پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروسازی

تولید اقتصای مهم تر است یا رضایت مشتری؟

یادداشت دبیر صنعت پایگاه خبری جوان خودرو؛ مشتریان بازار خودرو فراموش نمی کنند که تا قبل از مشکلات اخیر (که بخش زیادی از آنها به گردن خودروسازان نیست)، خودرو در ایران از کالایی سرمایه ای به کالایی مصرفی بدل شده بود و حتی خودروسازان محصولات پرتیراژشان را با اقساط بلند مدت و حدود 10 میلیون […]

javankhodro
چهارشنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

یادداشت دبیر صنعت پایگاه خبری جوان خودرو؛

مشتریان بازار خودرو فراموش نمی کنند که تا قبل از مشکلات اخیر (که بخش زیادی از آنها به گردن خودروسازان نیست)، خودرو در ایران از کالایی سرمایه ای به کالایی مصرفی بدل شده بود و حتی خودروسازان محصولات پرتیراژشان را با اقساط بلند مدت و حدود 10 میلیون تومان پیش پرداخت به فروش می رساندند.

همین چند روز قبل بود که عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در حوزه مدیریت و خدمات پس از فروش، اعلام کرد با نظر وزیر صنعت و هماهنگی با سلیمانی مدیر عامل سایپا، همه مشتریانی که اقدام به پیش خرید خودرو تا 30 دی ماه از این گروه خودروسازی کرده اند، با همان قیمت قبلی خودروهایشان را دریافت می کنند. البته این خبر مربوط به خودروهایی است که امکان تولید آنها در ایران وجود دارد و بقیه نیز با دیگر محصولات در سبد سایپا با قیمت قبلی جایگزین خواهد شد.

 هر چند این خبر موجب خوشحالی مشتریان سایپا شد اما، اگر قرار باشد از زاویه نگاه تولید و بهره وری به آن نگاه کنید، باید گفت با این تصمیم مشترک بین ایران خودرو، سایپا و وزارت صمت، خودروسازان بین رضایت مشتریان و تولید با صرفه اقتصادی، رضایت مشتریان را انتخاب کردند. امری که شاید بتوان آن را حاصل فضای ذهنی وزیر و همراهی دو خودروساز کشور به حساب آورد.

هر چند در ماه های اخیر افزایش قیمت A تا Z فرآیند تولید در صنایع مختلف باعث شده همه تولید کنندگان دست به عصا حرکت کنند اما، واقعیت اینجاست که صنعت خودرو به دلیل پیچیدگی های خاصی که در اقتصاد، تکنولوژی، تولید و تامین دارد، بیش از هر صنعت دیگری در کشور از تحریم ها دچار آسیب شده است. اما تعلل و فرصت سوزی در دوران وزیر قبلی و البته مشکلاتی غیر فنی و غیر صنعتی در حوزه های سیاسی و اقتصادی باعث شد خودروسازان با چالش هایی رو به رو باشند. حالا بعد از کش مکش های بسیار بر سر قیمت قطعی محصولات، بالاخره مشخص شد که قرار است رضایت مشتریان بر رضایت صنعت مقدم  باشد.

 این در حالی است که همین تصمیم باعث سنگین تر شدن بار بدهی خودروسازان و ضرر انباشه آنها می شود. لذا حالا که رضایت مشتریان بر خودروسازان مقدم است، وقت آن رسیده که دولت نیز دست این صنعت را بگیرد و با تزریق نقدینگی هر چه سریع تر چراغ تولید را پرنور کند. چراغی که برای روشن ماندن نیاز به حمایت مالی و البته کاهش پیچیدگی های مختلف از جمله استانداردهای سخت گیرانه است. امروز هر قدر پیچیدگی های غیر تکنیکی در تولید را کاهش بدهیم، همان قدر به اقتصاد کشور کمک می شود. مدیریت بحران در شرایط فعلی کشور به معنی حذف پیچیدگی ها در تولید است. کاری که باید سرلیست مبارزه اقتصادی قرار بگیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی