پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آلودگی هوا-جریمه خودرو

اجرای فاز دوم” طرح کاهش” از اول آبان / خودروهای فاقد معاینه فنی اجازه تردد در تهران را ندارند

با توجه به اینکه آلودگی هوا در فصل‌های سرد سال افزایش می‌یابد، لذا پرداختن به این بحران پیش از شروع فصل سرما امری ضروری است در همین راستا طرح کاهش از ابتدا ماه آبان از سر گرفته خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ مبارزه با آلودگی هوا مستلزم عزم جدی و گام‌های […]

هادی سیانکی
چهارشنبه - ۴ مهر ۱۳۹۷

با توجه به اینکه آلودگی هوا در فصل‌های سرد سال افزایش می‌یابد، لذا پرداختن به این بحران پیش از شروع فصل سرما امری ضروری است در همین راستا طرح کاهش از ابتدا ماه آبان از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

مبارزه با آلودگی هوا مستلزم عزم جدی و گام‌های برنامه ریزی شده است. با توجه به اینکه آلودگی هوا در فصل‌های سرد سال افزایش می‌یابد، لذا پرداختن به این بحران پیش از شروع فصل سرما امری ضروری است. در همین راستا با برنامه‌ریزی‌های پیش‌دستانه، فاز دوم طرح «کاهش» (LEZ) از اول آبان ماه سال جاری اجرایی می‌شود. فاز نخست طرح «کاهش» در حال حاضر در محدوده طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد در ساعات اعمال این طرح (6:30 تا 19) در حال اجراست.

سهم تقریبی خودرو‌ها و دیگر تولیدکنندگان آلایندگی به تفکیک انتشار آلودگی در شهر تهران در زیر مورد اشاره قرار گرفته است.

سواری و وانت 7/2، 48، تاکسی 3/ 14، موتورسیکلت 10، 18،مینی‌بوس 4، 1  ،اتوبوس واحد 12، 1سایر اتوبوس‌ها 18، 1کامیون 23، 2نیروگاه، پالایشگاه و صنایع 27، 9گرمایش خانگی و تجاری 2، 4پایانه‌ها 1، 2درصد کل 100، 100

با در نظر داشتن سهم تقریبی خودرو‌ها و دیگر تولیدکنندگان آلایندگی به تفکیک انتشار آلودگی در شهر تهران، در زیر به یکی از سیاست‌های اجرایی فاز دوم طرح «کاهش» پرداخته می‌شود.

معاینه فنی فاز دوم طرح کاهش در سراسر شهر تهران و در هفت روز هفته به‌ صورت 24 ساعته اجرایی خواهد شد. بر اساس این طرح، خودرو‌های فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان ماه در شهر تهران و در طول 24 ساعت شبانه‌روز، از طریق دوربین‌های ثبت تخلف و پلیس مورد اعمال قانون قرار خواهند گرفت.

بر اساس مقررات جدید، تمام خودرو‌هایی که در سطح شهر تهران تردد دارند باید دارای گواهی معاینه فنی باشند. اجرای فاز اول طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از ابتدای آبان ماه سال 95 آغاز شده و اجرای این طرح موجب شده درصد خودرو‌های فاقد معاینه فنی حداقل 33 درصد کاهش یابد. ضمناً از ابتدای آغاز این طرح تاکنون بالغ بر 4 میلیون و 400 هزار خودروی فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های ثبت تخلف محدوده زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک اعمال قانون شده‌اند. در راستای این سیاست مراکز معاینه فنی سیار راه‌اندازی شده است. از ابتدای شروع به کار مراکز سیار تاکنون بالغ بر 12 هزار دستگاه خودرو از این طریق برگه معاینه فنی دریافت کرده‌اند. تا پایان سال سه مرکز دیگر نیز راه‌اندازی خواهد شد. این در حالی است که اکنون 3 مرکز معاینه فنی سیار در نوبنیاد (پایانه شهید دستواره)، عبدل‌آباد و خیابان شکوفه مستقر است.

 

در حال حاضر روزانه در حدود 5000 مراجعه به تمامی مراکز معاینه فنی اعم از مراکز سیار و 17 مرکز ثابت معاینه فنی صورت می‌گیرد، اجرای طرح «کاهش» از یک سال گذشته تأثیر چشمگیری در کنترل و کاهش آلایندگی ناشی از خودرو‌ها داشته است، به‌طوری‌که برابر آمار، در سال 94 کل مراجعات به مراکز معاینه فنی حدود 350 هزار خودرو بوده این در حالی است که با اجرای طرح «کاهش» در سال 96 تنها 300 هزار خودرو به لحاظ آلایندگی شناسایی و رفع ایراد شده است.

لازم به توضیح است که سطح کیفی و نظارتی آزمون‌های معاینه فنی خودرو‌های سنگین در مراکز معاینه فنی شهر ارتقا یافته است.

در آزمون آلایندگی خودرو‌های سنگین، میزان کدری دود خروجی از خودروی دیزل در حداکثر دور موتور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در همین ارتباط با هدف نظارت بر رویه تست و به صفر رساندن خطای آزمونگر در صحت ثبت نتیجه نسبت به تجهیز تمامی مراکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین به دورسنج دور موتور اقدام شده است. در حال حاضر تمام مراکز ملزم به استفاده از دورسنج در آزمون آلایندگی بوده و بررسی آلایندگی در خودرو‌های دیزل با دقت مضاعف و نظارت بیشتر در حال انجام است.

بر اساس آمار مراکز، 27 درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی به علت آلایندگی مردود و پس از رفع ایراد موفق به اخذ معاینه فنی شده‌اند. در صورت تعمیم این درصد به تعداد دو و نیم میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در شهر تهران، با انجام معاینه فنی دوره‌ای، آلایندگی بالغ بر 675 هزار دستگاه خودرو برطرف خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کاهش آلودگی هوا نیازمند بهبود عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو

جایگزینی 5 هزار اتوبوس جدید ، راه چاره کاهش آلودگی هوای تهران

ناکارآمدی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای پائیتخت

“دوچرخه اشتراکی” طرحی برای کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک

آلودگی هوا چهارمین عامل منجر به مرگ در جهان

آلودگی هوا طرح زوج و فرد را به درب منازل کشاند

ارتقاء استاندارد خودروهای داخلی علاج آلودگی هوا

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی