پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید برلیانس

بیعت خودروسازان با شرکت های دانش بنیان/ عزم جدی برای داخلسازی قطعات

مهمترین مشکل خودروسازان کشور و حتی دیگر صنایع در زمان تحریم ها، عدم درسترسی به قطعات خاص با تکنولوژی سطح بالا است. زیرا این قطعات استراتژیک از جمله برگ برنده های شریکان خارجی صنایع مختلف به شمار می روند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو امروز بخش عمده ایی از مشکلات صنعت خودرو ایران […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

مهمترین مشکل خودروسازان کشور و حتی دیگر صنایع در زمان تحریم ها، عدم درسترسی به قطعات خاص با تکنولوژی سطح بالا است. زیرا این قطعات استراتژیک از جمله برگ برنده های شریکان خارجی صنایع مختلف به شمار می روند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

امروز بخش عمده ایی از مشکلات صنعت خودرو ایران به دلیل عدم تامین همین قطعات استراتژیک به وجود آمده است. قطعاتی چون ECU، گیرباکس های اتوماتیک، سیستم سیم کشی و مجموعه ها و کیت های الکترونیکی از آن دست قطعاتی هستند که کمبود آنها در خطوط تولید به شدت احساس می شود.

مهمترین مشکل خودروسازان کشور و حتی دیگر صنایع در زمان تحریم ها، عدم درسترسی به قطعات خاص با تکنولوژی سطح بالا است. زیرا این قطعات استراتژیک از جمله برگ برنده های شریکان خارجی صنایع مختلف به شمار می روند. زیرا به دلیل پیچیدگی های فنی و یا پروسه های تولید خاص، هر برندی توان ساخت آنها را ندارد. در خودرو به عنوان یک کالای صنعتی با دست کم 5 هزار قطعه، یقینا قطعات استراتژیک بیشتری وجود دارد. از این رو وقتی زنجیره تامین یک محصول به هر دلیل دچار چالش می شود و تامین کنندگان نمی توانند خطوط تولید را تغذیه کنند، بدیهی است که چرخه تولید دچار نوسان شود.

امروز بخش عمده ایی از مشکلات صنعت خودرو ایران به دلیل عدم تامین همین قطعات استراتژیک به وجود آمده است. قطعاتی چون ECU، گیرباکس های اتوماتیک، سیستم سیم کشی و مجموعه ها و کیت های الکترونیکی از آن دست قطعاتی هستند که کمبود آنها در خطوط تولید به شدت احساس می شود. ضمن این که در قرارداده های همکاری مشترک نیز این قطعات به عنوان برگ های برنده معمولا به سرعت داخلسازی نمی شوند. اما امروز شرایط صنعت خودرو در ایران به گونه ایی رقم خودره است که چاره ایی نمانده جزو تولید قطعات استراتژیک در داخل کشور. به این معنا که تا جای ممکن باید قطعات را داخلسازی کرد تا از وابستگی به تامین کنندگان خارجی دور و دور تر شویم. به این ترتیب همکاری با شرکت های دانش بنیان و به خصوص دانشگاه های کشور می تواند دوایی برای این درد باشد.

شنیده ها حاکی از آن است که این جریان در خودروسازی شکل گرفته است و به خصوص سایپا در مذاکراتی که با شرکت های دانش بنیان داشته، به سراغ بومی سازی کردن بسیاری از قطعات رفته است. امری که با توجه به توان و عزم وزارت صمت، خودروسازان داخلی، دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و قطعه سازان به سمتی حرکت می کند که به احتمالا زیاد در چند ماه آینده بخش زیادی از قطعات استراتژیک بومی سازی خواهد شد.

در صورت تحقق چنین موضوعی اتفاق مهم به غیر از دستاوردهای تکنولوژیکی و فنی، تزریق خون جدید در رگهای صنعت قطعه سازی است. ضمن این که در شرایط فعلی که حفظ کار و اشتغال از واجب ترین امور به شمار می رود، اشتغالزایی نیز صورت می گیرد. با توجه به شنیده ها به نظر می رسد در صورت تزریق نقدینگی در بخش خودروسازی و قطعه سازی، چرخ صنعت سریع تر از امروز خواهد چرخید. موضوعی که با توجه به جلسات مکرر اهل صنعت با قطعه سازان و خودروسازان و توافقات انجام شده با زنجیره تامین، اصلا دور از دسترس نیست. از این رو در صورت محقق شدن این امر بهبود بیشتر روند تولید و تحویل محصولات معوقه قابل پیشبینی است.

سایپا در مسیر رشد تولید

پیشرانه خانواده پراید استاندارد یورو5 را کسب کرد

اصلاح ساختار خودروسازی تا 2 سال آینده

آیا صنعت خودروسازی نفس های آخر خود را می کشد؟

میانبُر مالی صنعت خودروسازی مسدود شد/ کونلون بانک چین اجازه مراودات مالی در حوزه اقلام تحریمی را ندارد

خرید قطعات خودرو از قطعه سازان با یک سوم قیمت

سهم 11 هزار میلیاردی قطعه سازان از بسته حمایتی دولت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی