در دوران پسابرجام روند همکاری خودروسازان داخلی با برندهای معتبر جهانی شیب صعودی به خود گرفته بود و شاهد حضور تعدادی از خودروهای روز دنیا در خط تولید خودروسازان داخلی بودیم. پژو با ایران خودرو، سیتروئن با سایپا و هیوندای با کرمان موتور وارد همکاری شده بودند. خودروساز با سابقه ام جی (MG) که اصلیتی بریتانیایی دارد، نیز همکاری خود را با شرکایی مثل آذویکو و خودروسازی فردا آغاز کرده بود و پای MG360 به عنوان اولین محصول این همکاری مشترک به بازار خودرو کشورمان باز شد.
با بدعهدی آمریکا و آغاز مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران، شرکای خودروسازان داخلی یک به یک فعالیت خود در ایران را تعلیق کردند. MG نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودروساز که اصالتی بریتانیایی دارد، بعد از ورشکستگی به سایک موتور چین واگذار شد. از آنجایی که سایک موتور با جنرال موتورز آمریکا شراکت دارد، با شروع مجدد تحریم های آمریکا، MG هم چمدان خود را بسته و ایران را ترک کرده است. به گفته مدیران ام جی و گروه سایک، تا روشن شدن موضوع تحریم، بعید است این خودروساز به ایران بازگردد.
در ادامه این روند، باید دید سرنوشت 2 شرکت “صنعت خودرو آذربایجان(آذویکو)” و “خودروسازی فردا” که از شرکای ام جی و سایک موتور در ایران به شمار می روند، به کجا می رسد. 2 شرکتی که سال 97 را با تکاپوی زیادی برای تولید و عرضه خودروهای جدید MG در ایران آغاز کرده بودند.
منبع: پرشین خودرو
دیدگاه خود را بنویسید