پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو

تحریم مانع تحقق استانداردها نیست/ مهلت خودروسازان برای اعمال استانداردهای 85 گانه پایان یافت

با به پایان رسیدن مهلت خودروسازان برای اعمال استانداردهای 85 گانه، بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران از امروز شنبه یکم دی ماه، فعالیت خود را برای بررسی استانداردهای خودرویی، در خطوط تولید آغاز کرده اند. مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران مقرر بود برای خروج خودروهای غیراستاندارد و بی کیفیت […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱ دی ۱۳۹۷

با به پایان رسیدن مهلت خودروسازان برای اعمال استانداردهای 85 گانه، بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران از امروز شنبه یکم دی ماه، فعالیت خود را برای بررسی استانداردهای خودرویی، در خطوط تولید آغاز کرده اند.

مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران مقرر بود برای خروج خودروهای غیراستاندارد و بی کیفیت از خطوط تولید، از امروز بازرسی استانداردهای 85 گانه خودرویی آغاز شود.

جلوگیری از تولید خودروهای بی کیفیت و غیراستاندارد از حدود 15 سال پیش مطرح و در آغاز 11 استاندارد به طور اجباری اعلام شد که پس از مدتی به 63 مورد رسید و از امروز به 85 مورد افزایش می یابد.

فرصت زمانی خودروسازان برای اجرای این استانداردها در حالی امروز به پایان رسید که در ماه های گذشته برخی دست اندرکاران صنعت خودرو با توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا، درباره اجرای این استانداردها ابهام داشتند.

مسوولان سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند شرایط اقتصادی، سیاسی یا تحریم‌ها از موضوع استاندارد متفاوت است؛ یعنی استانداردها همگام با پیشرفت های روز جهان از نظر کمی و کیفی رشد می کند و هر چه نیاز و دانش روز جوامع افزایش می یابد، تدوین استانداردهای جدید نیز ضروری می شود.

این سازمان مسوول نگارش استانداردهای جدید است که همانند نقشه راه واحدهای تولیدی متناسب با نیازهای روز جامعه تدوین می شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران 2 ماه در این زمینه به ایرنا گفت: در بررسی استانداردها شرایط روز جامعه را لحاظ می کنیم؛ شاید نتوان با سرعتی که لازم است کارخانه های تولیدکننده خودرو را به سمت استانداردهای یاد شده سوق داد.

«نیره پیروزبخت» اضافه کرد: همه خودروسازان برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند اما اگر نتوانند در مهلت تعیین شده مطابق برنامه اقدام کنند از تولید خودروهای غیراستاندارد آنها جلوگیری می شود.

از سوی دیگر سایپا و ایران خودرو خودروهای پیش فروش شده خود را تا اواخر تابستان آینده تحویل می دهند.

پیروزبخت در این باره گفت: برنامه پیش فروش خودروها تا زمانی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد باشد، مشکلی ندارد و خودروهای تحویلی به مردم برای شماره گذاری مشکلی نخواهد داشت.

تحریم مانع تحقق استاندارد نیست

در این پیوند، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران امروز به ایرنا گفت: تا امروز همهخودروسازان موفق به پاس کردن استانداردهای 63 گانه خودرویی شده اند و از امروز (اول دی ماه) بازرسی واحدهای تولیدی برای بررسی استانداردهای 85 گانه  آغاز می شود.

«وحید مرندی مقدم» افزود: از امروز بازرسان این سازمان نمونه گیری و آزمون خودروها را در دستور دارند. به گفته وی، برخی از خودروها نیز نیازمند آزمون های خارجی است و باید به خارج از کشور فرستاده شود.

وی اضافه کرد: اطلاع داریم برخی خودروسازان موفق به ارسال خودروهای خود به مراکز تست اروپایی شده اند و اینکه عنوان می شود تحریم ها مانعی برای این موضوع بوده است، صحت ندارد.

پارسال 25 خودرو غیراستاندارد و بی کیفیت از خط تولید خارج شد و تیرماه امسال نیز هشت خودرو به دلیل رعایت نکردن الزام های معیار مصرف سوخت اجازه شماره گذاری از سوی نیروی انتظامی نیافت.

منبع: ایرنا

2 ماه تا سررسید بزرگ ترین پروژه استاندارد خودرویی

بازگشت تحریم ها چه تاثیری بر استانداردهای 85 گانه دارد

رعایت استانداردهای 85 گانه توفیق اجباری یا سختگیری بی جا/ خودروسازان داخلی چقدر مهلت می خواهند؟

یکی به نعل یکی به میخ!/ بالاخره سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان انعطاف به خرج می دهد؟

اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو یک روز هم به تعویق نمی افتد/کدام خودروها استانداردهای جدید را پاس نمی کنند؟

رعایت استانداردهای 85 گانه چالش جدی صنعت خودرو در سال 97

تولید خودرو با استانداردهای جدید سختگیرانه می‌شود+فهرست استانداردهای ۸۵گانه

13 مورد از استانداردهای خودرویی ما در اروپا هم لازم الاجرا نیست!

استانداردهای 85 گانه دیواری در مقابل خودروهای غیراستاندارد

توقف تولید خودروهایی که از استانداردهای ملی جا بمانند

مدل جدید ارزیابی کیفی خودروهای داخلی با استاندارد اروپا (IRCAP)

مهلت ۲ ساله خودروسازان برای تغییر پراید و پژو 405

آیا با اجرای استانداردهای جدید، کف قیمت خودرو بالا می رود؟

ادغام 2 خودروساز بزرگ کشور، دوای درد صنعت خودروسازی/ شورای رقابت باید ایجاد رقابت کند نه قیمت گذاری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی