پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فیات 500 - اسامی خودروهای معروف (2)

اسامی خودروهای معروف از کجا آمده اند؟- بخش دوم

در مبحث بازاریابی هر محصولی، انتخاب یک نام مناسب می تواند در فروش آن محصول تاثیر بسزایی داشته باشد. گاها اگر نام یک محصول در زبان یک کشور معنی و مفهوم جالبی نداشته باشد، به طور حتم در فروش آن تاثیر می گذارد. از آنجایی که مبحث مورد نظر ما بازار خودرو است، در این […]

ارشیا
سه شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۷

در مبحث بازاریابی هر محصولی، انتخاب یک نام مناسب می تواند در فروش آن محصول تاثیر بسزایی داشته باشد. گاها اگر نام یک محصول در زبان یک کشور معنی و مفهوم جالبی نداشته باشد، به طور حتم در فروش آن تاثیر می گذارد. از آنجایی که مبحث مورد نظر ما بازار خودرو است، در این نوشتار به ریشه یابی اسم های در نظر گرفته شده برای خودروهای معروف بازار خواهیم پرداخت.

فراری GTC4Lusso

برای بررسی نام فراری GTC4Lusso باید نام آنرا به 3 بخش جدا از هم تقسیم کنیم. بخش GTC در نام این خودرو به منظور گرامیداشت نام خودروهای افسانه ای فراری در دهه 60 میلادی، مخصوصا فراری 330 GTC است که در سال 1966 معرفی شد.

فراری GTC4lusso- اسامی خودروهای معروف (1)

عدد 4 معرف 4 نفره بودن این خودروست در حالی که lusso در زبان ایتالیایی به معنی لوکس است. اگر در آخر این نام حرف T هم اضافه شود، این به معنی 8 سیلندر توربو بودن موتور خواهد بود در حالی که نمونه های معمولی از موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی بهره می برند.

فیات 500

فیات 500 امروزی از روی نمونه ای که در سال 1957 ساخته شد، نام گذاری شده است. این خودرو برای موتورسوارهایی طراحی شد که قصد داشتند در آن زمان یک خودرو کوچک بخرند. فیات 500 مدل 1957 که یک خودرو موتور عقب بود از موتوری 2 سیلندر با حجم 479 cc بهره می برد. به همین خاطر نام این خودرو را 500 گذاشتند که بیانگر حجم تقریبی موتور این خودرو بود.

فیات 500 - اسامی خودروهای معروف (1)

کمی بعد تر نمونه 600 هم به بازار عرضه شد که از موتوری 4 سیلندر با حجم 633 cc بهره می برد. بعد ها موتور فیات 500 با موتور فیات 126 به حجم 594 cc تعویض شد که حرف R آخر نام این خودرو ها بیانگر همین مسئله بود.

فیات 500 - اسامی خودروهای معروف (3)

داج SRT

کمپانی داج برای معرفی سریع ترین و قوی ترین نمونه های خود از واژه SRT در آخر نام آنها استفاده می کند. خودروهایی همچون چلنجر، چارجر، دورنگو و وایپر این نام را یدک می کشند. SRT نام یک کمپانی تامین کننده قطعات داج است که نام آن مخفف کلمه street and racing technology است.

داج چلنجر هلکت - اسامی خودروهای معروف (2)

کمپانی داج برای قوی ترین نمونه چلنجر خود نام Hellcat را برگزید که به معنی گربه جهنمیست. اما جالب است بدانید این نام از روی یکی از هواپیماهای جنگده ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم با نام Grumman F6F Hellcat گرفته شده است.

سیتروئن DS

برای پی بردن به راز اسم سیتروئن DS باید سری به زبان فرانسوی بزنیم. کلمه DS در این زبان déesse تلفظ می شود که در انگلیسی با عنوان goddess شناخته می شود. اگر سری به دیکشنری های خود بزنید، این نام را تحت عنوان یک الهه می یابید. انگار که مهندسین کمپانی سیتروئن این خودرو را به مانند الهه جاده ها توصیف می کردند.

سیتروئن DS- اسامی خودروهای معروف

مدل های پایه ای این خودرو ID نام داشت که بیانگر کلمه ایده بود. نمونه CX هم که بعد ها جایگزین DS شد، نام خود را از اصطلاحات تونل باد که مخصوص ضریب آیرودینامیکی است گرفته بود. این خودرو در سال 1974 ضریب آیرودینامیکی 0.38 گرفته بود که از خودروهای امروزی مزدا MX-5 و ب ام و Z3 M کوپه هم بهتر است.

کرایسلر PT-Cruiser

نامی که هیچگاه از طرف کمپانی توضیحی برای آن داده نشد. برخی معتقدند نام این خودرو بیانگر کلمه personal transport به معنای جابجایی شخصی است در حالی که برخی دیگر معتقدند PT مخفف کلمه Plymouth truck است.

کرایسلر PT-Cruiser- اسامی خودروهای معروف (1)

هر دو دیدگاه هم قابل قبول است چون خودرو PT-Cruiser برای جابجایی شخصی طراحی شده بود و قبل از ورشکستگی کمپانی پلیموث در سبد محصولات این کمپانی قرار داشت. هم چنین نام PT بیانگر یکی از پلت فرم های کرایسلر هم بود.

کرایسلر PT-Cruiser- اسامی خودروهای معروف (2)

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

اسامی خودروهای معروف از کجا آمده اند؟- بخش اول

اسامی خودروهای تولید داخل از کجا آمده اند؟

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – قسمت آخر

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش چهارم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش سوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش دوم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی