پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تیونینگ-داتیس خودرو

تیونینگ به سبک داتیس خودرو/ بی نهایت ماجراجویی!

هلدینگ داتیس با داشتن شرکت های معتبر و دارای نمایندگی رسمی و انحصاری از تیونرهای معروف جهان مدت هاست در امر تیونینگ شناخته شده است. شرکت داتیس موتور (نماینده رسمی منهارت آلمان) یکی از معروف ترین بهینه سازان BMW است که بیش از سی سال سابقه در زمینه تیونینگ باواریایی ها دارد و در قالب […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۷

هلدینگ داتیس با داشتن شرکت های معتبر و دارای نمایندگی رسمی و انحصاری از تیونرهای معروف جهان مدت هاست در امر تیونینگ شناخته شده است. شرکت داتیس موتور (نماینده رسمی منهارت آلمان) یکی از معروف ترین بهینه سازان BMW است که بیش از سی سال سابقه در زمینه تیونینگ باواریایی ها دارد و در قالب قرارداد نمایندگی خود با شرکت داتیس موتور، فعالیت خود را در ایران نیز آغاز کرده است. همچنین شرکت داتیس خودرو (نماینده رسمی و انحصاری هایکو آلمان در ایران) با داشتن یکی از معتبرترین و مجهزترین تعمیرگاه های ایران در زمینه تیونینگ و دیتیلینگ نیز همچون سایر خدماتی که به ولووسواران و سایر خودروهای رده بالا ارائه می دهد، شناخته می شود.

تیونینگ، تیون آپ و یا هر واژه ای که در حوزه تقویت خودرو می شناسیم، امروزه بعنوان یکی از مفاهیم مهم برای علاقمندان به خودرو بشمار می آید. تیون آپ یا همان اسپرت کردن خودرو یعنی اعمال تغییرات در اتومبیل برای بهینه‌سازی آن و تیونینگ به معنای ارتقای فنی تعریف شده است. که شاید با کمی ریشه یابی بتوان معنای لغوی آن را ارتقاء دانست. به هر حال و با مطالعه منابع متعدد، تیونینگ خودرو را می‌توان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو سخن به میان می آید؛ منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش‌های آن خودرو است. به گونه‌ای که در پایان کار خودروی مورد نظر به خودروی جدیدی تبدیل می‌شود. پیشینه‌ تیونیگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل دانست. اگر چه از همان اوایل تولید خودروها، تیونینگ این وسایل نقلیه توسط مهندسان انجام می‌شد، اما تیونینگ به عنوان یک واژه مستقل و یک کار حرفه‌ای در دهه‌ی 60 میلادی مطرح شد.

تیونینگ-داتیس خودرو

در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنه‌ی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان مجرب یا تکنسین‌های ماهر به تیونینگ بدنه‌ی خودروها بپردازند، به ارتقاء اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. عملی که تحت عنوان تیون آپ نیز شناخته می‌شود. در آن زمان تیونینگ اینگونه رایج بود که افرادی که عاشقان خودرو بودند و در امور مکانیکی دستی بر آتش داشتند، اقدام به طراحی قطعات جدیدی برای خودروها می‌کردند. قطعاتی که به لحاظ توان فنی از قدرت بیشتری نسبت به قطعات استاندارد به کار رفته در خودروهای استاندارد تولید کارخانه برخوردار بودند. بدین ترتیب توسط تیونینگ، راندن خودروها یا توان فنی آنها افزایش می‌یافت و به سطحی بالاتر از نمونه استاندارد آن مدل خودرو می‌رسید و رضایت بیشتری را برای مالک خودرو به ارمغان می آورد. به تدریج تیونینگ خودرو از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی، برنامه‌ریزی شده و دارای اصول حرفه ای تبدیل شد. به عبارت بهتر با رواج مبحث تیونینگ در بین علاقمندان به خودرو ، بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تاسیس شرکت‌های جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدی‌تری توسط مهندسان دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولا صاحبان خودرو، خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودروها یا ارتقاء دادن توان فنی قطعات آنها می‌ کردند. امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای تیونینگ شده برای رانندگان ایجاد می‌کرد.

تیونینگ-داتیس خودرو

هم‌اکنون شرکت‌های مختلفی وجود دارند که تمرکز اصلی آنها روی تیونینگ خودروهای گوناگون قرارگرفته است. پایه و اساس تیونینگ یک خودرو رسیدن به حداکثر کارایی فنی یا دستیابی به بالا‎ترین حد ممکن از زیبایی و جذابیت است. به طور کل ارتقاء یک خودرو می‌تواند موارد متعددی نظیر افزايش قدرت موتور از طریق دستکاری آن، افزايش قدرت ترمزها، جابه جا کردن یا تغییر دادن قطعات مختلف خودرو و به وجود آوردن تغييرات مهم در نمای داخلی، نمای خارجی و بدنه‌ی آن خودرو را شامل شود و در عین رقم زدن ظاهری متفاوت برای خودرو، سرعت و قدرت آن را نیز افزایش دهد. در واقع ویژگی‌های یاد شده موجب می‌شود كه یک خودروی تیونینگ شده بتواند از ساير خودرو‌های مشابه و هم رده‌ی خود متفاوت و متمایز به نظر برسد و حس ماجراجویی فرد را در لذت از محصولی بهینه تر افزایش دهد.اگر بخواهیم فرآیند تیونینگ ظاهری خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که تیونینگ خودرو به طور معمول بر مشخصاتی نظیر ویژگی‌های آیرودینامیک و نوع طراحی رکاب‎ها، سپرهای جلو و عقب، اسپویلرها، دریچه‎های هوا و رینگ‎های خودرو تاثیر گذار است و به طور عمده تغییرات مختلفی را روی آنها انجام می‎دهد.همچنین افزايش قدرت موتور هم از جنبه‌های قابل توجه عملیات تیونینگ به شمار می‌رود که هواداران فراوانی در میان علاقمندان به خودرو دارد. مواردی نظیر افزایش حجم موتور، ایجاد تغییرات مختلف در میل سوپاپ و همچنین استفاده از ميل سوپاپ‌هایی که مختص به مسابقات اتومبیل‌رانی هستند، جزو آن دسته از روش‌های معمول و مورد استفاده در بحث تیونینگ به شمار می‌روند. روش‌هایی كه در افزايش قدرت موتور تاثير فراوانی به همراه دارند.

در بحث تیونینگ موتوری و فنی یک خودرو، باید به این نکته توجه داشت که در ابتدای امر عمده عملیات تیونینگ به ایجاد تغییرات مختلف در سیستم فنی و موتوری آن خودرو باز می‎گردد. امری که تا حد امکان، موجب افزایش قدرت خودروی مورد نظر می‌شود. البته وجود تغییرات دیگری نیز در خودرو لازم و واجب خواهد بود. تغییر و تحولاتی که عمده دلیل اصلی وجود آنها این است که خودروی مورد نظر بتواند قدرت و توان اضافه خود که در نتیجه تیونینگ موتور به وجود آمده است را به درستی مصرف کند و به این وسیله از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آید.از جمله تغییراتی که به منظور انجام این هدف باید آنها را مد نظر قرار داد می‌توان به تقویت سیستم تعلیق خودرو، بهره‌مندی از رینگ‎های عریض‎تر، برخورداری از ترمزهای قوی‎تر، وجود فرمان‎پذیری دقیق‎تر، استفاده از چیپ های تخصصی مانند ریس چیپ و استفاده از جعبه دنده‌هایی با عملکرد سریع‎تر اشاره کرد. تغییراتی که البته تمام آنها باید با میزان قدرت تولید شده توسط موتور خودرو هماهنگی و هم‎خوانی کامل داشته باشد.

تیونینگ-داتیس خودرو

هیچ کدام از تغییرات یاد شده در ظاهر خودرو مشاهده نمی‌شود و به هیچ وجه از نمای بیرونی آن به چشم نمی‎آید. از همین رو بسیاری از صاحبان خودروهایی که از لحاظ موتوری و مشخصات فنی عملیات تیونینگ را پشت سر گذاشته‌اند، ترجیح می‌دهند که خودرویشان تغییرات متعددی را در ظاهر خود نیز تجربه کند تا ظاهر و باطن آن کاملا با یکدیگر هماهنگ گردد. در واقع به همین دلیل است که معمولا تغییرات ظاهری متعددی روی یک خودروی تیونینگ شده انجام می‎شود تا عملیات تیونینگ فنی آن به‎طور کامل به چشم بیاید.البته بحث تیونینگ جنبه‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد. به طور کل در میان سایر اجزای یک خودرو که می‌توانند مشمول بحث تیونینگ شوند، می‌توان به مواردی نظیر ارتقاء یافتن سیستم صوتی خودرو، تغییر در طراحی داخلی خودرو، ایجاد دگرگونی در سیستم تعلیق خودرو و دگرگون کردن شکل و شمایل اجزایی نظیر بدنه و تایرهای خودرو اشاره کرد.به عنوان مثال زمانی که تیونر، اقدام به تیونینگ سیستم صوتی یک خودرو می‌کند، در عمل سیستم صوتی مذکور تغییرات و اصلاحات متعددی را تجربه می‌کند و تا سر حد امکان تقویت می‌شود. در عمل با انجام فعالیت‌هایی نظیر نصب باندهای قوی و ساب‎ ووفرهای قدرتمند، کیفیت صدا و کیفیت پخش سیستم صوتی یک خودرو تقویت شده و ارتقا می‌یابد.

معمولا افرادی که در بحث تیونینگ نمای داخلی یک خودرو فعالیت دارند، باید موارد متعدد و مهمی نظیر حفظ امنیت و ایمنی سرنشینان خودرو و دست نخوردن تجهیزات مختلف مرتبط با خاموشی آتش در خودرو را مد نظر قرار دهند. علاوه بر آن جزییاتی نظیر تقویت صندلی‎های خودرو نیز از جمله مواردی است که در بحث تیونینگ فضای داخلی یک خودرو همواره مد نظر فعالان در این زمینه قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، سیستم تعلیق یک خودرو نیز مواردی نظیر بهبود کارایی کمک‌ فنرها و فنرهای لول در کنار اصلاح نوع کارایی این قطعات از جمله موارد مهمی به شمار می‌رود که توسط مهندسان و تکنسین‎های فعال در زمینه‌ی تیونیگ خودرو مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع هر چقدر کمک‎ فنرهای یک اتومبیل سخت‌تر طراحی شوند، وزن دینامیکی آن اتومبیل بهبود خواهد یافت و این امر در سیستم تعلیق خودرو نیز جنبه‌های مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت. از سوی دیگر، طراحی شدن کوتاه کمک فنرها موجبات خشکی هرچه بیشتر سیستم تعلیق خودرو را فراهم می‌کند. نکته‌ی مهمی که افراد فعال در بحث تیونینگ خودرو باید همواره به آن توجه داشته باشند. در حال حاضر بحث تیونینگ وسایل نقلیه چهار چرخ بسیار گسترده‌تر از قبل جلوه می‌کند و تغییرات بخش‌های مختلفی از خودرو را در بر می‌گیرد. با این حال بسیاری از علاقمندان به خودرو ترجیح می‌دهند به کمک بحث تیونینگ، خودروی خود را چه از لحاظ ظاهری جذاب و چه از نظر بهره‌مندی از مشخصات فنی قدرتمند به اتومبیل‌های مسابقه‌ای شبیه سازند. هدفی که معمولا با انجام کارهای مختلفی نظیر طراحی صندلی‌های مخصوص مسابقه، قرار دادن فرمان اسپورت، تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار و جذاب‌تر جلوه دادن آن امکان پذیر خواهد بود. ضمن آن که می‌توان به کمک تغییر در طراحی سر دنده، تغییر در نوع طراحی نمای داخل و خارج اتومبیل، تغییر شکل چراغ‌های جلو و عقب و آینه‌های بغل و همچنین تغییر در اندازه و نوع طراحی رینگ، لاستیک و کیت‌های بدنه نیز به این هدف مهم دست یافت.

البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط به دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپرت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمی‌شود. در واقع برخی از این تغییرات علاوه بر بهبود جنبه‌های ظاهری خودرو، بهبود در جنبه‌های کیفی و مواردی نظیر افزایش هندلینگ، افزایش سرعت، کاهش وزن یا بهبود آیرودینامیک بدنه‌ی خودرو را نیز با خود به همراه می‌آورد. به طور کل می‌توان گفت که تغييرات فنی ایجاد شده در یک خودرو تنها برای رسیدن به سرعت بیشتر و شتاب بهینه‌تر صورت نمي‌گيرد و شاخص‌های دیگری همچون بهبود كنترل و افزايش قدرت آن و همچنین افزايش قابليت‌های موثر در ترمز اتومبيل را نیز شامل می‌شود. در مجموع تمام تغييرات ریز و درشتی که هنگام اجرای عملیات تیونینگ در یک خودرو صورت می‌گیرد، بايد مانند دانه‌ها و حلقه‌های يک زنجير به یکدیگر متصل باشد و ارتباطی منطقی را با سایر تغییرات صورت گرفته در آن برقرار کند. در واقع اگر تنها یکی از تغییرات صورت گرفته در خودرو با تغییرات و اصلاحات اعمال شده در سایر بخش‌های آن هم خوانی و هماهنگی کامل نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی برای خودرو یا راننده‌ی آن به وجود بیاورد. به عنوان مثال فرض کنید که شما موتور خودروی خود را تا حد امکان ارتقاء دهید و به موجب این امر سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد. حال اگر در حین اجرای عملیات تیونینگ خودرو هیچ توجهی به تقویت سیستم ترمز خودروی خود نداشته باشید، ممکن است با مشکلات مختلفی حین راندن آن مواجه شوید. چرا که به طور حتم سیستم قدیمی ترمز شما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافته‌‌ی آن، که سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بود و همانند توان موتور نیاز به اصلاح و ارتقاء خواهد داشت.

از همین رو معمولا عملیات تیونینگ خودرو به صورت پلکانی انجام می‌شود تا مراحل مختلف این عملیات مکمل یکدیگر باشد. به این ترتیب که ابتدا قطعه‌ای خاص نظیر موتور خودرو مشمول اصلاح و تغییر می‌گردد و پس از آن مشخصات سایر قطعات به کار رفته در دل خودرو نیز با توجه به قدرت و توان موتور خودرو مورد تعدیل، اصلاح و تغییر قرار خواهد گرفت. از همین رو آن دسته از کسانی که خیال تیونینگ خودروی خود را در سر می‌پرورانند، بهتر است این کار را به صورت مرحله‌ای و به شکل کاملا حساب شده و توسط افراد حرفه ای این صنعت انجام دهند. همچنین باید در انتخاب قطعات مورد نیاز برای انجام عملیات تیونینگ نیز دقت و وسواس کافی به خرج داد؛ چرا که استفاده از هر قطعه‌ای برای انجام این کار مناسب نخواهد بود. افزون بر تمام مواردی که به آن اشاره شد، باید عملیات تیونینگ خودرو را زیر نظر افرادی که در این زمینه از تخصص لازم و کافی بهره می‌برند به انجام رساند. نکته‌ی دیگری که پس از انجام تغییرات در یک خودرو و ارتقاء دادن مشخصات فنی و ظاهری آن باید مد نظر قرار داد این است که تیونینگ یک خودرو به خودی خود موجب افزایش ایمنی آن نمی‌شود. به این معنی که شما حتی پس از پایان یافتن مراحل تیونینگ یک خودرو و سوار شدن بر آن به عنوان یک محصول جدید نیز باید همان جوانب احتیاطی که پیش از آغاز عملیات تیونینگ خودرو رعایت می‌کردید را رعایت کنید. در هر حال اگر مایل به تغییر شکل ظاهری و باطنی خودروی خود هستید، می‌توانید با رعایت اصول این کار به هدف اصلی خود دست یابید.

هلدینگ داتیس با داشتن شرکت های معتبر و دارای نمایندگی رسمی و انحصاری از تیونرهای معروف جهان مدت هاست در امر تیونینگ شناخته شده است. شرکت داتیس موتور (نماینده رسمی منهارت آلمان) یکی از معروف ترین بهینه سازان BMW است که بیش از سی سال سابقه در زمینه تیونینگ باواریایی ها دارد و در قالب قرارداد نمایندگی خود با شرکت داتیس موتور، فعالیت خود را در ایران نیز آغاز کرده است. همچنین شرکت داتیس خودرو (نماینده رسمی و انحصاری هایکو آلمان در ایران) با داشتن یکی از معتبرترین و مجهزترین تعمیرگاه های ایران در زمینه تیونینگ و دیتیلینگ نیز همچون سایر خدماتی که به ولووسواران و سایر خودروهای رده بالا ارائه می دهد، شناخته می شود. همکاری با شرکت هایکو که بهترین شریک تجاری ولوو سوئد بشمار می آید باعث شده تا توان و تجربه بالایی در امر تیونینگ در این شرکت بوجود آید. همچنین یکی دیگر از شرکت های هلدینگ داتیس با نام داتیس پارت بعنوان نماینده چندین شرکت معتبر اروپایی در زمینه واردات قطعات و ملزومات خودرو همچون ریس چیپ، باتری اینتکت، روغن میلرز و …. با پشتیبانی قطعاتی، فرآیند تیونینگ را بهتر ساخته است.

همانطور که اشاره شد، پایه و اساس تیونینگ یک خودرو رسیدن به حداکثر بهینگی فنی یا دستیابی به بالا‎ترین حد ممکن از زیبایی و جذابیت است، همچنین دیتیلینگ خودرو شامل  تمیز کردن و صفرشویی تمامی قسمتهای خودرو  اعم از داخل و خارج با دقت و وسواس زیاد و با استفاده از ابزارهای مخصوص و همچنین واکس و پولیش رنگ بدنه خودرو و ایجاد پوشش نانو سرامیک و یا اجرای کاور محافظ بدنه برای محافظت از رنگ خودرو می باشد.

خدماتی که در این کمپین ارائه می شوند به شرح زیر می باشد:

1- فروش و نصب کیت های تقویت موتور

2-فروش اکسسوری و لوازم جانبی اصلی و افتر مارکت

3-فروش و نصب کیت های بدنه

4-فروش و نصب کاورهای محافظتی بدنه

5-فروش و نصب کیت های اگزوز

6-پولیش و صفرشویی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تیونینگ و دیتیلینگ خودرو به آدرس داتیس خودرو www.datiskhodro.com مراجعه کرده و یا با شماره 75306-021 تماس حاصل فرمائید. کارشناسان مجرب داتیس خودرو آماده پاسخگویی به شما هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی