را پرداخت کرده اند اکنون باید اختلاف این ارز با ارز 4200 تومانی را برای ترخیص خودروها بپردازند که نتیجه آن چیزی جز افزایش گزاف قیمت خودروهای وارداتی، افزایش تنش در بازار و همچنین باری اضافه بر روی دوش خریداران نیست که در شرایط کنونی اقتصادی مشتریان را ناگزیر به پرداخت این بها برای دستیابی به کالایی برای حفظ ارزش سرمایه شان می کند و سکویی برای پرتاب قیمت های بازار خودرو به کانال های جدید و دست نیافتنی می شود تا شگفتی های قیمتی باز هم ادامه دار باشند.

مهم ترین پرسشی که در پایان پدید می آید این است که آیا می توان شرایط سخت تر و غیر قابل تحمل تری برای صنعت و بازار خودرو متصور شد؟ آیا امیدی برای تغییر در روند تفکر دولت، مردم و بازگشت حمایت و اصلاحات به این بازار وجود دارد؟

رودابه صديقي/ كارشناس صنعت خودرو

قیمت خودرو همچنان با روند کاهشی بیگانه است/ حباب قیمتی چه زمانی می ترکد؟

از شایعه تا واقعیت افزایش قیمت خودرو / وزارت صنعت مجوز افزایش قیمت خودرو را تکذیب کرد

قیمت خودرو همچنان در سراشیبی کاهش/ اختلاف قیمت قابل توجه مدل های دنده ای و اتوماتیک

احتمال پیش فروش خودروسازان در روزهای آتی، ترمز بازار خودرو را کشید + جدول قیمت خودرو (شهریور 97)

قیمت پراید 22 میلیون است نه 40 میلیون!

قیمت های فعلی خودرو هیچ منطقی ندارد

سردرگمی در قیمت گذاری خودرو/ افزایش قیمت داریم یا نداریم؟

مردم برای حفظ ارزش پول خود خودرو می خرند!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی