پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر صنعت

فرار روبه جلوی شریعتمداری / آزموده را آزمودن خطاست!

روز گذشته اخباری مبنی بر استعفای وزیر صنعت معدن و تجارت منتشر شد که بلافاصله توسط پایگاه اطلاع رسانی دولت و سایت وزارت صنعت تکذیب شد اما مجددا اعلام شد که خبر استعفای شریعتمداری نه تائید و نه تکذیب می شود! به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ در این برهه که نظام اقتصادی کشور […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۲ مهر ۱۳۹۷

روز گذشته اخباری مبنی بر استعفای وزیر صنعت معدن و تجارت منتشر شد که بلافاصله توسط پایگاه اطلاع رسانی دولت و سایت وزارت صنعت تکذیب شد اما مجددا اعلام شد که خبر استعفای شریعتمداری نه تائید و نه تکذیب می شود!

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

در این برهه که نظام اقتصادی کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است عملکرد وزارت صنعت به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است و از این رو نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر صنعت را کلید زدند. طرحی که 70 امضا را کسب کرد و مقرر شده بود که سه شنبه وزیر صنعت برای پاسخگویی به کمیبسیون صنایع مجلس برود و توضیحاتی در خصوص عملکرد خود ارائه دهد.

این که چرا وزیر صنعت در این مقطع حساس استعفا کرده جای سوال دارد اما نکته اساسی عملکرد و برخی سیاست گذاری وزارت صنعت در دوسال گذشته است. برخی تصمیمات در وزات صنعت نیاز به شفاف سازی دارد.شریعتمداری که سابقه وزارت بازرگانی را در کارنامه خود دارد عملا در بخش بازرگانی در دوسال گذشته کار خاصی انجام نداده و صادرات غیرنفتی ایران جهش محسوسی نداشته و از طرفی همواره در بخش واردات ما با مشکل مواجه بودیم بخصوص واردات مواد اولیه و در حال حاضر یکی از عوامل گران شدن قیمت ناقص ماندن چرخه تولید که به گمرک و البته نوسانات ارز مربوط می شود.

یکی از وظایف مهم وزیر صنعت رفع موانع تولید که مجلس برای آن قانون و دستورالعمل خاصی ارائه کرد و در حالیکه نعمت زاده در این بخش عملکرد قابل قبولی نداشت همگان منتظر سیاست گذاری ها و تصمیمات درست از سوی شریعتمداری در این بخش بودند که در همین سال شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و تعدیل نیرو بسیاری از کارخانه ها بودیم.

در بخش خودرو نیز که کاملا مشخص است عملکرد وزارت صنعت به عنوان متولی و حمایت کننده از خودروسازان دولتی مناسب نبوده و قیمت خودروهای داخلی سر به فلک می کشد از سوی دیگر تخلفاتی که در بخش ثبت سفارش صورت گرفت و بسته ماندن این سامانه ،ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده و بلاتکلیفی واردکنندگان و خریداران همگی نشان می دهد که سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت همان راه نعمت زاده را در پیش گرفتند.در این بخش  انتخاب میثم رضایی به عنوان مشاور وزیر صنعت در امور خودرویی که الان به اتهام واردات خودرو غیرقانونی دستگیر شده،جالب توجه است ضمن اینکه در حال حاضر رئیس سازمان توسعه تجارت و 15 مدیر واردکننده خودرو به اتهام تخلف در واردات خودرو دستگیر شده اند.

به نظر می رسد استعفای وزیر صنعت به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و پاسخگویی در برابر عملکرد است. چرا که هفته گذشته رایزنی هایی بین وزارت صنعت و استیضاح کنندگان وزیر صورت گرفت که اگر معاونان وزیر صنعت استعفای کنند آیا نمایندگان از استیضاح منصرف خواهند شد؟ و در همین راستا 7 معاون وزیر صنعت به بهانه قانون منع بازنشستگان و در اصل برای فرار شریعتمداری از استیضاح استعفا دادند اما این امر باعث حل مشکل نشد و نمایندگان اعلام کردند که استیضاح باید مسیر قانونی خود را طی کند.

برخی شنیده ها حاکی از آن است بحث استعفا وزیر صنعت مطرح نیست، بلکه آقای رئیس جمهور قصد تغییراتی در کابینه را دارد و یکی از این تغییرات هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد. این نکته نیز جالب است که وزیر صنعتی که پس از دو سال آزمون دادن نمره قبولی نگرفته (حداقل از مجلس که می خواهد استیضاحش کند) در جای دیگر مورد استفاده قرار گیرد و این موضوع هم همواره وجود دارد که چرا وزاریی که برای وزارت صنعت انتخاب می شوند عموما افراد مسن هستند و چرا وزیر جوانی مثل آذری جهرمی برای وزارت صنعت بکارگیری نمی شود چرا که صنعت کشور بیش از هر جای دیگر نیاز به وزیر و مدیر جوان،پویا و کار آمد دارد.

حال که استعفای وزیر صنعت در هاله ای از ابهام وجود دارد و هنوز مشخص نیست استعفا داده یا خیر وآیا استعفای او مورد قبول واقع شده باید منتظر برگشت رئیس جمهور از نیویورک بود و دید که آیا شریعتمداری می ماند یا می رود؟ اما رفتن شریعتمداری نباید به این معنی باشد که دیگر پاسخگو نیست او باید در مورد عملکرد خود در مدت تصدی پست وزیرصنعت به مردم جوابگو باشد البته جوابی قاطع و شفاف و نه صرف آمارسازی!!

نویسنده: هادی سیانکی

وزیر صنعت استعفا داد!+تکذیبیه

وزیر صنعت پاسخگوی کیفیت خودروهای داخلی باشد

رد شائبه احتکار توسط وزیر صنعت/ وجود تعدادی خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازها به منزله احتکار نیست 

وزیر صنعت منکر احتکار خودرو شد!

ادعای تلاطم بازار خودرو به دلیل نوسانات ارزی بی معناست / وزیر صنعت پاسخگوی گرانی ها باشد

هشدار نمایندگان مجلس به وزیر صنعت در خصوص اخلال سایت های فروش خودرو

معاون وزیر صنعت: تا پایان سال بازار خودرو از منظر تولید تامین خواهد شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی