پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آموزشی قسمت یازدهم - سیستم ترمز (9)

آموزشی قسمت یازدهم: سیستم ترمز خودرو چگونه کار می کند؟

در دنیایی که هر روز شاهد معرفی یک سیستم ایمنی جدید هستیم، نقش برخی از سیستم های ایمنی قدیمی انکارناپذیر است. سیستم ترمز یکی از آن دسته سیستم های ایمنی است که نقشی اساسی در تمامی وسایل نقلیه ایفا می کند. به طور مثال هیچ گاه نمی توانیم بگوییم سیستم کروز کنترل سازگار می تواند […]

ارشیا
شنبه - ۱۴ مهر ۱۳۹۷

در دنیایی که هر روز شاهد معرفی یک سیستم ایمنی جدید هستیم، نقش برخی از سیستم های ایمنی قدیمی انکارناپذیر است. سیستم ترمز یکی از آن دسته سیستم های ایمنی است که نقشی اساسی در تمامی وسایل نقلیه ایفا می کند. به طور مثال هیچ گاه نمی توانیم بگوییم سیستم کروز کنترل سازگار می تواند جای ترمز را بگیرد. امروز قصد داریم نگاهی کلی به انواع سیستم های ترمز و چگونگی عملکرد آنها بیاندازیم.

اساس کار سیستم ترمز

چگونگی عملکرد سیستم ترمز خودرو بر اساس قانون پاسکال طراحی شده است. در این قانون بیان می شود که فشار وارد شده بر یک سیال بدون کاهش فشار به تمامی نقاط دیگر انتقال می یابد. از دیدگاه فیزیکی، سیستم ترمز خودرو انرژی حرکتی چرخ ها را به انرژی حرارتی تبدیل می کند. به عبارتی هنگامی که تمام انرژی حرکتی به انرژی گرمایی تبدیل شود، خودرو متوقف خواهد شد.

آموزشی قسمت یازدهم - سیستم ترمز (4)

معرفی سیستم ترمز

تا اواخر قرن 19 میلادی، وظیفه ترمز گیری در خودروهای آن زمان به عهده یک قطعه چوب بود. استفاده از چوب به عنوان ترمز ایده مناسبی نبود. در سال 1900 ویلهلم مایباخ برای اولین بار در خودرویش از ترمز کاسه ای استفاده کرد. اما سیستم ترمز کاسه ای استفاده شده در آن زمان، تا حدودی زیادی به مکانیزم مکانیکی سیم و پولی وابسته بودند. به همین دلیل احتمال در رفتن سیم و یا خرابی آن زیاد بود که این نوع ترمزها را تا حد زیادی نا ایمن می کرد. اما تا سال 1950 استفاده از ترمز های هیدرولیکی به امری رایج تبدیل شده بود که نسبت به مکانیزم مکانیکی ایمن تر بودند. ترمز های کاسه ای حتی امروزه هم خیلی ناشناخته نیستند و در بسیاری از خودروهای میان رده، در قسمت عقب خودرو نصب می شوند. اما تولید ترمزهای کاسه ای بصورت جدی تا دهه 80 میلادی ادامه پیدا کرد. پس از آن ترمزهای دیسکی به علت مشکل در محبوس کردن گرما که باعث گرم شدن بیش از حد و کاهش بهره وری ترمز می شد، جای خود را به ترمز های دیسکی دادند.

آموزشی قسمت یازدهم - سیستم ترمز 1

ترمز دیسکی

کار ساخت ترمز های دیسکی با هدف بهره وری و قدرت بیشتر در ترمز گیری آغاز شد. مهندسین به این نتیجه رسیده بودند که با فشرده کردن برخورد جسم ساینده و یا افزایش سطح سایش، می توان قدرت ترمز گیری را افزایش داد. اولین نمونه از ترمز های دیسکی در سال 1951 در خودروهای فرمول یک تست شد. پس از آن کمپانی سیتروئن برای اولین بار در سال 1955 از این نوع ترمز بر روی سیتروئن DS استفاده کرد. در هنگام ترمز گیری تقریبا 70 درصد وزن خودرو بر روی قسمت جلویی قرار می گیرد و 30 درصد مابقی در قسمت عقبی. به همین دلیل هم چنان استفاده از ترمزهای کاسه ای در قسمت عقب امری رایج است. اما ترمزهای دیسکی چگونه کار می کنند؟. در این نوع ترمز ها کار ترمز گیری با استفاده از دیسک، لنت، کلیپر، پیستون و روغن ترمز انجام می گیرد.

آموزشی قسمت یازدهم - سیستم ترمز (1)

بدین ترتیب با فشردن پدال ترمز توسط راننده، روغن ترمز به پیستون ها در کلیپر فشار می آورند و موجب باز شدن آن می شوند. در ادامه پیستون لنت های داخلی و بیرونی را به دیسک می چسباند تا سرعت چرخ ها کاهش یافته و در نتیجه خودرو متوقف شود. دیسک های ترمز و لنت ها با توجه به مصارف مختلف از جنس های مختلفی ساخته می شوند. به طور مثال دیسک های کربن-سرامیکی استفاده شده در خودروهای مسابقه ای قادرند دمایی بیش از 537 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

آموزشی قسمت یازدهم - سیستم ترمز (3)

این در حالیست که دیسک های شهری تا دمای 204 درجه سانتی گراد گرما را تحمل می کنند که باز هم دمای بسیار زیادیست (دمای کافی برای پخت یک پیتزا در 50 ثانیه!). دیسک های جدید استفاده شده در خودروهای مدرن، سوراخ کاری شده و شیار دار هستند تا بتوانند گرمای بوجود آمده را به بیرون منتقل کنند. هم چنین در خودروهای جدید اکثرا از ترمزهایی با 6 یا 4 پیستون استفاده می شود که امکان استفاده از لنت های بزرگتر را می دهند و قدرت بیشتری دارند.

سیستم ترمز ABS

در سال 1978 کمپانی مرسدس بنز برای اولین بار از ترمز های ضد قفل یا ABS در خودرو W116 استفاده کرد. در این سیستم سنسورهایی بر روی چرخ خودرو قرار می گیرد و در هنگامی که بر اثر ترمز گیری شدید، چرخ ها قفل می شوند، یونیت ABS در نظر گرفته شده دستور کاهش فشار را به پیستون ها می دهد تا چرخ ها از حالت قفل شدن خارج شوند.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آموزشی قسمت دهم: اسب بخار در مقابل گشتاور / مفهوم واقعی این کمیت ها چیست؟

آموزشی قسمت نهم: بررسی مشخصات روغن موتور / 10W-40، این اعداد به چه معناست؟

آموزشی قسمت هشتم: توربو در مقابل سوپرشارژر / کدام یک بهتر است؟

آموزشی قسمت هفتم: سوپرشارژر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

آموزشی قسمت ششم: نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی