پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیکاپ ریچ

پای زامیاد در کفش نیسان! / نگاهی به پتانسیل های پیکاپ ریچ

پیکاپ ریچ مدتی است که از کیلومتر 9 جاده مخصوص و سایت شمالی شرکت پارس خودرو به خیابان زامیاد کوچ کرده است تا از این پس توسط زیرمجموعه تجاری ساز گروه سایپا به تولید برسد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بازار شاسی بلند ها و پیکاپ ها در ایران همواره پتانسیل های بسیاری […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲ دی ۱۳۹۷

پیکاپ ریچ مدتی است که از کیلومتر 9 جاده مخصوص و سایت شمالی شرکت پارس خودرو به خیابان زامیاد کوچ کرده است تا از این پس توسط زیرمجموعه تجاری ساز گروه سایپا به تولید برسد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بازار شاسی بلند ها و پیکاپ ها در ایران همواره پتانسیل های بسیاری داشته است. از شرایط جغرافیایی ایران گرفته تا نیاز های سازمانی، ارگانی و روحیه طبیعت گرد و ماجراجویانه ایرانیان همه و همه باعث شده این خودروها جزو محبوب ترین های بازار در ایران باشند. اما در سال های اخیر به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه، بعضی از همکاران خارجی رفیق نیمه راه شدند تا طرف های ایرانی به فکر چاره باشند.

پیکاپ ریچ

از این رو همکاری با خودروسازان چینی در دستور کار قرار گرفت و حاصل آن خودروهایی مثل فتون تونلند، ریچ، کاپرا و چند خودروی دیگر شد. در میان این خودروها ریچ مدتی است که از کیلومتر 9 جاده مخصوص و سایت شمالی شرکت پارس خودرو به خیابان زامیاد کوچ کرده است تا از این پس توسط زیرمجموعه تجاری ساز گروه سایپا به تولید برسد.

کوچ ریچ از پارس خودرو به زامیاد به معنای این است که نارنجی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفته اند از این پس جدی تر به این خودرو نگاه کنند. به این ترتیب سبد محصولات زامیاد نیز با ورود ریچ کامل شده است. ریچ حاصل همکاری دانگ فنگ با نیسان است و بر اساس نیسان پیک آپ، توسط ZNA زیرمجموعه گروه دانگ فنگ ساخته می شود. سابقه همکاری دانگ فنگ و نیسان نیسان به قرارداد همکاری این دو شرکت در سال 1993 باز می‌گردد. ریچ در اصل در سال 2006 وارد بازارهای مختلف شد که همزمان با دورانی بود که پیکاپ در ایران به تولید می‌رسید.

پیکاپ ریچ

پیکاپ ریچ از کجا آمده؟

پلتفرم پیکاپ ریچ در واقع همان پلتفرم D21/22 نیسان است که در اواخر دهه 90 میلادی مورد مطاله مردان دپاترمان مهندسی نیسان بود و در اواخر قرن بیستم به خطوط تولید راه یافت. این پلتفرم را باید یکی از موفق ترین نمونه ها در کلاس خودش بین خودروهای ژاپنی به حساب آورد. اولین محصول نیسان Xterra بود که در سال 1999 ساخته شد. سپس محصولات مختلفی مثل مدل Frontier ( پیک آپ) ، Hardbody، Dongfeng/ZNA Rich و حتی Peugeot Pick-Up هم به تولید رسیدند. حتی مدل موفق Navara نیز از همین پلتفرم استفاده کرد. جالب است بدانید پتانسیل های این پلتفرم آنقدر بالا بود که نیسان پیوسته آن را گسترش داد و به روز رسانی کرد و حالا انواع نیسان های شاسی بلند و حتی مرسدس بنز X class نیز با استفاده از پلتفرم D23 ساخته می شوند که پایه و اساس آن همان نمونه اولیه است که در پیکاپ ریچ وجود دارد.

پیکاپ ریچ

مشخصات فنی پیکاپ ریچ

پیکاپ ریچ از یک شاسی نردبانی کامل بهره می برد که به صورت سُلب ساخته شده است. از جمله نکات مهم در مورد این شاسی استحکام و طراحی خوب آن به منظور اعمال بارهای سنگین است. این دقیقا کاریست که ژاپنی ها از دیرباز متخصص آن بودند و خودروهایی چون نیسان جونیور (زامیاد)، پاترول، تویوتا لندکروزر پیکاپ نمونه هایی از این توانمندی هستند. درون سینه پیکاپ ریچ یک موتور 2438 سی سی 16 سوپاپ قرار دارد که با کد ZG24 شناخته می شود. این موتور می تواند در دور 5 هزار 132.5 اسب بخار نیرو تولید کند و زمانی که دور موتور به 3 هزار دور بر دقیقه برسد، نمودار گشتاور نیز به 208 نیتون متر رسیده است.

پیکاپ ریچ از یک گیرباکس 5 سرعته مکانیکی استفاده می کند. بخش Transfer Case یا کمک گیرباکس نیز مثل خودروهای آفرود سنتی با استفاده از یک شیفتر دنده کمک در کنار شیفتر اصلی گیرباکس فعال می شود. ضمن این که نیازی نیست از خودرو پیاده شوید تا سر پولوس های جلو را Lock کنید، زیرا پولوس خلاص کن های این خودرو به صورت اتوماتیک همزمان با جا زدن دنده کمک فعال می شوند.

پیکاپ ریچ

سیستم تعلیق در جلو از طبق های دوبل یا Double Wishbone تشکل شده است و در عقب نیز فنرهای شمش وجود دارند. در واقع آنچه یک خودروی آفرود واقعی نیاز دارد عدم پیچیدگی در ادوات و قطعات است. همان چیزی که ریچ بر پایه آن شکل گرفته است. این خودرو دارای دو کیسه هوا ایمنی، ترمزهای ABS، شیشه بالا برهای برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، آینه های برقی، کاور محافظ بار و گارد محافظ جلو است.

پیکاپ ریج بعد از انتقال به خطوط تولید زامیاد با بهینه سازی هایی در بخش های مختلف از جمله سیستم انتقال قدرت و به خصوص کلاچ، ترمزها و حتی مونتاژ شده است که به نظر می رسد در دور جدید عرضه آن به بازار می تواند یک گزینه مناسب برای آفرود سواران و البته سازمان و ها و ارگان ها باشد. شنیده ها حاکی از آن است که زامیاد با تامین قطعات CKD مورد نیاز و همکاری با قطعه سازان داخلی، در سال آینده روی تولید انبوده ریچ حساب ویژه ای باز کرده است.

وانت های جدید در سبد محصولات زامیاد

اولین وانت ریچ با نشان زامیاد از خط تولید خارج شد

شاسی بلند 7 نفره زامیاد روانه بازار می شود

(( آراد )) و (( آذر )) اعضای جدید خانواده زامیاد

پادرا جانشین خلف نیسان آبی

خداحافظی با وانت نیسان آبی تا پایان سال 97

نمایشگاه خودرو تهران ۹۷ (۶)/ شاسی بلند فودای سورپرایز زامیاد در مهمترین رویداد خودرویی

ترقی وانت آریسان در کیفیت/ 2 ستاره در کارنامه کیفیت وانت ایران خودرو

آمیکو در راه بازارهای اروپایی/ ارس خودرو دیزل از پیکاپ آسنا تیونینگ شده رونمایی کرد

آفرود به سبک آمیکو! / ساخت پیکاپ های آمیکو با اقتباس از فورد سری F

نگاهی به تندر۹۰ پیک‌آپ ، باکیفیت ترین پیک‌آپ شهری بازار ایران

بیراهه روی با بار اضافه! / مقایسه پیکاپ ریچ و کاپرا2

کدام وانت را بخریم؟ مقایسه وانت آریسان و وانت پراید

کاپرا ۲، برداشتی جدید از پیکاپ محبوب گروه بهمن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی