در شرایطی که شرکای خارجی خودروسازان داخلی یک به یک در حال ترک ایران هستند و تولید بسیاری از خودروهای جوینت ونچر به دلیل مشکلات مختلف متوقف شده است، گروه خودروسازی سایپا با خودرویی جدید به نام رهام پا به میدان گذاشته تا نشان دهد صنعت خودروسازی در شرایط تحریم نیز می تواند شکوفا باشد. […]
پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند
گروه خودروسازی سایپا در شرایطی که صنعت خودرو ایران با تحریم ها دست و پنجه نرم می کند، یک خودرو ملی با نام رهام را در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کرد. رهام پرنده ای آزاد و رهاست که هیچ وقت شکار نمی شود. رهام نخستین خودرو ساخت ایران است که از طراحی اولیه تا ساخت آن داخل کشور انجام شده و این نخستین بار است که این چرخه به طور کامل در کشورمان طی می شود. رهام بر پایه پلت فرم SP100 شکل گرفته. پلت فرمی که توسعه آن هزینه بالایی داشته و برای ساخت آن، خط تولید برلیانس از سایپا به پارس خودرو منتقل شده است. رهام در کلاس سدان های کامپکت یا C سگمنت جای می گیرد و در طراحی آن از شاهین الهام گرفته شده.
رهام 4460 میلی متر طول، 1501 میلی متر ارتفاع و 1768 میلی متر عرض دارد. از این نظر می توان گفت رهام از نظر ابعد تفاوت چندانی با دنا پلاس ندارد. فاصله محوری این سدان 5 نفره به 2650 میلی متر می رسد (2 سانتی متر کمتر از دنا پلاس) که باعث شده رهام همچون دنا از سدان های جادار این کلاس باشد. سایپا قصد دارد رهام را در 6 تیپ بیس BASE 1، استاندارد، بیس BASE 2، مید MID، لوکس و سوپر لوکس عرضه کند. این خودرو با توجه به تیپ و تنوع امکانات رفاهی، بین 1260 تا 1330 کیلوگرم وزن دارد و از این نظر در مدل های فول آپشن، کمی از دنا پلاس سنگین تر است. هریک از این تیپ ها از نظر امکانات رفاهی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. البته مدل بیس 1 و استاندارد علاوه بر تفاوت در فهرست امکانات رفاهی، از گیرباکس دستی و رینگ های 15 اینچی بهره می برند. این در حالی است که رهام در سایر تیپ ها به گیرباکس اتوماتیک و رینگ های 16 اینچی با لاستیک 205 مجهز شده است.
رهام از امکانات متنوعی بهره می برد که تا کنون بعضی از آن ها را در خودروهای تولید داخل ندیده ایم. از جمله امکانات قابل توجه این خودرو وطنی می توان به کنترل کننده الکتریکی خودرو، فرمان برقی، کروز کنترل، نمایشگر فشار باد تایر، و هشدار دهنده موانع جانبی روی آیینه ها اشاره کرد.
همچنین ورود به کابین و استارت پیشرانه بدون کلید صورت می گیرد و این محصول سایپا به لطف بهره بردن از ترمزهایی قدرتمند، ایربگ های پرده ای + ایربگ جانبی روی صندلی و ایربگ 2 مرحله ای راننده، در بحث ایمنی حرف های زیادی برای گفتن دارد. در مدل سوپر لوکس، صندلی های رهام با چرم پوشیده شده و صندلی راننده نیز به صورت برقی تنظیم می شود. همچنین در مدل های لوکس و سوپر لوکس رهام به صفحه نمایشگر 7 یا 10 اینچی و سانروف برقی نیز مجهز می شود تا از نظر تجهیزات چیزی از رقیب خود کم نداشته باشد.
رهام پیشرانه ای 4 سیلندر با کد BM16 را در دل خود جای داده. این پیشرانه 1650 سی سی که با استاندارد یورو 5 تولید می شود، قادر است 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور تولید کند که علاوه بر مقرون به صرفه بودن، هماهنگی مناسبی با جثه شاهین وطنی دارد. پیشرانه رهام با گیرباکس دستی یا نسخه 6 سرعته اتوماتیک جفت می شود. گیرباکس اتوماتیک رهام همگام با تکنولوژی روز اروپا ساخته شده و امتحان خود را به خوبی پس داده است. رهام در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب از تعلیق مجهز به میله پیچشی بهره می برد. همچنین در قسمت جلو از ساب فریم استفاده شده که باعث کاهش استهلاک قطعات بدنه و سیستم تعلیق می شود.
در چند سالی که از حضور دنا در بازار میگذرد، علیرغم ظهور رقبای مختلف که اکثرا نمایندگان سرزمین اژدها هستند، استقبال مناسبی از این خودرو ملی به عمل آمده. پس از 5 سال ایرانخودرو نسخه بهروزشده دنا را تحت عنوان دناپلاس رونمایی و روانه بازار کرد. دنا پلاس در همان ابتدای حضورش به بازار توانست 4 ستاره کیفیت موسسه بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را دریافت کند و نشان داد در تغییرات اش تنها به ظاهر بسنده نشده و از جهات دیگر نیز ایران خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته تا خودرویی با کیفیت و به روز معرفی کند. همچنین نسخه توربو دنا پلاس با توجه به اهمیت برخی مصرف کنندگان به پیشرانه پر قدرت تر، مدت کوتاهی پس از معرفی مدل پلاس و در اواخر سال 96 به بازار آمد.
60 درصد قطعات دومین خودرو ملی ساخت داخل هستند و بعضی از امکانات و تجهیزات دنا پلاس برای اولین بار بود که در یک خودرو ساخت داخل مورد استفاده قرار می گرفتند.
گرافیک چراغهای جلو و عقب در دنا پلاس نسبت به دنا معمولی کاملا بهروز شده . برخلاف اکثر خودروهای فیسلیفت که تغییرات بدنه آنها تنها به قسمتهای جلو و عقب محدود میشود، اینبار تغییرات گستردهای در نمای جانبی دناپلاس شاهد هستیم. از تغییر فرم آینههای جانبی مجهز به راهنما گرفته تا فرم جدید لچکی عقب، دستگیره دربها و خط شانه متفاوت. وسعت تغییرات در نمای عقب کمتر است و علاوه بر تغییر گرافیک چراغهای عقب، به اضافهشدن قاب پلاک کرومی و آنتن کوسهای در قسمت عقب سقف بسنده شده.
کابین دنا پلاس نسبت به مدل قدیمی دنا تغییرات خاصی را تجربه نکرد و تنها در بخش هایی نظری غربیلک فرمان و اهرم تعویض دنده دستخوش تغییراتی شده است.
از مهمترین تجهیزات دنا پلاس میتوان به سانروف برقی اشاره کرد. همچنین سیستم مولتیمدیای دناپلاس بهروزرسانی شده و دوربین دید عقب رفاه مناسبی را هنگام پارک کردن برای راننده رقم میزند. از سایر آپشنهای قابلتوجه دناپلاس که پیشازاین در دنای معمولی هم عرضه میشدند، میتوان به سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، تنظیم الکتریکی صندلیهای جلو و سنسور فاصلهسنج عقب اشاره کرد.
دناپلاس در بحث ایمنی نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این خودرو برای کسب استاداردهای ایمنی راهی کشور آلمان شده و توسط موسسههای کانتیننتال و اکت مورد ارزیابی قرار گرفته تا در نهایت بتواند 4 ستاره ایمنی را در کارنامه خود ثبت کند. از تجهیزات جدید ایمنی دناپلاس میتوان به ایربگهای جانبی اشاره کرد که در کنار 2 ایربگ تعبیه شده برای سرنشینان جلو، تعداد ایربگهای دنا را به 4 عدد میرساند. البته بعد از مشکلات اخیر تولید و تحویل خودروها و قیمت گذاری جدید محصولات ایران خودرو، این شرکت ابتدا دنا پلاس را در 2 مدل 2 ایربگ و 4 ایربگ عرضه کرد تا تقاضای خریداران را کنترل کند. اما در به روزرسانی قیمت گذاری، نسخه 4 ایربگ از لیست ایران خودرو حذف شده است.
دنا پلاس زیر کاپوت خود موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 را جای داده است. پیشرانه ای که قادر است در دور 6000، 115 اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور این پیشرانه نیز به 157 نیوتن متر می رسد که ماکزیمم آن در دور 4500 توسط گیرباکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شاید مهمترین نقطه ضعف دنا پلاس نسبت به رهام، عدم عرضه نسخه مجهز به گیرباکس اتوماتیک باشد. البته اواخر مرداد ماه بود که اخباری مبنی بر تست دنا پلاس توربو با گیرباکس اتوماتیک در کره جنوبی منتشر شد.
البته تا کنون خبری از عرضه دنا با گیرباکس اتوماتیک نشده و باید دید تحریم های فعلی و مشکلات صنعت خودرو، تا چه زمانی این پروژه را به تعویق می اندازد. این در حالی است که پیش از این اتفاق، دنا پلاس اتوماتیک در یکی از سالن های ایران خودرو دیده شده بود. در آن زمان از نصب گیرباکس اتوماتیک ساخت کمپانی پانچ بلژیک بر روی این خودرو خبر داده بودند.
با توجه به حضور SP100 در آمار رسمی وزارت صنعت،معدن و تجارت، به احتمال زیاد تا پایان سال تیراژ تولید این خودرو افزایش پیدا کرده و به مرحله ی تولید انبوه و تجاری سازی می رسد. نکته مثبت در خصوص این 2 خودرو، زنجیره تامین گسترده ایران خودرو و سایپاست که باعث می شود خیال خریداران از خدمات پس از فروش و پشتیبانی این خودروها آسوده باشد. بدون شک افرادی که دنبال خودرویی هستند که امتحان اش را در بازار پس داده باشد، میان این 2، دنا را انتخاب می کنند. اما رهام می تواند گزینه ای متفاوت و تازه برای افرادی باشد که به دنبال تجربه خودروهای جدید و تازه وارد هستند. از نظر تجهیزات، مشخصات فنی و ابعاد و اندازه کابین، دنا پلاس و رهام در یک کفه ترازو قرار می گیرند.
نوشته: میلاد میرعابدینی
دیدگاه خود را بنویسید